فقط در موارد شدید ریزش مو که به دلایل مختلف نظیر عوامل ارثی و هورمونی ایجاد می‌شود مراجعه و به متخصص ضرورت دارد در غیر این صورت باید به مادر اطمینان داد که در مورد ریزش مو نگران نباشد زیرا بیماری محسوب نشده و در اکثر موارد قسمت عمده مو جایگزین می شود.

دکتر رضا محمود متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حالت کلی ارتباطی بین شیردهی و ریزش مو وجود ندارد و در دوران بارداری با توجه به تغییرات هورمونی به ویژه "هورمون استروژن" که یکی هورمون محرک مو می باشد بیشتر موها در مرحله فعال می مانند و این تصور برای مادر بوجود می آید که رشد موها بیشتر شده و موهایش افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اما پس از زایمان به دلیل از بین رفتن "محرک های هورمونی" تعداد زیادی از موهایی که در فاز فعال بودند وارد مرحله استراحت می شوند و در این مرحله است که ریزش مو صورت می گیرد.

این متخصص پوست افزود: از آنجایی که  این مراحل در یک دوره 3 تا 4 ماهه اتفاق می افتد از حدود ماه چهارم پس از زایمان است که ریزش مو های مادر بیشتر شده و چون مادر در این زمان در مرحله فعال شیردهی است ممکن است فکر کند که شیر دادن باعث ریزش موهایش شده است.

 وی تصریح کرد: با بیان دیگر به علت کمتر ریختن موها در "دوران بارداری" ریزش آن پس از زایمان بیشتر به چشم می آید از آنجا که این وضعیت یک روند طبیعی محسوب می شود نیاز به اقدام خاصی ندارد.

 محمود اذعان داشت: در موارد که مشکلات زمینه ای مثل "کمبود آهن" وجود داشته باشد برای پیشگیری از ذخایر بدن مادر باید علت زمینه‌ای رفع شود همچنین اگر ریزش مو شدید باشد به نحوی که قسمتی از سر نمایان شود باید مداخله صورت گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: استرس‌های شدید در این دوران روند "ریزش مو" را تشدید می‌کند بنابر این باید سعی کنید که شرایط مناسب و محیط آرام برای مادر فراهم شود توصیه می شود در این زمان مادر از یک رژیم غذایی مناسب که شامل 4 گروه اصلی مواد غذایی است استفاده کند.


انتهای پیام/
برچسب ها: بارداری ، ریزش ، مو ، باشگاه ، هورمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.