حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای در نشست خبری دی ماه 92 به بررسی حریم شخصی افراد، پرونده رئیس جمهور سابق، تیراندازی یکی از مداحان کشور، ممنوع‌الخروجی مرتضوی، پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای در نشست خبری دیماه 92  به بررسی حریم شخصی افراد، پرونده رئیس جمهور سابق، تیراندازی یکی از مداحان کشور، ممنوع‌الخروجی مرتضوی، پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی  مبنی بر این که قانونی بودن ورود قوه قضاییه به تخلفات مطبوعات و نمایندگان مجلس با وجود هیات‌های نظارت بر عملکرد نمایندگان و مطبوعات چگونه است، اظهارداشت: بهتر بود شما قبل از بیان این سؤال نگاهی به قانون می‌کردید و بعد سؤال خود را می‌پرسیدید، بله ما هیات نظارت بر مطبوعات داریم که این هیات وظایفی دارد اما این به معنای آن نیست که قوه قضاییه نتواند به تخلفات رسیدگی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اقدامات هیات نظارت نافی از ورود قوه قضاییه نیست، پس قوه قضاییه مرجع اصلی تظلمات و رسیدگی به دعاوی است که مدعی‌العموم باید این امر را ادعا کند که قانون مطبوعات نیز این را نفی نکرده است.  

وی اظهار داشت: طبق قانون اساسی یک نماینده مجلس در راستای انجام وظایف وکالت می‌تواند در انجام هر موضوعی دخالت کند و اگر یک نماینده در چارچوب وظایف خود اظهار نظر کرد کسی نمی‌تواند متعرض شود، این در حالی است که چنانچه یک نماینده در نطق پیش از دستور خود مطلبی را عنوان کرد که این مطلب توهین به کسی، نهادی و یا شخصیت حقوقی باشد، آیا می‌توان وی را تحت تعقیب قرار داد؟ چرا که توهین جزء وظایف نمایندگی نیست. 

دادستان کل کشور تصریح کرد: آیا فردی که در جایگاه یک نماینده صحبت می‌کند مصونیت مطلق ندارد؟ باید گفت در تفسیری که شورای نگهبان با صراحت و استدلال بیان کرده این اصل مانع از این نیست که یک نماینده زمانی که مرتکب جرم شود، قوه قضاییه نمی‌تواند تعقیب کند، چرا که این تبعیض نارواست و همه در برابر قانون مساوی‌ هستند. 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد حریم شخصی افراد دولت بحثی را مطرح کرده، که نمی‌شود حساب شخصی افراد را چک کرد و این مسئله در تناقض کامل با صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی است که گفت بر حسب نیازها برخی حساب‌ها می‌بایست چک شوند و همچنین در خصوص حریم خصوصی در خودروها، اظهار داشت: هر کسی نمی‌تواند به حساب بانکی افراد ورود پیدا کند، اگر احیانا فردی متهم شد و این نیاز وجود داشت که حساب وی کنترل شود این امر با اذن قاضی صورت گرفته و ورود هر کس به حساب بانکی دیگری بدون مجوز قانونی امکان ندارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در مورد حریم خصوصی خودرو تصریح کرد: در مورد خودرو مسئله فرق می‌کند؛ باند، ضبط و حتی دکمه روشن‌ خاموش در داخل خودرو تعبیه شده اما چنانچه صدای آهنگ حرام به قدری زیاد باشد که این مسئله موجب آزار دیگران شود وظیفه پلیس است که جلوی این امر را بگیرد و همچنین اگر فردی در داخل ماشین مرتکب جرمی مشهود شود،‌ پلیس وظیفه دارد که جلوی این امر را بگیرد چرا که صدای بلند ضبط موجب آزار مردم شده است. 

وی افزود: پس می‌توان نتیجه گرفت در برخی مواقع نیروی انتظامی می‌تواند وارد شود و در برخی موارد نیاز به اذن قاضی دارد. 

رسیدگی به پرونده رئیس جمهور سابق به کجا رسید؟

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا امروز که زمان رسیدگی به پرونده رئیس‌جمهور سابق بود، دادگاه تشکیل نشد گفت: امروز وقت رسیدگی نبود و من در جلسه گذشته وقت نظارتی را اعلام کردم که این دو با هم متفاوتند. 

سخنگوی دستگاه قضا در توضیح این مسئله بیان داشت: بعضی از مقامات هستند که اگر مرتکب جرم عمومی شوند دادگستری مرجع رسیدگی است اما نحوه رسیدگی خاص است. پرونده مذکور به دادسرا نرفته و مستقیما به دادگاه ارجاع داده شده است و مرحله دادگاهی و دادسرایی با هم در دادگاه رسیدگی می‌شود پس باید تاکید کنم که دادگاه وقتی نظارتی تعیین کرده بود نه نظارتی. 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: زمانی که پرونده‌ای در موعد رسیدگی است یعنی در فلان روز مشخص زمان رسیدگی به آن پرونده است اما در این راستا نظارتی یعنی استعلامی صورت گرفته که آیا فرد مورد نظر جرمی مرتکب شده یا خیر و همچنین در خصوص زمان نظارتی باید بگویم که رئیس دادگاه زمان آنرا تعیین نکرده است و چنانچه من گفتم وقت رسیدگی است، اشتباه یا از من بوده و یا از قاضی. 

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با تیراندازی یکی از مداحان کشور اظهار داشت: اصل مطلب درست است و در یکی از اتوبان‌های تهران بین فردی که اشاره کردیم و فرد دیگری تیراندازی صورت گرفته اما چون این موضوع در مرحله اول رسیدگی است من نمی‌توانم آن را تشریح کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه‌ داد: براساس تحقیقات اولیه درگیری بین فرد مورد نظر و افراد اراذل و اوباش نبوده و این موضوع تایید نشده است.

وی در ارتباط با مسلح بودن فرد مورد نظر گفت: از طریق مراجع ذیرصلاح می‌توان کسی را مسلح کرد اما این در حالی است که هرکس که سلاح داشت نمی‌تواند به هر شکل و تحت هر شرایطی از آن استفاده کند بلکه ضوابط و مقررات استفاده از آن به طور کامل در مجوز آورده شده است.

مرتضوی ممنوع‌الخروج شد/ مداح مشهور تیراندازی نکرده است

سخنگوی دستگاه قضا طی نشست خبری فوق‌العاده با خبرنگاران جزئیات پرونده‌های مداح مشهور، ممنوع‌الخروجی مرتضوی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه‌ای" امروز سه‌شنبه(24دی ماه) طی نشست خبری فوق‌العاده با خبرنگاران، وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مداح مشهور، سعید مرتضوی و ... را تشریح کرد.

**در سطح علی جنتی نیست که برای قوه قضائیه تعیین تکلیف کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در واکنش به مصاحبه "علی جنتی" با شبکه الجزیره انگلیسی اظهارداشت: امروز ترجمه این مصاحبه را خواندم، سؤال شبکه الجزیره کاملا جهت‌دار علیه قوه قضائیه است و اگر یک مسئول هوشمند و زیرک در مقابل یک شبکه خارجی قرار بگیرد، در مقابل این سؤال علی‌القاعده به هیچ‌وجه نباید چنین پاسخی بدهد.

وی گفت: طبق رافتی که ما داشته و داریم چند ماهی است که جریان ضد انقلاب و فراریان فتنه علیه قوه قضائیه دارند فضاسازی می‌کنند این جریان حاکی از آن است که قوه قضائیه ضابطه‌مند و مؤثر عمل کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت: در تماسی که با آقای جنتی بوده، گفته‌اند که مصاحبه تحریف شده است، اگر مصاحبه تحریف شده باید به این موضوع واکنش نشان داده شود و مورد اعتراض شدید قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: من تاکید می‌کنم که شاید مطالب منتشر شده حرف‌های آقای جنتی نباشد ولی اگر اینطور باشد باید گفت که این امر سطح ایشان را بسیار تنزل می‌دهد و اصولا در سطح علی جنتی نیست که برای قوه قضائیه تعیین تکلیف کند. 

**مرتضوی ممنوع‌الخروج شده است

وی در این نشست خبری اظهارداشت: با اشاره به پرونده سعید مرتضوی در دادگاه اظهارداشت: مرتضوی ممنوع الخروج شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مرتضوی برای فردا(چهارشنبه 25دی ماه) به دادسرا احضار شده است یا خیر، گفت: اجمالا می‌دانم ممنوع‌الخروج شده و همین روزها احضار شده، اما راجع به فردا نمی‌دانم.

**درباره رئیس جمهور سابق و بابک زنجانی خبر جدیدی نیست

وی درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد گفت که در این باره چیز جدیدی وجود ندارد.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درباره آخرین وضعیت بابک زنجانی و اینکه آیا فرد جدیدی در این رابطه دستگیر شده است، یا خیر، گفت: اطلاع جدیدی ندارم و بعید می‌دانم چنین چیزی باشد.

*تیراندازی از سوی مداح معروف انجام نشده است

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درمورد پرونده تیراندازی مداح معروف اظهار داشت: این شخص تیراندازی نکرده بلکه سرنشین خودروی وی تیراندازی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در نشست خبری گذشته هم توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده‌ام و از شما اصحاب رسانه می‌خواهم تا با خویشتن‌داری اجازه دهید مسئله بیشتر روشن شود و دراختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

وی از مطالب درج شده دریکی از روزنامه اظهار تعجب کرد و گفت: با اینکه ابعاد این مسئله روشن نشده، متعجبم که این روزنامه چطور اینگونه قلم فرسایی کرده است؟

دادستان کل کشور گفت: ساعت‌های بعد از نیمه شب بود که در اتوبان شهید بابایی از سمت شرق به غرب سه دستگاه خودرو که دو دستگاه آنان پژو 206 و یک دستگاه مزدای 40 بود با هم در حرکت بودند که یکی از سه ماشین در تونل سبقت گرفت و دو خودروی دیگر هم به دنبال او با سرعت بیشتر حرکت کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار