مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: بیش از 13 هزار لیتر آب در ثانیه از منابع دشت کاشان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مهدی جعفرزاده در گفتگو با خبرنگاران گفت:بیش از13 هزار لیتر آب در ثانیه از منابع زیرزمینی دشت کاشان برداشت می شود که 90 درصد آن در اختیار کشاورزان منطقه است و با پایین ترین بهره وری صرف آبیاری محصولاتی می شود که مازاد مصرف منطقه و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: 16 هزار لیتر در ثانیه مجوز برداشت آب در دست مردم در حوزه دشت کاشان است ولی عملاً به جهت کاهش منابع آبی برداشت این مقدار امکان پذیر نیست.

مدیر سابق امور منابع آب کاشان تغییر الگوی کشت را اولین اقدام در حوزه کشاورزی منطقه و جلوگیری از برداشت بی رویه آب دانست و افزود: تغییر روش های آبیاری دومین اقدام در این راستا است که متاسفانه روش های آبیاری تحت فشار نیز با توجه به شوری آب در منطقه با مشکل مواجه شده و به نظر می رسد استفاده از روش های کم فشار راهکار مناسبی برای اصلاح آبیاری در این منطقه است.

جعفرزاده با بیان این که بدترین کشور ها از لحاظ منابع آبی کشورهایی هستند که بیلان منابع آنها صفر است اذعان داشت: در ایران این موازنه منفی 6 میلیارد مترمکعب در سال است که البته همه مصرف آب شرب در کشور کمتر از 5 میلیارد مترمکعب در سال می باشد.

وی پایین بودن آب بها را یکی از دلایل بی توجهی به مصرف صحیح آب ذکر کرد و گفت: برای اشتراک گازی آبونمان پرداخت می شود ولی برای آبی که به قطره قطره آن نیاز و دچار بحران و خشکسالی شده است آبونمان در نظر گرفته نمی شود.

به گفته وی، هشت درصد از صورتحساب های مشترکان شهرستان آران و بیدگل بدلیل اینکه هزینه صدور قبض آن بیش از مبلغ آب بهای مشترک است صادر نمی شود./ش


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.