دستورالعمل اجرایی برنامه توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه به منظور توسعه و پوشش بیشتر در خدمت رسانی به این گروه استثنایی و بهره گیری از خدمات توان بخشی، مشاوره و مددکاری ابلاغ شد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، این دستورالعمل با هدف افزایش توانمندی های دانش آموزان در کسب مهارت های زندگی و استقلال فردی و اجتماعی و نیز ارتقاء سطح پوشش خدمت رسانی توان بخشی و ارایه وسایل کمک توان بخشی تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ابلاغ شده است.
 
در این دستورالعمل نحوه هزینه کرد اعتبارات برنامه توان بخشی، تعیین و برای اجرای بهینه آن شورای مرکزی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل شده است که سیاست گذاری ها و بررسی های علمی و اخذ تصمیمات مربوطه توسط این شورا انجام خواهد شد.
 
در همین راستا شورای نظارت برنامه توان بخشی در استان و شورای تخصصی در سطح مدرسه ، نیز پیگیر و مسوول اجرای برنامه توان بخشی هستند.
 
بر اساس این دستورالعمل، اولویت بندی دانش آموزان شامل دانش آموزان شاهد و افرادی است که به دلیل نداشتن وسیله کمک توان بخشی امکان جذب در مدرسه عادی را ندارند و یا نیاز به خرید وسیله کمک توان بخشی و دریافت خدمت توان بخشی ، مشاوره و مددکاری دارند.
 
گفتنی است در شرایط یکسان ،دانش آموزان بی سرپرست، بد سرپرست یا بی بضاعت با نظر مشاور یا مددکار مدرسه در اولویت دریافت خدمات توان بخشی قرار می گیرند.
 
افرادی که از خدمات بیمه ای بهره مند هستند و همچنین دانش آموزان تلفیقی وکلاس های ضمیمه نیز تحت پوشش برنامه توان بخشی قرار می گیرند.
 
منابع مالی و اعتبارات این برنامه برای خرید تجهیزات وخدمات توان بخشی مورد نیاز دانش آموزان جسمی-حرکتی ،کم توان ذهنی ، اختلال رفتاری - هیجانی ، آسیب دیده بینایی ، آسیب دیده شنوایی و چند معلولیتی هزینه می شود.
 
بر اساس این دستورالعمل، هزینه های قابل پرداخت برای تهیه وسایل کمک توان بخشی شامل (شامل سمعک، قالب و باطری سمعک ،عینک ،عصا ، ذره بین ،دستگاه بزرگ نما ، انواع ارتزها ،کفش طبی ،ویلچر و واکر) و خدمات توان بخشی شامل (گفتار درمانی،کاردرمانی، فیزیوتراپی، تربیت شنیداری ، مشاوره و مددکاری) به تفکیک استان به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام شده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار