معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري، گفت: در راستاي هماهنگي با مقررات و دستورالعملهاي اجرايي و انجام نظارت عاليه بر امتحانات متخصصان شركت هاي هواپيمايي بخشي از امتحانات دفتر گواهينامه ها و امور پزشكي اين سازمان در مراكز آموزشي مورد تاييد صورت مي گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، حميد حبيبي اظهارداشت: افزايش تعداد هواپيماها و به تبع آن افزايش تعداد كاركنان فني و عملياتي متخصصان را به اين باور رساند كه بدون طراحي و استفاده از روشهاي نوين و با تكيه بر روشهاي سنتي نمي توان نظارت كافي و اثر بخش اعمال كرد و با هدف عبور از روشهاي سنتي قديمي در طول بيش از سه دهه گذشته، قوانين و مقررات هوايي در كشورهاي پيشرفته دچار دگرگوني اساسي شده است.

وي افزود: متأسفانه در كشور ما تا چند سال اخير بيشتر از روشهاي سنتي نظارتي استفاده مي شد و عدم آگاهي و دانش فني كافي باعث شد مقاومتهاي زيادي در برابر پياده سازي استانداردهاي جهاني و روشهاي سيستماتيك صورت پذيرد.

حبيبي تصريح كرد: مميزي سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) از سازمان هواپيمايي كشوري ايران و ارائه كلاسهاي آموزشي در اين رابطه در مراتب بعدي مميزي هاي IOSA از شركتهاي هواپيمايي ايراني و مهم تر از همه تدوين بخش زيادي از مقررات سازمان مطابق با استانداردهاي جهاني باعث شد اين مقاومتها روز به روز كاهش يافته و روند ارتقاء سطح نظارتي سازمان با سرعت بيشتري انجام شود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه موضوع نظارت بر آموزش، برگزاري امتحانات و صدور گواهينامه ها طي چند سال گذشته با توجه به استانداردهاي جهاني و مقررات هوايي در كشور متحول شده، اظهاراميدواري كرد: با افزايش دانش فني دست اندركاران صنعت هوايي از طريق آموزش، تحقيق و مطالعه علمي روند رو به رشد سازمان هواپيمايي كشوري ادامه يابد .

وي به انواع آموزشهاي صنعت هواپيمايي اشاره كرد و افزود: دوره هاي آموزشي از جمله خلباني، مهندسي پرواز، مراقبت پرواز، تعمير و نگهداري در صنعت وجود دارد كه منتج به صدور گواهينامه ها شده و بايد محتواي تاييد شده آن در مراكز مورد تاييد سازمان برگزار شود همچنين دوره هاي آموزشي ديگر همچون ديسپچ و مخابرات منتج به صدور گواهينامه مي شود بايد محتواي آموزشي اين دوره ها نيز مورد تاييد سازمان قرار گيرد.  

حبيبي ادامه داد: دوره هاي آموزشي از جمله آموزش مهمانداري، عوامل انساني و غيره كه منتج به صدور گواهينامه نمي شود ولي بايد محتواي آن به تاييد سازمان برسند كه اين گونه آموزشها در دستورالعمل هاي اجرايي شركت ها مورد تاييد قرار گيرند و دوره هاي آموزشي ديگري مانند دبيرستان هاي هوانوردي كه منتج به صدور گواهينامه نمي شود و الزاماً نبايد به تاييد سازمان برسند.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري افزود: با توجه به الزامات سازمان هواپيمايي بين المللي (ايكائو) وظايف سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص صدور گواهينامه ها به پنج بخش اصلي از جمله ارزيابي پرسنل آموزش ديده مانند خلبانان، كاركنان مهندسي و تعميرات و مراقبت پرواز، نظارت بر مراكز آموزشي و با محتواي دوره هاي آموزشي، صدور گواهينامه، قانون گذاري و نظارت بر اجراي قانون همچنين انجام مديريت و نظارت بر اجراي فرآيندهاي لازم تقسيم مي شود.

حبيبي گفت: با دقت در وظايف تعريف شده مي توان نتيجه گرفت كه بندهاي اول وسوم به نوعي تصدي امور بوده و در صورت واگذاري اجراي آنها به مراكز آموزشي مورد تاييد و نظارت عاليه بر مراكز فوق نه تنها از كيفيت و سطح آموزش كاسته نمي شود بلكه با ايجاد نوعي رقابت در بين مراكز آموزشي مي توان سطح كيفي و كمي كار را نيز افزايش داد.

وي ابرازداشت: با توجه به تجربيات و مطالعات انجام شده از سوي ايكائو واحد امتحانات و گواهينامه هاي سازمان هواپيمايي كشوري به سه دسته دفتر امتحانات وگواهينامه هاي داراي ساختار بزرگ ساختار متوسط و ساختار كوچك تقيسم مي شود كه تمامي امور از ابتدا تا به انتهاي صدور گواهينامه در اين دفتر انجام مي شود.

به گفته حبيبي دفتر امتحانات و گواهينامه هاي داراي ساختار متوسط مي تواند امتحانات را به مراكز منتخب و تاييد شده واگذار كند و يا آزمون برخي بخش ها را در اين مركز انجام دهد و دفتر داراي معمولا براي كشورهايي است كه صنعت هوانوردي چندان بزرگي نداشته و كشور ما در اين زمره قرار نمي گيرد.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: با توجه به موارد مطروحه و همچنين الزامات انكس 1 در خصوص وجود مراكز آموزشي مورد تاييد مي توان از توانايي آنها استفاده كرد و با كاستن بخش هاي تصدي گري، نظارت سازمان را افزايش داد.

وي با اشاره به تقويت بعد نظارتي سازمان و نقش آن در امر تقويت شركت ها و مراكز آموزشي اظهارداشت: برهمين اساس برنامه ريزي براي انجام امتحانات به صورتي در حال شكل گيري است تا نظارت سازمان بر منبع سوالات و حتي امتحان متقاضي در نقاط مختلف وجود داشته باشد .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار