شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری:

رویوران: آمریکا به دنبال راه حل سوری - سوری نیست/ گل‌رو: ژنو 2 فاقد مشروعیت است + فیلم

"ریشه‌های ناکامی نشست ژنو2" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" و "عباس گل‌رو" کارشناسان مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "ریشه‌های ناکامی نشست ژنو2" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" و "عباس گل‌رو" کارشناسان مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
رویوران در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نشست ژنو 2 به جای اینکه به سوی همگرایی پیش رود روز به روز اختلافات در این نشست بیشتر شد؟ گفت: آمریکا سه سال پیش پروژه براندازی بشار اسد را در سوریه کلید زده بود به این امید که نظام سوریه ظرف دو سه ماه سقوط خواهد کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه غرب تلاش می‌کرد تا این سناریو را تا حدودی تحلیل کند، افزود: کشورهای غربی مخالفین سوریه را که در کشورهای خارجی مقیم بودند را دور یکدیگر جمع کردند به گونه‌ای که با همکاری قطر آنها به عنوان مخالفین در نشست ژنو2 حضور یافتند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکا نتوانست در بحران سوریه به نتیجه دلخواه خود برسد، ادامه داد: آمریکا در ژنو2 تلاش کرد تا از طریق راهکار سیاسی به دنبال براندازی سوریه برآید.  
 
رویوران با بیان اینکه رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه به عنوان مخالفین در این نشست حضور یافت، خاطرنشان ساخت: سفیر آمریکا در سوریه از طرف مخالفین در این اجلاس سخنرانی می‌کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه رابرت فورد همچنین معتقد به پروژه براندازی سوریه است، تصریح کرد: نشست ژنو2 نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مردم باید از طریق انتخابات سرنوشت خودشان را تعیین کنند، افزود: ولید معلم پیمان سوری سوری را مطرح کرد، اما این پیمان مورد امضا قرار نگرفت.  
 
رویوران با بیان اینکه دولت سوریه حتی حاضر است بخشی از ساختار قدرت را به مخالفین واگذار کند، اضافه کرد: دولت سوریه حتی حاضر است به صورت دولت انتقالی این اقدام را انجام دهد تا مردم بتوانند سرنوشت خودشان را تعیین کنند.  
 
وی با اشاره به درگیری‌هایی که میان گروه‌های تروریستی در طی چند هفته گذشته ایجاد شده است، اظهار داشت: ظرف چند هفته اخیر بیش از 2 هزار نفر کشته شده‌اند.  
 
*آمریکا به دنبال راه حل سوری - سوری نیست

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا به دنبال راه حل سیاسی سوری - سوری نیست، ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد مردم سوریه بتوانند در سرنوشت خود مشارکت کنند و همین موضوع سبب به نتیجه نرسیدن نشست ژنو 2 خواهد شد. 

*حق تعیین سرنوشت از آن مردم سوریه است
 
رویوران با اشاره به عدم حضور ایران در نشست ژنو2 خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آمریکا نباید چیزی را به مردم سوریه دیکته کند زیرا حق تعیین سرنوشت از آن مردم سوریه است.  
 
وی با بیان اینکه ملت سوریه باید بتوانند سرنوشت خود را از طریق انتخابات آزاد تعیین کنند، اظهار داشت: آنچه که در ژنو از سوی آمریکا ممکن است اتفاق بیافتد این است که آمریکا خود را به جای معارضین و مردم سوریه قرار دهد.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه اگر توافق میان معارضین و دولت سوریه صورت گیرد آیا این توافق دارای ضمانت اجرا است؟ بیان داشت: بخشی از معارضین در چارچوب گروه‌های فراملی قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که آنها طرفدار القاعده هستند.
 
رویوران با اشاره به اینکه بخشی از معارضین داخل سوریه تحت عنوان کمیته‌های حمایتی قرار گرفته‌اند، افزود: آمریکایی‌ها نتوانستند معارضین سوریه را مورد بازاریابی قرار دهند.  
 
وی با اشاره به اینکه معارضین سوریه در ژنو1 بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه تاکید دارند، خاطرنشان ساخت: دولت سوریه حاضر است بخشی از قدرت را به معارضین بدهد اما باید غیرسوری‌ها صحنه درگیری‌ها را ترک کنند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه انتخابات امری اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: تا چند ماه دیگر دوره ریاست جمهوری اسد به پایان خواهد رسد و دوباره باید انتخابات در سوریه برگزار شود.  
 
رویوران با اشاره به اینکه معارضین سوریه معتقد هستند دولت باید منهای بشار اسد باشد، اظهار داشت: اخضر ابراهیمی معتقد است که گفتگوی سوری - سوری باید به نتیجه برسد.  
 
وی گفت: پروژه براندازی سوریه همچنان با واژه‌ها و گفتمان‌های جدید دیگری مطرح است.
 
*پروژه براندازی سوریه در فرایندهای تعریف شده رسانه‌ای مطرح است

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه پروژه براندازی سوریه با فرایندهای تعریف‌ شده رسانه‌ای همراه شده است، خاطرنشان ساخت: فرایندهای رسانه‌ای برای افزایش فشار به سوریه مورد تدارک قرار گرفته است.  
 
رویوران با اشاره به اینکه معارضین سوریه از مشروعیت گفتگو برخوردار نیستند، افزود: آمریکا دادن سلاح به مخالفین را مطرح کرده است به گونه‌ای که این اتفاق در زمان برگزاری نشست ژنو 2 صورت گرفته است.  
 
*معارضین مشروعیت گفتگو ندارند

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که این سلاح‌ها در اختیار القاعده قرار می‌گیرد، گفت: القاعده، داعش، جبهه‌النصره جزو گروه‌های تروریستی به حساب می‌آیند، به صورتی که آمریکا به خوبی می‌داند که این سلاح‌ها را به چه کسانی می‌‌دهد.  
 
*ژنو 2 به معنای سقوط کامل راه حل نظامی است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ژنو 2 به معنای سقوط کامل راه حل نظامی است، تصریح کرد: آغاز راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگو است.  باید شرایط متناسب با فضای نشست ژنو2 پیش برود.

وی با بیان اینکه آمریکا در ژنو2 از ابزار فشار استفاده می‌کند، اضافه کرد: آمریکا از مدت‌ها قبل به مخالفین سلاح داده است. همه مردم سوریه به خوبی می‌دانند که آمریکا چند صد نفربر و یا خودروی زرهی را در اختیار ارتش آزاد قرار داده است. آمریکایی‌ها به دنبال تهدید دولت سوریه هستند، تهدیدی که قبلا کارساز نبوده است.
 
رویوران با بیان اینکه معادله نظامی در سوریه تغییر نکرده است، گفت: آمریکایی‌ها اشتباهات گذشته خود را مجددا در سوریه تکرار می‌کنند.  این نوع کمک‌ها می‌تواند به تهدید موثری تبدیل شود و شرایط به گونه‌ای است که آمریکا علی‌رغم اقداماتش از تهدید غیرموثر سخن می‌گوید. 

*همسو شدن آمریکا والقاعده

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا و القاعده همسو شده‌اند، افزود: آمریکا و نیروهای القاعده به نوعی پشت پرده با هم زد و بند دارند. 

*نشست ژنو2 از پایه‌های نامشروعی برخوردار است
 
در ادامه عباس گل‌رو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستور کار مشخصی برای نشست ژنو2 تعیین شده است؟ بیان داشت: نشست ژنو2 بر مبنای نادرستی چیدمان شده است به گونه‌ای که روندی به شکل نادرست شکل بگیرد و نتیجه آن از قبل مشخص است. نشست ژنو2 از پایه‌های نامشروعی برخوردار است و بحران سوریه ساختگی است.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مباحث منطقی در نشست ژنو2 مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: سه دور نشست درطی سه، چهار روز گذشته در ژنو برگزار شده است به گونه‌ای که باید گفت سه موضوع اساسی در نشست ژنو2 مطرح شده است.  
 
گل‌رو با اشاره به اینکه کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده، آزادی بازداشت‌شدگان و زندانیان و روند سیاسی سه موضوع اساسی مطرح شده در نشست ژنو2 است، اظهار داشت: از همان ابتدای شکل‌گیری مذاکرات معارضین سوریه اقدام به کارشکنی کرده‌اند به طوری که در ابتدا نپذیرفتند که به صورت مستقیم با دولت سوریه به مذاکره بپردازند.  
 
وی با بیان اینکه معارضین سوریه به اصرار اخضر ابراهیمی به پای میز مذاکره آمدند، گفت: خواسته‌های معارضین از همان ابتدا کاملا مشخص بود به طوری که آنها در بحث کمک‌رسانی معتقد بودند که باید امدادرسانی در یک منطقه کاملا خاصی صورت گیرد.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه هیات رسمی سوریه تاکید داشتند که مسائل را نمی‌توان به شکل جزئی مورد توجه قرار داد، افزود: دولت سوریه معتقد است که باید امدادرسانی در قالب کلان صورت گیرد.  
 
گل‌رو با بیان اینکه در روند مذاکرات هیات رسمی سوریه کاملا منعطف عمل می‌کرد، ادامه داد: در موضوع امدادرسانی هیات مخالفین اقدام به کارشکنی می‌کردند.  
 
وی با بیان اینکه در بحث بازداشت‌شدگان هیات مخالفین درخواست داشتند که بیش از 10 هزار زندانی که در زندان‌های سوریه وجود دارد، باید آزاد شوند، خاطرنشان ساخت: دولت سوریه در مقابل این خواسته معارضین منعطف عمل کرد، اما مخالفین حاضر به انجام عمل مقابلی برای دولت سوریه نبودند.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در روند سیاسی هیات مخالفین بر بیانیه ژنو1 تاثیر بسیاری داشتند، گفت:‌ معارضین معتقد بودند که دولت انتقالی باید تشکیل شود تا نظام تغییر یابد.  
 
*دولت سوریه راه حل سیاسی را بدون مبارزه جدی با تروریسم غیر ممکن می‌داند

گل‌رو با بیان اینکه دولت سوریه معتقد به مبارزه با تروریسم است، تصریح کرد: دولت سوریه معتقد است که تا زمانی که با تروریسم به شکل جدی مبارزه نشود، راه حل سیاسی غیرممکن خواهد بود.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا بان‌ کی مون دعوت خود را از ایران پس گرفت؟ اظهار داشت: ایران غایب اجلاس نشست ژنو2 بود، این در حالی است که با وجود عدم حضور ایران مشاهده می‌شود که طرفین از ایران یاد می‌کنند. سه سال از بحران ساختگی سوریه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت سوریه همواره در طول سه سال گذشته ایستادگی کرده است.  
 
*سوریه یکی از عناصر اصلی محور مقاومت است

گل‌رو با اشاره به اینکه سوریه یکی از عناصر اصلی محور مقاومت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به حکم هم‌پیمانی با سوریه از ابتدای بحران با تشخیص صحیح ایستادگی کرده است. جمهوری اسلامی ایران ابتدا از ساختگی بودن بحران سوریه سخن می‌گفت و این بحران به شکل طبیعی در سوریه رخ نداده است.  
 
*ایران یکی از قدرت‌های اصلی در صحنه سوریه است
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با تشخیص درست در کنار دولت سوریه قرار گرفت، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های اصلی و موثر در صحنه سوریه است. روسیه به مشارکت ایران در نشست ژنو2 تاکید بسیاری داشت و دبیرکل سازمان ملل متحد طی تماس تلفنی با مقامات وزارت امور خارجه از ایران برای حضور در نشست ژنو2 دعوت کرد.  
 
وی با اشاره به مخالفت آمریکا و سایر قدرت‌های بین‌المللی با حضور ایران در نشست ژنو2، اضافه کرد: بان کی مون ادعا می‌کرد که ایران به عنوان قدرت موثر باید در نشست ژنو 2 حضور یابد. جمهوری اسلامی ایران دعوت مشروط می‌پذیرد، اما ایران هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در نشست ژنو2 قبول نداشت.  
 
گل‌رو با بیان اینکه بان کی مون در دعوت خود از ایران پیش شرطش را پس گرفت، اظهار داشت:‌ ایران به هیچ وجه مشارکت مشروط در ژنو2 را نمی‌پذیرد، به طوری که ایران از ابتدا موضعش را به صورت کامل مطرح کرده بود. آمریکا معتقد بود که ایران باید بیانیه نشست ژنو 1 را بپذیرد لذا نهایتا تصمیمات به این سمت پیش رفت که آنها دعوت خود را از ایران پس گرفتند. 

*نشست ژنو2 فاقد مشروعیت است
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نشست ژنو2 فاقد مشروعیت است، گفت: ایران از ابتدا برای کمک به روند سیاسی سوریه و همچنین کمک به حل بحران ساختگی حاضر بود.  
 
گل‌رو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا میان گروه‌های تروریستی درگیری ایجاد شده است؟ افزود: میان جبهه‌النصره، داعش و ارتش آزاد درگیری‌های شدیدی رخ داده است و آمریکا از ابتدای بحران سوریه در صدد بود به این بحران شکل بین‌المللی بدهد.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا از همه ابزارهای ممکن در بحران سوریه استفاده کرد، تصریح کرد: آمریکا از همان ابتدا به دنبال این بود که سوریه را از یک مسئله داخلی به موضوع خارجی تبدیل کند. بعضی از کشورهای منطقه به بحران سوریه دامن زدند و دشمنان سوریه در مجمعی جمع شدند و خود را دوستان سوریه قلمداد کردند.  
 
وی با اشاره به ابهام‌آلود بودن بحران سوریه اضافه کرد: جمع دوستان سوریه از جمع 130 الی 140 کشور به 11 کشور رسیده است به طوری که آنها پیش‌رو همه تحرکات علیه سوریه بودند.  
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکا در صدد بود تا در نشست ژنو2 اجماع جهانی ایجاد کند، اظهار داشت: دبیر کل سازمان ملل متحد از شرق، غرب، جنوب و شمال عالم کشورهای مرتبط و غیرمرتبط را برای حضور در این نشست دعوت کرد.  
 
گل‌رو با بیان اینکه چهار، پنج کشور در نشست ژنو2 موضع تندی را بر علیه سوریه  اتخاذ کردند، تصریح کرد: این کشورها به تشکیل دولت انتقالی در سوریه تاکید زیادی داشتند. پیامدهای بحران سوریه به کشورهای همجوار سرریز شده است و تروریست به لبنان و مصر سرایت کرده است.  
 
برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار