عمران الزعبی:

مخالفان در کمتر از دو دقیقه بسته پیشنهادی ما را رد کردند/ در این سند نامی از مقام ریاست جمهوری برده نشده بود

وزیر اطلاع رسانی سوریه و معاون هیئت مذاکره کننده دولت این کشور در ژنو2 تاکید کرد در سند سیاسی این هیئت که هیئت موسوم به مخالفان سوری آن را رد کرد هیچ اشاره ای به مقام ریاست جمهوری نشده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، "عمران الزعبی" تاکید کرد این سند شامل مسائلی است که سوری ها هر چند هم با هم اختلاف داشته باشند، درباره آنها اختلافی ندارند. 

"الزعبی" که در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سوریه سخن می گفت تاکید کرد: در هیچ یک از بندهای این سند سیاسی هیچ اشاره ای به مقام ریاست جمهوری یا شخص رئیس جمهور نشده است. این سند شامل بندهایی است که با شفافیت کامل بیان شده است و سوری ها هر چند هم با یکدیگر اختلاف داشته باشند درباره آنچه در این سند آمده است اختلاف نظر ندارند. آیا قابل تصور است که دو سوری با یکدیگر درباره حق حاکمیت و استقلال سوریه و یکپارچگی  ارضی این کشور اختلاف نظر داشته باشند مگر این که یکی از آنها سوری اسرائیلی باشد. آیا قابل تصور است که یک سوری مبارزه با تروریسم و طرد آن و تلاش برای جلوگیری از تامین سلاح برای آنها را رد کند مگر این که یکی از آنها سعودی یا قطری یا ترکی یا اسرائیلی باشد یا بخواهد علیه سوریه توطئه کند. آیا ممکن است که یک سوری صحبت از دموکراسی و انتخابات و آزادی های عمومی و تکثرگرایی سیاسی را رد کند. 

وی در ادامه مخالفت گروه مخالفان سوری با این سند را تعجب برانگیز دانست و گفت آنها در کمتر از دو دقیقه این سند را رد کردند. آنها در واکنش به این سند تنها زحمتی که به خود دادند این بود که یکی از آنها از سالن بیرون آمد و یک تلفن زد و سپس برگشت و در گوش کسی که وی را مذاکره کننده ارشد می خوانند گفت اعلام کند که این سند را به کلی رد می کنند. هیأت سوری از این پاسخ متعجب و شوکه شد زیرا دستکم می توانستند بگویند مسئله را بررسی می کنیم و فردا می آییم و نظر خود را می گوییم اما این که این سند به این شکل رد شود به وضوح نشان می دهد کسی که با وی تماس گرفتند و این سند را رد کرد یا رابرت فورد یا داوداوغلو یا سعود الفیصل بوده است. قابل تصور نیست که یک سوری این سند را رد کند. این بیانیه به برخی زبان ها منتشر شده است و کاملا روشن است که در آن اشاره ای به مقام ریاست جمهوری یا شخص رئیس جمهور نشده است و آنچه در این باره می گویند سخنی بی ارزش است. من قبلا گفته ام و اکنون نیز تکرار می کنم که آنها می توانستند معایب خود را بپوشانند اما با این کار آخرین پرده نیز کنار رفت و آنها کاملا رسوا شدند. 

وی با تاکید بر این که آنها بر چه اساسی می گویند که ما بررسی مسائل سیاسی را رد می کنیم افزود: ما با هدف موفقیت و بررسی طرح ها و مسائل جدید به اینجا آمدیم اما آنها به هیچ وجه خواستار روند سیاسی  نیستند و با این تصور به اینجا آمدند که ما می آییم و خشمگین می شویم و از مذاکرات خارج می شویم اما چنین اتفاقی تا این لحظه نیفتاده است و گمان می کنم پس از این هم نخواهد افتاد. ما به تلاش های خود با میانجی ادامه می‌دهیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار