این روزها بسیاری از افراد پس از خرید رایانه یا لپ‌تاپ، عطای نصب نرم‌افزارهای اورجینال را به لقایش می‌بخشند و برای این‌که هزینه کمتری از این بابت پرداخت کرده باشند، نسخه‌های قفل‌شکسته یا کرک شده آن را خریداری می‌کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، قیمت بالای نرم‌افزارهای اورجینال باعث شده تا کاربران شوق چندانی برای خرید آنها نداشته باشند و از همین رو به نرم‌افزارهای قفل‌شکسته اقبال نشان ‌دهند؛ نکته جالب این است که در کشور ما تهیه‌ انواع نرم‌افزارهای چند صد ‌دلاری به قیمتی کمتر از چند هزار تومان کار دشوار و ناممکنی نیست.

در حال حاضر قیمت آنتی‌ویروس ESET Smart Security7 در بازار برای یک کاربر 690 هزار ریال است که با افزایش تعداد کاربران، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند به‌طوری که قیمت فروش همین آنتی‌ویروس برای 5 کاربر یک میلیون و 650 هزار ریال است. قیمت Microsoft Windows 8.1  و Microsoft  office professional 2010  نیز به ترتیب 2 میلیون و 390 هزار ریال و یک میلیون و 240 هزار ریال است. با یک حساب ساده می‌توان نتیجه گرفت که تنها برای نصب این 3 نرم‌افزار روی یک رایانه شخصی باید 4 میلیون و 320 هزار ریال هزینه کرد و این در حالی است که این نرم‌افزارها و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر را می‌توان در قالب یک پک به قیمت کمتر از 400 هزار ریال در بازار خریداری کرد.

 نرم‌افزارهای قفل شکسته محبوب کاربران ایرانی

کسانی که به امنیت شبکه خود اهمیت می‌دهند خرید نسخه‌های اصلی و معتبر محصولات نرم‌افزاری را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند؛ چرا که نسخه‌های غیراصل می‌تواند آلوده شدن سیستم‌های رایانه‌ای افراد را سبب شود اما تعداد این دسته از کاربران که به نوعی به امنیت خود بیشتر از قیمت نرم‌افزار توجه دارند چندان زیاد نیست به همین علت  است که آمار استفاده از نرم‌افزارهای قفل شکسته در کشور رو به افزایش است.

در این خصوص رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی استان تهران در گفت‌وگو با ایران می‌گوید: در خصوص نرم‌افزارهای خارجی، خلأ قوانین و مقررات وجود دارد و تا زمانی که قانون کپی رایت در کشور اجرایی نشود، هیچ ابزار قانونی برای برخورد با متخلفین وجود ندارد.

رضا کرمی در ادامه می‌افزاید: در خصوص نرم‌افزارهای داخلی قضیه متفاوت است به‌طوری که در کشور از نرم‌افزارهای داخلی حمایت صورت می‌گیرد؛ تولیدکنندگان نرم‌افزار در داخل کشور چنانچه نرم‌افزار خود را در دبیرخانه شورا ثبت کرده باشند، حقوق آن اثر رعایت و حمایت خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چنانچه نرم‌افزار داخلی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، پدیدآورنده مورد حمایت قانونی و جبران خسارت می‌شود، اظهار داشت: در اجرای قانون حمایت از مؤلفین، مصنفین و هنرمندان مشکلاتی وجود دارد؛ در صورت اثبات جرم، براساس این قانون جریمه‌هایی وضع می‌شود که هیچ‌گونه تناسبی با ضرر و زیان تولیدکننده نرم‌افزار ندارد.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی استان تهران با اشاره به اصلاح قانون حمایت از مؤلفین، مصنفین و هنرمندان در ادامه می‌گوید: برخوردهای قانونی به گونه‌ای است که چنانچه شرکت یا پدیدآورنده‌ای متوجه بشود که نرم‌افزار تولیدی وی کپی شده است، رغبتی برای شکایت ندارد.

 نقض قانون کپی رایت خاص ایران نیست

نقض کپی رایت و استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی، ‌تنها به ایران مربوط نمی‌شود چرا که این مسأله در کشورهای دیگر جهان نیز کم و بیش دیده می‌شود. تحقیقی که BSA (اتحادیه تجاری نرم‌افزار)، یک گروه بین‌المللی IT با عضویت 80 کشور و شرکت‌های بزرگی مانند اپل، اینتل، مایکروسافت و ادوب از 15 هزار نفر در 33 کشور جهان انجام داد، نشان می‌دهد 57 درصد مردم سراسر جهان از نرم‌افزارهای تقلبی استفاده می‌کنند که این رقم به‌طور کلی رو به افزایش است هرچند در برخی کشورها تلاش‌هایی برای مقابله با آن انجام شده است.

همچنین طبق گزارش فناوری اطلاعات سال 2013 مجمع جهانی اقتصاد(WEF)، امریکا با بزرگ‌ترین بازار نرم‌افزار، کمترین میزان استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی یعنی19 درصد را به خود اختصاص داده و صدرنشین است و زیمبابوه و ویتنام با استفاده 90 درصدی از نرم‌افزارهای تقلبی، در قعر جدول قرار گرفته‌اند. این رقم به این معناست که کپی رایت یکی از هر 10 نرم‌افزار موجود در این کشورها نقض شده است و همین امر، مانعی بزرگ بر سر راه شکوفایی اقتصاد حوزه اطلاعات در قاره آفریقا محسوب می‌شود.

 هرچند زیمبابوه و کشورهای دیگری همچون کامرون، الجزایر، زامبیا، بوتسوانا، ساحل عاج، نیجریه، سنگال، تونس، ونزوئلا و کنیا با بیش از 80 درصد نرم‌افزار تقلبی، تصویری نامناسب از قاره آفریقا ارائه می‌دهد ولی این بدان معنا نیست که در همه کشورهای آفریقایی چنین روندی دیده می‌شود. به عنوان مثال میزان استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی در آفریقای جنوبی، تنها یک درصد از میانگین جهانی بیشتر است و این رقم 36 درصدی، این کشور را در میان 144 کشور در رده بیستم قرار داده است.

در این کشور تلاش‌های فراوانی شده است تا جلو استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی گرفته شود. هرچند هنوز هم نقض کپی رایت در آفریقای جنوبی، سالانه 2/1 میلیارد دلار خسارت به حوزه IT این کشور وارد می‌کند ولی کاهش 10 درصدی میزان استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی در طول 4سال، سبب شده است تا در این کشور هزار و 650 شغل در ارتباط با تکنولوژی ایجاد شده و نقش مؤثری در توسعه اقتصادی ایفا کند.  کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز با اجرای برنامه‌های ویژه، به‌طور کلی وضع نسبتاً مناسبی در رعایت قانون کپی رایت دارند و این رقم به حدود 60 درصد رسیده است. تنها کشور این منطقه که در حال حاضر قانون کپی رایت در آن چندان رعایت نمی‌شود ویتنام  است.

این کشور با 90 درصد استفاده از نرم‌افزارهای تقلبی در تلاش  است با ارائه راهکارهایی مناسب، روندی نزولی به خود بگیرد.  به دلیل استفاده بیش از حد از نرم‌افزارهای تقلبی در این کشور، بدافزارهای موجود سبب شده‌اند سرقت اطلاعات از رایانه‌های شخصی ویتنام به بیش از 300 میلیون دلار برسد که رقمی بسیار بالاست و بیشتر هکرها نیز از کشورهای چین، ژاپن، استرالیا و تایوان به ویتنام حمله می‌کنند. کشورهای اروپای غربی نیز در زمینه رعایت قانون کپی رایت وضع مناسبی دارند اما در حالی که متوسط نقض آن در این منطقه به 32 درصد می‌رسد، این رقم در برخی کشورهای این منطقه همچون مالت اندکی بالاتر است و به 43 درصد می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار