بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 16 سوره ق
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
ما آدمى را آفريده‌ايم و از وسوسه‌هاى نفس او آگاه هستيم، زيرا از رگ گردنش به او نزديك‌تريم.


حضوری گر همی خواهی از او غایب مشو حافظ        متی ما تلقَ من تهوی دعِ الدنیا و أهمِلها

* مقصود حافظ نیز همین است که او به ما نزدیک‌تر است و پیوسته پیش ما حاضر است الا آنکه ما به سبب اشتغالات نفسانی از او غایب می‌شویم بنابراین برای رسیدن به حضور او باید از خویش غایب شد. و از خویش غایب شدن استغراق در ذکر و طاعت و عبادت ظاهری نیست.

* آدمی باید در میانه‌ی غوغای عالم وظیفه‌ی خود را انجام دهد و از حق غایب نشود. هر کجا آدمی حقی را زیر پا می‌گذارد و دروغ و فریبی در کار می‌آورد از حق غایب شده است. هر کجا منافع شخصی یا گروهی او بر حق مرجح می‌شود از حق غایب شده است.

* هر کجا رشوه‌ای و غارتی و بی اعتنایی به محرومان هست آنجا ما از خدا غایبیم و خداوند می داند که چه وسوسه های شیطانی ما را از شفقت به خلق و رفع دشواری های مردمان بازداشته است.

* سرِّ آنکه عارفان گفته اند هیچ دلیلی و برهانی بر حضور خداوند در عالم میاورید همین است که چون او در کمال نزدیکی است هر برهان و استدلالی بین ما و او حجاب می شود و ما را دورتر می کند.



* اینکه می گویید خدایا تو کجایی که رخ نمی‌‌نمایی جوابتان این است که من همین جا نزدیک شما هستم. شما کجا هستید؟ سرگشته در وادی های خیال شیطانی که نه من را می یابید و نه خود را.


* اعلام این نزدیکی که من از رگ گردن به شما نزدیک ترم ذاکران و عاقلان و عاشقان را چه مژده ی بزرگی است که:
یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم       دولت صحبت آن مونس جان ما را بس
حافظ

* و غافلان و بی خبران و منکران را چه هشداری است که من در ذره ذره ی وجود شما حضور دارم و شما باز با من و بندگان من مکر و حیله می کنید: دلها را می آزارید، «من می دانم گناهانتان چقدر عظیم است و آزارهاتان چه اطوار گوناگون دارد، راستان و دادپیشگان را خوار کرده اید، رشوه می ستانید، و هنگام داوری بینوایان را از حقوقشان محروم می دارید، من به قربانی چهار پایان فربه نظر نخواهم کرد، مگر آنکه نهر انصاف در شهر شما روان گردد، و جویبار عدالت بر دوام در آن جاری باشد». (عاموس نبی، کتاب مقدس)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار