بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 16 سوره ق
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
ما آدمى را آفريده‌ايم و از وسوسه‌هاى نفس او آگاه هستيم، زيرا از رگ گردنش به او نزديك‌تريم.

* در اینجا خداوند با ما آدمیان بی‌واسطه سخن می‌گوید و بشارت می‌دهد که من از رگِ گردن به شما نزدیک ترم، یعنی من حتی از نفسِ شما به شما نزدیک‌ترم و به همین جهت بیش از خود شما از وساوس درونی و اضطرابات شما باخبرم.
دوست نزدیک‌تر از من به من است       وین عجب‌تر که من از وی دورم

* نزدیکی یا قرب خداوند، رفع حجاب‌های کثرت است. برای رسیدن به وحدت باید از کثرت دور شد و منشأ و مثارِ کثرت همان نفس اماره آدمی است که خود را با دیگر آدمیان از یک پیکر نمی‌داند.

* او تنها به خود می‌اندیشد و نقطه‌ی اوجِ استغراق در امواج کثرت همان خودخواهی است و حرکت تدریجی انسان از نفس به عشق موجب قرب حضرت احدیت است.



* از نصیحت‌های پیامبر اکرم (ص) به حضرت مولی‌الموحدین (ع) یکی این است که در ترجمه‌ی منظوم مولانا آمده:
هر کسی گر طاعتی پیش آورند     بهرِ قربِ حضرتِ بی‌چون و چند
  تو تقرب جو به عقل و سرّ خویش     نی چو ایشان بر کمال و برّ خویش
مثنوی
زیرا توجه به فضل و کمال خود، حجاب دیگر است و تنها عقل و تفکر است که آدمی را به حضور احد می‌رساند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار