نتایج نظرسنجی "آسوشیتدپرس-جی‌اف‌کی" که در بازه زمانی 17 تا 21 ژانویه سال جاری میلادی برگزار شد، اکثر آمریکایی‌ها از توافق اولیه ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) حمایت می‌کنند.


 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، این نظرسنجی پنج روزه تا یک روز بعد از اجرایی شدن توافق اولیه ایران و قدرت‌های بزرگ جهان که 20 ژانویه بود، ادامه داشت.

طبق توافق اولیه ژنو، ایران در قبال مقداری از کاهش تحریم‌ها بخش‌هایی از برنامه غنی‌سازی خود را کاهش داد. این توافق تا اوایل ژوئیه سال جاری میلادی ادامه دارد و ایران و 1+5 به مدت 6 ماه زمان دارند تا در خصوص رسیدن به یک توافق جامع با یکدیگر مذاکره کنند.

این نظرسنجی نشان داد که 60 درصد از مردم آمریکا این توافق اولیه را تأیید کردند و 47 درصد بر این باور بودند که این توافق احتمالاً کارساز باشد.

نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که 42 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از شیوه‌ برخورد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با موضوع ایران را تأیید کردند .

اوباما اولین رئیس‌جمهوری است که مستقیماً با رئیس‌جمهوری ایران از سال 1979 تاکنون صحبت کرده است و تماس تلفنی کوتاهی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در اواخر سپتامبر سال گذشته داشت اما دولت وی از جانب نمایندگان تندرو کنگره تحت فشار قرار گرفته است زیرا برخلاف سیاست‌های دولت آمریکا تأکید دارند تا زمانیکه ایران با تمامی خواسته‌های بین‌المللی موافقت نکرده است، تحریم‌های تجاری و مالی علیه این کشور نباید کاهش پیدا کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دور بعدی مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی با ایران قرار است اواسط ماه فوریه در نیویورک برگزار شود.

نظرسنجی  AP-GfK مصاحبه‌های آنلاینی را با مشارکت یکهزار و 60 نفر صورت داد. و درصد خطای آن مثبت و منفی 3.9 درصد بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار