"یادلین"رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این رژیم در سال 2014، گفت این چالش ها باهم ارتباطی تنگاتنگ دارند و به زودی به نتیجه می‌رسند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، "عاموس یادلین" رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل، روز گذشته در آستانه نشست سالیانه اندیشکده "آی‌ان‌اس‌اس" گفت اسرائیل با 4 چالش اصلی روبروست که همه آن‌ها در اواخر بهار یا اوایل تابستان در یک راستا قرار گرفته و به یک نقطه ختم می‌شوند.

به گفته یادلین، برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت نامطلوب مذاکرات سازش، افزایش و گسترش ناآرامی در منطقه و همچنین کاهش نقش آمریکا در خاورمیانه، چالش‌های اصلی‌ پیشروی اسرائیل در سال 2014 هستند.

یادلین که ریاست اندیشکده «آی‌ان‌اس‌اس» ،مطالعات امنیت ملی اسرائیل،را بر عهده دارد، با بیان اینکه همه این چالش‌ها به هم مرتبط هستند، گفت:" اگر اسرائیل بتواند در برابر فلسطینی‌ها انعطاف بیشتری به خرج دهد، آنگاه می‌تواند قاطعانه‌تر با ایران برخورد کند" 

وی همچنین مدعی شد اگر مذاکرات سازش به نتیجه مطلوب برسد، آنگاه می‌توان کشورهای عربی و آمریکا را به تقابل بیشتر با ایران واداشت. یادلین افزود: پیشرفت جبهه سازش موجب بهبود وضعیت منافع اسرائیل در جهان عرب و در موضوع ایران می‌شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت سوریه، گفت این کشور بسیار ضعیف شده و بخش اعظم تسلیحات شیمیایی خود را از دست داده است.

وی بار دیگر ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم کرد و گفت این خطری برای بقای اسرائیل است.

 او همچنین 3 سناریو را برای توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و 1+5 پیش‌بینی کرده است: دستیابی به توافقنامه‌ای که ایران را برای سال‌ها از بمبهسته‌ای دور کند و با یک قطعنامه شورای امنیت مورد حمایت قرار گیرد؛ تمدید چند باره و مداوم توافق موقت تا جایی که این توافق به یک تفاهم دائم بدل شود؛ و اعلام رسمی شکست مذاکرات.

به اعتقاد یادلین، اسرائیل و آمریکا باید برای 2 سناریوی آخر، یک نقشه جایگزین داشته باشند. یادلین افزود گزینه‌های زیادی به غیر از اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد .

با وجود اینکه وی گفته است که اوباما می‌داند به موقع چه کاری را انجام دهد گفت رفتار واشنگتن بر سر میز مذاکره با ایران، حامل پیامی از ضعف آمریکا بود.

این ژنرال سابق ارتش رژیم‌صهیونیستی در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر در مورد مذاکرات سازش صحبت کرد و گفت اگر اسرائیل به طور یکجانبه از کرانه باختری عقب‌نشینی کند، می‌تواند مشروعیت بین‌المللی خود را افزایش دهد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار