وزارت جنگ آمریکا، پنتاگون اعلام کرد کشتی نظامی آمریکایی کیپ ری که برای نابود کردن سلاح های شیمیایی سوریه تجهیز شده است، روز دوشنبه بندر نورفولک را در شرق آمریکا به مقصد جیویا توره (Gioia Tauro) در ایتالیا ترک کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد این کشتی قرار است تا سه هفته دیگر به بندر ایتالیایی برسد.

هنگامی که کشتی به بندر جیویا توره برسد، قرار است حدود 700 تن از عامل های شیمیایی موسوم به «اولویت نخست» را بار کشتی کنند سپس پیش از اینکه کشتی برای نابود کردن آنها در آب های بین المللی بندر را ترک کنند، ترکیب های گازهای خردل و سارین نیز بار کشتی خواهد شد.

این سلاح های شیمیایی قرار است ابتدا از بندر لاذقیه سوریه به داخل کشتی های نروژی و دانمارکی که مسئولیت حمل آنها را تحت کنترل به جیویا توره به عهده دارند، منتقل شود.

دومین محموله سلاح های شیمیایی روز دوشنبه بندر لاذقیه را ترک کرد. به گفته ماموریت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی، محموله نخست نیز هفتم ژانویه بندر لاذقیه را ترک کرده است.

ارتش آمریکا در کشتی کیپ ری دو سامانه هیدرولیز و تاسیسات قابل حمل قادر به خنثی سازی عامل های شیمیایی بسیار خطرناک نصب کرده است.

پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد هیچ پس مانده ای از هیدرولیز به دریا یا هوا رها نخواهد شد.

به گفته آدام بیکر، شمیدانی از مرکز آمریکایی انهدام سلاح های شیمیایی، این مواد شیمیایی که احتمالا بیش از 5700 تن است، سپس قرار است به شرکت های متخصص در صنایع پسماند واگذار شود.

پنتاگون اعلام کرد علاوه بر 35 نفر خدمه کیپ ری، 63 نفر نیز مسئول عملیات انهدام سلاح های شیمیایی خواهند بود. یک تیم امنیتی مسلح نیز در کشتی حضور خواهد داشت. پنتاگون اشاره نکرد که آیا کشتی هنگام انجام عملیات خنثی سازی نیز تحت محافظت قرار خواهد گرفت یا خیر.

این عملیات قرار است 45 تا 90 روز طول بکشد.

پنتاگون از دمشق خواست در تلاش های خود به منظور رعایت وظایف و مسئولیت‌های بین المللی که 30 ژوئن را به عنوان مهلتی  برای انهدام سلاح‌های شیمیایی تعیین کرده است، تسریع کند.         


انتهای پیام/
برچسب ها: کشتی ، آمریکا ، انهدام ، شیمیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار