لک‌های پوستی گاهی مادرزادی هستند و گاهی نشانه‌ای از یک مجموعه بیماری و در بعضی بیماری‌ها می‌توانند جزئی از بیماری باشند.

دکتر ابوالفتح محرابیان، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لک‌های پوستی گاهی مادرزادی هستند و گاهی نشانه‌ای از یک مجموعه بیماری و در بعضی بیماری‌ها می‌توانند جزئی از بیماری باشند.

شایع‌ترین این لک‌های خوش‌خیم که جزئی از بیماری‌های خاص نیستند عبارتند از : کک و مک و ملانی. به طور کلی نور آفتاب، بارداری و داروهای ضد بارداری از عوامل تشدید کننده لک‌های پوستی هستند.
 
وی افزود: لنتیگو شامل دو نوع ساده و آفتابی است. لنتیگو آفتابی به غلط به لک‌های کبدی معروف است، درحالی که هیچ ربطی به بیماری کبد ندارد.
 
دکتر محرابیان تصریح کرد:‌نوع ساده این بیماری، در دوران کودکی به وجود می‌آید و ممکن است با خال‌های سطح اشتباه گرفته شود. رنگ این لک‌ها، قهوه‌ای تا سیاه است و نور خورشید مستعد کننده‌ی آنها نیست. درحالی که در لنتیگوی آفتابی، نورخوشید موثر است.
 
وی در رابطه با درمان این بیماری گفت: درمان لک‌های خوش خیم،‌ در درجه اول پرهیز از عوامل مستعد کننده اصلی شامل نور خورشید و مصرف قرص‌های ضد باروری است. محافظت از پوست، در برابر آفتاب، اساس درمان است.
 
دکتر محرابیان افزود: علاوه بر محافظت از پوست در برابر آفتاب، روش‌های دارویی و غیر دارویی نیز وجود دارد. هم‌چنین برای کم رنگ کردن لک‌ها می‌توان از کرم‌های روشن کننده یا لایه‌بردارها استفاده نمود.
 
انتهای‌پيام/
برچسب ها: لک ، بیماری ، پوست ، روشن ، آفتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار