وزیر آموزش و پرورش تهران با حضور در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت:‌زنگ انشاء و کتاب‌خوانی در سال 93-94 تشکیل می‌گردد و رعایت رسم‌الخط زبان فارسی ترویج می‌گردد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛‌ علی‌اصغر فانی امروز ، هفتم بهمن ماه در 431مین جلسه‌ی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: بحث انشاء و کتاب خوانی که رئیس جمهور در اول مهرماه سال 92 ترتیب داشته‌اند،‌ ما هم پیشنهادهایی نیز در این موضوع آماده کردیم.

وی افزود: در تیرماه موضوع برنامه‌ریزی کتاب درسی و معلمان ساماندهی می‌شود و بنابراین امکان مانور در سال 92 و 93 نداشتیم و در دوره‌ی ابتدایی با حضور یک معلم امکان تغییر بوده و یک زنگ را به کتاب خوانی اختصاص دادیم. اما این زنگ انشاء را نتوانستیم در سال 92 و 93 انجام دهیم. اما مطالعات آن در حال انجام است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: آموزش زبان مادری، آن چیزی که در اصل 15 قانون اساسی آمده ، بحث ادبیات قومی بوده که ما در دوره‌ی جدید اتاق فکری فعال کردیم و به این موضوعات آموزش وپرورش می‌پردازد.

وی افزود: بحث زبان مادری ابعاد مختلفی دارد شامل ابعاد اجتماعی ، سیاسی که اگر تحقیقات ما به نتیجه برسد آنرا از شورای عالی فرهنگی دنبال می‌کنیم.

فانی همچنین به رعایت رسم‌الخط فارسی ارشاره کرد و گفت:‌رعایت رسم‌الخط مصوب خط فارسی باید از یک منبع قابل اتکائی تبعیت کند.

همچنین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امسال در برنامه‌ی رسمی آموزشی بابت گفتگو بین دانش آموزان انشاء و کتاب خوانی پیش بینی شده تا مصوب شورای عالی آموزش و پرورش باشد.

پیشتر عنوان درس ادبیات و زبان فارسی ، چهار ساعتی بود که به صورت تلفیقی صورت می‌گرفت، اما مستقل خواهد شد.

وی افزود: واژه‌گزینی‌های فرهنگستان مخصوصا در علوم پایه باید معادل آن را به فارسی برگردانیم . برخی از مؤلفان درسی ما آنهایی که معادل‌سازی نکرده‌اند در زبان آموزشی مستقل خواهدشد.

ویراستاری سلیقه است

محمدیان در ادامه در مورد ویرایش کتا‌ب‌ها گفت: در مورد ویرایش همه‌ی کتاب‌های ما ویراستار دارد و هر کتابی که مشکل ویرایش داشته باشد، ویراستار جریمه می‌شود.

وی افزود: ما کارهایی را انجام دادیم که فرهنگستان ما به عنوان پایه اصلی و مرکز و مرجع کمک‌کننده باشد .

وی افزود: ما در این سال‌های اخیر سیر تکوینی آموزش زبان در داخل کشور ، مطالعه به سامان وجود ندارد و در دسترس مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد.

واژه‌گزینی و ویرایش کتا‌ب‌ها تقویت می‌شود

غلامعلی حدادعادل،‌رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت:‌ حقیقت این است بحث زبان و ادبیات فارسی صدها مسئله دارد و ما هم قصد نداریم که همه‌ی آن‌ها را حل کنیم.

وی افزود:‌علت اینکه فرهنگستان را زیر نظر رئیس جمهور گذاشتند، یک امری است که به تأئید آن‌ها درآمده و لازم و ضروری است. در مورد آموزش زبان فارسی و موضوع آموزش علوم هنوز جدی گرفته نشده است و به عنوان رشته‌ دانشگاهی، وزن پیدا نکرده است.

وی در خصوص ویرایش گفت:‌ویرایش یک عمومیت اصولی دارد و منظور این نیست که یک سلیقه به کار رود. 

انتهای‌پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار