براساس مشاهدات عینی سد جگین در مرحله سرریز شدن فاصله چندانی ندارد و این موضوع به معنی شکسته شدن سد و زیر آب رفتن روستاهای پایین دست است.

 یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از احتمال تخریب سد جگین در بشاگرد خبر داد و گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر سد تنها 80 سانتی متر از مخزن سد خالی باقی مانده است.
 
وی با بیان اینکه با پیش بینی بارندگی از سوی سازمان هواشناسی در این محدوده احتمال سرریز شدن مخزن سد وجود دارد، افزود: با پر شدن مخزن این سد، آب به محدوده قرارگیری ابزار دقیق نفوذ کرده و احتمال شکستگی سد وجود خواهد داشت.
 
این منبع آگاه با بیان اینکه این سد دارای دو دریچه خروجی است افزود: متأسفانه در حال حاضر این دو دریچه مسدود هستند و امکان استفاده از آنها برای خروج آب پشت سد وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: دریچه جانبی سد به علت پرتاب شدن سنگ از کوه سال گذشته مسدود شد و امکان تعمیر آن در شرایط فعلی بسیار سخت است و دریچه دیگر نیز دچار خوردگی شده و با گل‌ولای ناشی از بارندگی مسدود شده است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط دو دریچه‌ی سد، امکان تخلیه آب از آنها وجود ندارد.
 
 این منبع آگاه افزود:  با توجه به شرایط موجود این سد، روستاهای پایین دست را تهدید می‌کند و بر اساس گفته کارشناسان با شکسته‌شدن سد نه تنها روستاها بلکه شهر جاسک نیز زیر آب می‌رود.
 
وی همچنین از نبود نیروی متخصص کافی در این سد خبر داد گفت: بیشتر نیروها در این محدوده به جهت آموزش حضور پیدا می‌کنند و پس از یادگیری آموزش به نقاط دیگر انتقال داده می‌شود به همین جهت نیروی متخصص کافی در این سد وجود ندارد.
 
این منبع آگاه از عدم سرکشی معاون طرح و توسعه و مدیر آب منطقه‌ای هرمزگان نیز خبر داد و گفت: آخرین بار این مدیران سال گذشته به این سد سرکشی کرده‌اند.
 
این سد به منظور تامين سالانه 35 ميليون متر مكعب آب براي 4500 هكتار اراضي پايين دست  و تامین سالانه 14.5 ميليون متر مكعب آب آشاميدني براي بندر جاسك از سال 81 دوره اجرای آن آغاز شد.

 این سد از نوع بتن غلتكي و ارتفاع آن78 متر ، طول تاج 253 متر و ارتفاع مخزن آن 67 متر است.

 گفتنی است حجم مخزن این سد 300 ميليون متر مکعب است.

انتهای پیام/
برچسب ها: سد جگین ، روستا ، تخلیه آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
با پمپ حجم اب پشت سد و کم کنید.
آخرین اخبار