یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های سهامداران در بورس، کسب حداقل بازده مورد انتظار معادل نرخ سود بدون ریسک اوراق مشارکت است. با استفاده از ابزار اوراق اختیار فروش تبعی، اطمینان لازم برای کسب بازده مورد انتظار برای سهامداران محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اوراق اختیار فروش تبعی که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می‌شود، در حقیقت، ابزاری است که به‌وسیله آن نوسانات و زیان سهام بیمه می‌شود. براساس این روش، سهامدار عمده با توجه به شناختی که نسبت به سهم و پتانسیل‌های آن دارد، اوراقی را منتشر می‌کند و کسی که این اوراق را خریداری مي‌كند در تاریخ اعمال در صورتی که قیمت سهم پایین‌تر از نرخ توافقی باشد زیان او جبران مي‌شود.

 نکته این است که سهامدار عمده تنها شخصیتی است که می‌تواند از این ابزار استفاده كند. یعنی سهامدار عمده اوراق را می‌فروشد و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند، در صورت پایین‌تر آمدن قیمت سهم، زیان وی جبران می‌شود.

بنابراين، این اوراق را می‌توان روشی برای به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک دانست.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های سهامداران در بورس، کسب حداقل بازده مورد انتظار معادل نرخ سود بدون ریسک اوراق مشارکت است. با استفاده از این ابزار، اطمینان لازم برای کسب بازده مورد انتظار  برای سهامداران محقق مي‌شود.

سهامدار می‌تواند با در اختیار داشتن اوراق اختیار فروش تبعی، ریسک سیستماتیک را به حداقل برساند. به این ترتیب در صورتی که قیمت سهم شرکت در تاریخ مورد توافق (تاریخ اعمال، exercise date) کمتر از قیمت مورد توافق (قیمت اعمال  exercise  price) باشد دارنده اوراق اختیار فروش می‌تواند با دریافت مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم در بازار عادی منتفع شود. از نکات حائز اهمیت این اوراق این است که خریداران این اوراق حق فروش آن را تا تاریخ سر رسید نخواهند داشت بنابراين از این لحاظ، این اوراق شبیه اوراق اختیار فروش اروپایی هستند.

این اوراق تنها به اشخاصی تعلق می‌گیرد که سهام شرکتی که اوراق اختیار فروش آن منتشر می‌شود را داشته باشند. مثلا: شخصی که سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه را دارد، می‌تواند اوراق اختیار فروش آن‌را خریداری كند.

همچنين خریداران تنها به میزان سهام تملک شده در بورس می‌توانند اقدام به خرید اوراق اختیار فروش تبعی كنند و خرید بیش از آن تعداد امکان‌پذیر نبوده و ابطال خواهد شد.
در کل می‌توان انتظار داشت که سهامداران با توجه به حداقل سود مورد انتظار ی که در آینده نصیبشان خواهد شد، از نوسانات مقطعی بازار سرمایه، هراسی نداشته و با کاهش قیمت سهامشان از بازار خارج نمی شوند.

بورس اوراق بهادار از ابتداي سال به دليل رکود بازار هاي سکه،طلا،ارز و مسکن  با رشد خوبي روبرو شد و نقدينگي ها را به سوي خود کشاند شاخص کل  که از 38 هزار واحد کار خود را آغاز38 هزار واحد آغاز کرده بود در 15 دي ماه از نيمه 89 هزار واحدي عبور کرد اين روند در بورس ادامه پيدا نکرد و طي روزهاي اخير تابلوي بورس رنگ قرمزبه خود گرفت و تا کانال 81 هزار واحدي نيز نزول کرد.

البته افت وخيز در بازار سرمايه منطقي است و در برهه اي از زمان بازار نيازمند تصيحح خود است برخ شايعات بي اساس در اين بازار که از سوي افراد سودجو براي دست يابي برخي سهام ها در بازار پيچيد يکي  از دلايل افت بازار بود.

سقوط هاي پي در پي بورس نگراني هاي را در مورد خروج نقدينگي از اين بازار را در پي داشت و مسولان بازار سرمايه را بر آن داشت تا راه حلي براي سقوط معنا دار شاخص بورس کنند .

 *** افزایش قیمت ها نسبت قیمت به عایدی هر سهم (P/ٍE) بالا نیست

بنابر اين گزارش مدیر نظارت بر بازارها و بورس ها حمایت از بازار را همیشگی و دائمی خواند و گفت: همانطور که در روزهای مثبت برای ثبات بازار و جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها مدیریت هایی انجام گرفت در روند منفی نیز سیاست هایی اتخاذ می شود که مانع بی اعتمادی به بازار سرمایه به خصوص برای سهامداران تازه کار شود.
 
  
محمودرضا خواجه نصیری با بیان مطلب فوق شائبه هر گونه حباب در بازار سرمایه را رد کرد و گفت: شرکت های بزرگ با انتشار صورت های مالی دوره 9 ماهه نشان دادند علاوه بر اینکه از نظر تحقق سود سال مالی شرایط خوبی دارند، با وجود افزایش قیمت ها نسبت قیمت به عایدی هر سهم (P/ٍE) بالا نیست.

این مقام مسوول در ادامه به آمادگی تعدادی از شرکت های بزرگ برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: شرکت ها زمانی تمایل به انتشار این اوراق پیدا می کنند که نسبت به بازده و سودآوری سهام خود شکی ندارند و با خیال آسوده سودآوری سهام خود را در یک بازه میان مدت و بلند مدت بیمه می کنند.

وی در ادامه به واکنش سهامداران حقیقی طی یکی دو هفته  اخیر اشاره کرد و گفت:  در حالیکه در ماه های گذشته سهامداران حقیقی با خرید سهام در قیمت های بالاتر از قیمت های حاضر از سهامداران حقوقی سبقت گرفته بودند، در یکی دو هفته اخیر بخشی از این سهامداران به خصوص سهامداران تازه کار و ناآشنا با جو کلی بورس، به عرضه و فروش دارایی های خود گاه به قیمت های پایین تر از قیمت خرید روی آورده اند که حاصلی جز زیان برای آنها ندارد.

وی بازار سهام را همچنان بهترین بازار برای سرمایه گذاری نسبت به بازارهای رقیب خواند و گفت: خوش بینی هایی که از ابتدای سال در خصوص بهبود وضع صنایع و محیط کسب و کار با تغییر شرایط سیاسی و روابط بین الملل در بازار تزریق و باعث رشد قیمت ها شده بود نه تنها همچنان وجود دارد بلکه از آنجایی که اثربخشی این امیدها و خوش بینی ها در تحولات اقتصادی کشور زمان بر است جای هیچگونه ترس از آینده برای بازار سهام به جا نمی گذارد.

مدیر نظارت بر بازارها و بورس ها شرایط فعلی بازار را برای خرید حقوقی ها جذاب دانست و گفت: نقدینگی از بخش حقوقی خارج نشده بلکه در حالیکه عده ای از سهامداران حقیقی هیجان زده اقدام به فروش دارایی های خود می کنند سهامداران حقوقی با توجه به نقدینگی در اختیار مترصد خرید سهام به ارزنده ترین قیمت های مد نظر هستند و بلافاصله که برداشت کنند سهم های مد نظرشان به قیمت ارزنده رسیده وارد بازار می شوند.
 
***انتشار  5 سهام دار عمده اوراق تبعی  
 
اوراق اختیار فروش تبعی شهریور ماه پارسال و در زمان کاهش قیمت برخی سهام ارزنده به عنوان ابزاری جدید وارد بازار سرمایه شد و توانست با جذب اطمینان سرمایه گذاران از آینده قیمت سهم، اعتماد را به بازار برگرداند و بورس اوراق بهادار را به محلی امن برای سرمایه گذاران تبدیل کند.
 
بر همین اساس، سهام‌داران عمده حقوقی بزرگ از جمله ساتا، غدیر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، بانک ملت و گروه سرمایه‌گذاری امید آمادگی خود را برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از امروز، با هدف تضمین قیمت سهام تحت مدیریت خود اعلام کردند.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار