یک روانشناس گفت: حساس‌ترین دوره‌ی زندگی انسانها و دوره‌ی شکوفا شدن توانمندی‌های آن‌ها دوره‌ی نوجوانی است، از این‌رو والدین با ابراز علاقه‌ی صادقانه و حمایت از فرزند خود می‌توانند زمینه را برای بروز استعدادها فراهم سازند.

افشار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،گفت: دوران نوجوانی رامی‌توان دوران الگوپذیری و یا به عبارتی دوران شکل‌گیری شخصیت نام گذاشت، نوجوان در این سن از اطرافیان و اشخاص مورد علاقه‌اش الگو گرفته و با توجه به این موضوع، در این دوران، خانواده یا می‌تواند حامی و راهنمای او با شد و یا می‌تواند تنها او را نهی کند.

وی در خصوص میزان آگاهی والدین از نحوه‌ی رفتار صحیح با فرزندانشان گفت: اغلب والدین آگاهی و شناخت کافی درباره‌ی نحوه‌ی رفتار صحیح با فرزندانشان را ندارند، که خود باعث بروز مشکلاتی در خانواده می‌شود، زیرا فرزندان، در دوران زندگی خود مراحل مختلفی را طی کرده و در هر مرحله نیازهای تربیتی ویژه‌ای دارند.

این روانشناس هم‌چنین افزود: دوره‌ی نوجوانی، دوره‌ای است که در آن دختران و پسران از لحاظ شناخت عاطفی، هیجانی و اجتماعی از کودکی به سوی بزرگسالی حرکت می‌کنند، به عبارتی این دوره، دوره‌ی شکوفا شدن توانمندی‌ها و سازندگی فرد است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری رفتارها و افکار، نگرش‌ها و احساسات وبه طور کلی شخصیت نوجوانان، ارتباط با دوستان است.بدیهی است که برقراری رابطه با دوستان در سر دوره‌ای از زندگی واجد اهمیت بوده ولی در دوره‌ی نوجوانی با توجه به ویژگی‌ها و رفتارهایی که توام با نوجوانی‌ست، اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

افشار در پایان تصریح کرد: شیوه‌ی نادرست تربیتی، نصیحت کردن است که در نهایت نتیجه‌ای جز دوری از فرزند و شروع روابط پنهانی او نخواهد داشت،  پس کنترل احساسات و به ویژه خشم و افزایش آستانه‌ی تحمل ضروری است.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار