سازمان ملل متحد پس از سنگ‌اندازی‌های گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب در سوریه و همچنین فشارهای آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2، دعوت خود را از ایران پس گرفت؛ اقدامی که دود آن به چشم خودشان خواهد رفت.

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "مارتین نسیرکی"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: بان کی‌مون همچنان از ایران می‌خواهد به اجماع جهانی(!) مربوط به ژنو بپیوندد اما چه اجماعی! کنار زدن دولت مردمی بشار اسد. این سخنان پس از آن ایراد شد که بان کی مون اعلام نموده بود ژنو 2 بدون حضور ایران برگزار خواهد شد؛ در این گزارش به تبعات حذف ایران از این گردونه می‌پردازیم:

"منظر اکبیک"، رئیس گروه های تروریستی مخالف بشار اسد پس از این تصمیم سازمان ملل از بان کی مون تشکر کرد، و واشنگتن اعلام امیدواری کرد که دو طرف اکنون می توانند به جنگ داخلی سوریه پایان دهند!


این در حالی است که محمد خزائی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با توجه به اوضاع موجود و سابقه ژنو 1، از حل بحران سوریه در کنفرانس ژنو 2 ابراز شک و تردید نمود.

گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه که به طور واضح تحت حمایت غرب عمل می نماید، پس از دعوت رسمی سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اعلام کرد در صورت حضور ایران در این کنفرانس، حضور خود را تحریم می‌کند.

ایران جزو معدود کشورهایی است که از ابتدای بحران در سوریه علنا از ملت سوریه و حکومت مشروع آن حمایت کرده و با هر تغییر وضعی، موضع خود را عوض نکرده است.

مسکو که بر مشارکت ایران در این مذاکرات اصرار داشت اعلام کرد: عدم دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس یک اشتباه نا بخشودنی است.

"ویتالی چورکین"، فرستاده سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت در روز دوشنبه اعلام کرد: کسانی که به هر طریقی برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 مانع تراشی می‌کنند، به وضوح علاقه خود را مبنی بر حل و فصل نشدن بحران سوریه نشان می‌دهند.


دعوت سازمان ملل متحد از ایران با مخالفت موضع گیرانه عربستان سعودی، ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه رو به رو شد.

کشورهای غربی  با ابراز شرطی غیر منطقی آن هم پیش از تشکیل کنفرانس ژنو 2، موضع خود را نه در لفافه بلکه برخلاف قبل، بسیار واضح مشخص نموده اند. هدف این کشورها براندازی حکومت مشروع یک کشور دیگر و ایجاد حکومتی دست نشانده در سوریه  است.


در طول تاریخ بارها شاهد اعمال نفوذ موزیانه و جابه جایی قدرت در کشورهای مختلف توسط کشورهای غربی بوده ایم، اینبار اما از آنجایی که تمام راه های اعمال شده از سوی این کشورهای غربی از جمله اعمال خشونت، تسلیح گروه های تروریستی و کشتار مردم بی گناه، راه به جایی نبرده و آنها موفق به دستیابی به خواسته های شوم خود نشده اند، از همین حالا به صورت واضح اعلام کرده اند، راه حل انتخابی شان کناره گیری اسد از قدرت است! جالب این است که عنوان چنین راه حل سوگیرانه ای را راه حل سیاسی و صلح آمیز می نامند، در صورتی که خود از هیچگونه قتل و غارتی واهمه نداشته و به دلیل ارائه راه حل های از پیش شکست خورده، باعث مرگ هزاران فرد بی گناه شده اند.


ایران به حق، از همان ابتدا با هیچ پیش شرطی موافقت نکرد، از همین رو می توان به وضوح موضع حق طلبانه و غیرجهت‌گیرانه این کشور را استنباط نمود.


*** بان کی مون، نتوانست شان دبیر کلی سازمان ملل متحد را حفظ نماید
"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه پس از پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 از سوی سازمان ملل، گفت:  غیبت ایران به تلاش برای وحدت در جهان اسلام و مبارزه با تروریسم، که تهدیدی علیه همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی است، کمکی نخواهد کرد.

وی که همواره بر حضور ایران برای حل موثر بحران سوریه تاکید داشته از عدم افزایش اقتدار و تحکیم موقعیت سازمان ملل متحد ابراز تاسف نمود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اظهار تاسف از این اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد، این عمل را در شأن دبیر کل ندانست و اعلام کرد از اینکه دبیر کل یک سازمان بین المللی با اعمال فشار، پیشنهاد خود را پس گرفته است، متاسف است.
 
کنفرانس ژنو 1 با هدف ظاهری پایان دادن به بحران سوریه برگزار شد، ایران در آن کنفرانس هم حضور نداشت، همانطور که می دانیم مذاکرات آن کنفرانس به هیچ جا نرسیده و راه حل منطقی در آن ابراز نشد. پس از آن کنفرانس اوضاع سوریه نه تنها بهتر نشد بلکه به دلیل حمایتهای بی وقفه غرب و عربستان سعودی از گروه های تروریستی در سوریه، این بحران افزایش نیز یافته است. اکنون اوضاع سوریه به طریقی است که میان همین گروه های تروریستی هم به دلیل قدرت طلبی و در اختیار داشتن سلاح و دیگر امکانات، اختلاف افتاده و در این میان، جان مردم بی گناه است که روز به روز بیشتر گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری سانا، هیچ راه حل سیاسی نمی‌تواند بدون موافقت ملت سوریه و تقدم توقف تروریسم به بحران سوریه خاتمه دهد.

به گزارش سی ان ان، علاوه بر غرب، بیشترین پشتیبانی که از نیروهای شورشی و تروریسم سوریه صورت می گیرد توسط عربستان سعودی و قطر است.

راشا تودی گزارش داد: به گفته لاوروف، عدم دعوت از ایران که حتما توانایی ایفای نقش اساسی در حل بحران سوریه را دارد و دعوت از کشورهایی همچون استرالیا، مکزیک، کره جنوبی، هند و اندونزی، بی حرمتی است. وی در کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد، مگر نه این است که هدف از این مذاکرات حل بحران است، پس چگونه به خود اجازه می دهند، اسامی کشورهای شرکت کننده برای هدفی این چنینی را بر اساس منافع شخصی خود انتخاب کنند؟


آمریکا معتقد است حضور ایران نمی تواند منجر به حل بحران سوریه شود، پوشالی بودن این اعتقاد با مرور کنفرانس ژنو 1 و عدم دستیابی به راه حلی اساسی مشخص می‌شود. در آن بحران هم ایران حضور نداشت اما آیا حتی یک دستاورد مثبت را می توان به آن کنفرانس نسبت داد؟
گزارش از مغانی

منابع:
http://edition.cnn.com/2014/01/21/world/europe/syria-geneva-talks/
http://rt.com/news/iran-syria-peace-geneva-916/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10585736/United-Nations-withdraws-Iran-invitation-to-save-Syria-peace-talks.html
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار