سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، ادعا کرد ایران هدف تعیین شده برای کنفرانس ژنو 2 را قبول ندارد در نتیجه ضرورتی هم ندارد که در آن شرکت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس 24، "رومن نادال" سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، در پاسخ به این سئوال که آیا کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و تاثیر گذار در بحران سوریه، می تواند به نتیجه برسد،گفت:«برای موفقیت کنفرانس ژنو 2 و پایان دادن به خشونت ها ،لازم است که همه شرکت کنندگان در آن ،هدف تعیین شده برای این کنفرانس را بپذیرند. هدف این کنفرانس نیز توسط دبیر کل سازمان ملل به نمایندگی از جامعه بین المللی، تعیین شده است و آن گذار سیاسی و انتقال قدرت به نهادی اجرایی با تمام اختیارات است.این نهاد اجرایی نیز باید مورد پذیرش دو طرف باشد.اما ایران این اصل را نپذیرفته است. روشن است وقتی کشوری هدف نشستی را قبول ندارد ضرورتی هم ندارد که در آن شرکت کند.

فرانس24 گزارش داد: بان کی مون با دعوت خود از ایران و سپس پس گرفتن این دعوت، دچار شکست مفتضحانه‌ای شد.

نادال با تایید این موضوع گفت ما هم گفته‌ایم که مذاکرات این کنفرانس دشوار خواهد بود.اما ما مجبوریم این کنفرانس را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود: کنفرانس ژنو 2 باید به موفقیت برسد زیرا مردم سوریه از سه سال پیش قربانی خشونت هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در پاسخ به این سئوال که موفقیت کنفرانس ژنو 2 برای شما چه معنایی دارد،گفت: این نشست در واقع فرآیند سیاسی است که به نفع انتقال قدرت در سوریه آغاز شده است. از آن جهت می گوییم فرایند سیاسی، چون بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.خشونت ، خشونت می آورد. در نتیجه مناقشه سوریه از طریق خشونت حل نخواهد شد. بحران سوریه از طریق فرایند سیاسی که مورد توافق همه طرف ها باشد و تشکیل دولتی موقت و انتقالی که دارای اختیارات کامل باشد حل خواهد شد. 

مجری فرانس 24 از  سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، پرسید: شما چطور از گذار سیاسی و تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل سخن می گویید در حالی که خود بشار اسد در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد از قدرت کناره گیری نخواهد کرد و حتی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش نیز شرکت خواهد کرد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در توضیح این نظریه نیز گفت: ما در مذاکرات نگاه می کنیم که از چه مواضعی دفاع می شود و آنگاه ما هدفی که به نمایندگی از جامعه بین الملی برای کنفرانس ژنو 2 تعیین شده است یعنی آغاز فرایند گذار سیاسی و تشکیل دولت انتقالی با همه اختیارات را گوشزد خواهیم کرد.

 وی درباره حضور بشار اسد در آینده سیاسی سوریه نیز مدعی شد چگونه فردی می تواند در آینده سیاسی کشوری حضور داشته باشد که تا این حد در آن جنایت مرتکب شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، ژنو ، سوریه ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار