رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: انگلیس به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر در جهان غرب که پیوسته علیه جمهوری اسلامی ایران رای می‌دهد، بهتر است به فکر اصلاح وضعیت حقوق بشر در کشور خود باشد.

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در پی اظهارات مسئولان انگلیس در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و ادامه تحریم‌های مرتبط با این موضوع به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: براساس گزارش عفو بین‌الملل، انگلیس دارای بد‌ترین زندان‌ها در جهان است.  
 
وی افزود: باید جامعه حقوق بشر در راستای پیگیری وضعیت زندانیان انگلیس فعال شود.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: انگلیس به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر در جهان غرب که پیوسته علیه جمهوری اسلامی ایران رای می‌دهد، بهتر است به فکر اصلاح وضعیت حقوق بشر در کشور خود باشد.  



این در حالی است که لندن از دیرباز خود را به عنوان یکی از حامیان حقوق بشر معرفی کرده است اما با گذشت زمان و آگاهی ملت‌ها از سطح گسترده نقض حقوق اساسی انسان‌ها درانگلیس، این ادعا امروز به مثابه دروغی بزرگ در افکار عمومی جهان تلقی می‌شود، موضوعی که رسانه‌ها و محافل انگلیسی نیز بدان اذعان دارند.

 ادعای حمایت از حقوق بشر در حالی پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه در قرن 21 به دستاویزی برای فشار قدرت‌های غربی بر دیگر کشورها تبدیل شده که مدارک و مستندات زیادی که در رسانه‌های این کشورها انتشار یافته‌اند، پرده از سیاست‌های ضد‌ حقوق ‌بشری مدعیان غربی برداشته است.

در این میان، رسانه‌های انگلیسی حتی از عناوین و تعابیری چون ' کشور دارای بدترین تاریخچه حقوق بشری در اتحادیه اروپا' برای کشور متبوع خود استفاده کرده‌اند و همواره اقدامات ضدحقوق بشری این کشور در مستعمرات سابق و نیز عراق و افغانستان امروز و نیز حرکت‌های ضدانسانی دستگاه اطلاعاتی انگلیس را یادآور شده‌اند.



کارنامه سیاه لندن
در این میان رسانه‌های انگلیسی نیز گوشه‌هایی از کارنامه سیاه لندن در زمینه حقوق‌بشر را انعکاس داده‌اند.

سایت روزنامه ایندیپندنت اکتبر سال 2005 بریتانیا را دارای بدترین تاریخچه حقوق بشری در اتحادیه اروپا عنوان کرد و نوشت: بیش از 100 پرونده در مورد نقض حقوق بشر به وسیله بریتانیا وجود دارد که عمده آن‌ها در مورد حقوق کودکان و عدم وجود دادگاه‌های عادلانه است.

این سایت نوشته است در بریتانیا 107 پرونده در مورد دادگاه‌های غیرعادلانه وجود دارد که برخی از آن ها نیازمند رسیدگی فوری و جدی بوده‌اند.

این روزنامه سپس با اشاره به برخی اسناد، گزارش داد که انگلیس در میان 13 کشوری قرار دارد که باید در زمینه حقوق بشر اقدامات فوری انجام دهد، این روزنامه مهمترین موارد نقض حقوق بشر در بریتانیا را در مقوله آزادی بیان، دادگاه‌های ناعادلانه، توقیف و عدم رعایت حریم شخصی عنوان کرد.



ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی


'مارک کورتیس' کارشناس پیشین موسسه سلطنتی امور بین الملل معروف به 'چتهام هاوس' و نویسنده چندین کتاب در مورد سیاست خارجی بریتانیا نیز سال 2007 در کتابی سیاست‌های حقوق بشری بریتانیا به ویژه در بعد خارجی و بین‌المللی آن را زیر سوال برده است.

'نوام چامسکی' نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل در مورد این کتاب عقیده دارد سیاست‌های بریتانیا که در این کتاب به آن پرداخته شده، باید به عنوان دعوتی برای اقدام تعبیر شود تا از آن طریق فهمید که قدرت‌های غربی چه جهانی را ساخته‌اند، باید تلاش کرد بر بی‌عدالتی‌ها، دردها و رنج‌هایی که این قدرت‌ها به وجود آورده‌اند و به هیچ عنوان کم نیستند، فائق آمد.

کورتیس در این کتاب می‌نویسد: (از نظر بریتانیا) انسان‌هایی متفاوت با غربی‌ها وجود دارند که زندگی آنها برای دنبال کردن رشد اقتصادی و اهداف سیاسی بریتانیا مصرف می‌شود.

کارشناس پیشین موسسه سلطنتی امور بین‌الملل معروف به 'چتهام هاوس' در ادامه به حضور و اقدامات خلاف حقوق بشری بریتانیا در عراق و عملیات اطلاعاتی بریتانیا با تکیه بر منابع رسمی پرداخته و تاکید کرده است که دولت بریتانیا تعهداتش به حقوق بین‌الملل را در مورد مداخلات نظامی که به همراه آمریکا در دیگر کشورها انجام داده ، نادیده می‌گیرد.

کورتیس در کتاب خود اقداماتی همچون حمایت بریتانیا از کشتار مردم در عراق و روی کار آوردن صدام در دهه 1960، اقدامات علیه کردها، دخالت درجنگ ویتنام، کودتا در برخی کشورها همچون اوگاندا و شیلی و اقدامات سری و تروریستی در نیجریه، اندونزی و غنا و به راه انداختن جنگ کثیف در خاورمیانه را نمونه‌هایی از سیاست‌های ضد بشری بریتانیا در عرصه بین‌الملل و نادیده گرفتن حقوق انسان‌ها عنوان کرده است.



انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار