نیروهای عراقی روز سه شنبه در حالی به تهاجم خود علیه جنگجویان وابسته به القاعده در بخش هایی از شهر رمادی در غرب بغداد ادامه دادند که سازمان ملل متحد درباره افزایش تصاعدی خانواده های آواره یا سرگردان هشدار داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ در همین حال، خشونت ها در مناطق دیگر عراق پنج کشته بر جا گذاشت و تعداد کشته های این ماه در سرتاسر عراق را به حدود 700 نفر رساند که این مسئله باعث افزایش نگرانی ها از بازگشت عراق به چرخه کشمکش تمام عیاری شده است که از سال 2006 تا 2007 دهها هزار کشته بر جا گذاشت.  

دیپلمات ها از بغداد خواسته اند برای مقابله با افزایش حمایت ها از ستیزه جویان ، روند آشتی سیاسی را تقویت کند اما با توجه به اینکه ماه آوریل در عراق انتخابات برگزار می شود ، نوری المالکی نخست وزیر عراق و دیگران موضع سختی اتخاذ کرده اند و بر عملیات امنیتی گسترده متمرکز شده اند. 

یک گروه وابسته به القاعده از جنگجویان خود خواسته است «به سمت بغداد بروند» و یک مقام ارشد عراقی نیز گفته است جنگجویان ضد دولتی که مدعی شده اند کنترل بخش هایی از یک شهر و کل شهر دیگری را به دست گرفته اند آنقدر قدرت دارند که که پایتخت را «اشغال» کنند. نیروهای امنیتی عراق ،‌ از جمله سربازان ، نیروهای پلیس و نیروهای عملیات ویژه که با جنگجویان قبیله ای طرفدار دولت کار می کنند روز سه شنبه نیز به تهاجم خود علیه مناطق کلیدی شهر رمادی ادامه دادند تا کنترل این مناطق را از دست مردان مسلحی بازپس بگیرند که بیش از سه هفته است آنها را تحت کنترل گرفته اند. 

روز سه شنبه شهر فلوجه ، پایگاه قدرت سابق شورشیان در نزدیکی بغداد ، هنوز در کنترل مردان مسلح القاعده بود. ساکنان این شهر دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بودند جنگجویان سرگرم تحکیم مواضع خود در این شهر هستند. 

رمادی و فلوجه هر دو در استان انبار واقع شده اند که از استان های عمدتا سنی نشین در غرب بغداد در امتداد مرز سوریه است. سازمان ملل روز سه شنبه درباره افزایش تصاعدی تعداد خانواده های آواره و سرگردان هشدار داد و اعلام کرد بیش از 22 هزار خانواده در داخل عراق آواره شده اند.

این سازمان اعلام کرد آمار واقعی آوارگان احتمالا بالاتر از این است زیرا همه کسانی که از خانه و کاشانه خود گریخته اند ثبت نام نکرده اند. بیشتر آوارگان نیز در مناطق دیگر استان انبار آواره شده اند اما برخی نیز به منطقه کردستان در شمال عراق گریخته اند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار