اندیشمند آمریکایی لشکرکشی سال 2003 آمریکا به عراق را عامل اصلی اختلافات مذهبی در منطقه خاورمیانه خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری نهرین ؛‌نوآم چامسکی گفت:« آنچه در عراق اتفاق افتاد آثارش در دیگر مناطق خاورمیانه نیز مشاهده شد، جنگ سال 2003 ، به طرز افسار گسیخته ای اختلافات مذهبی را در منطقه دامن زده است».

وی افزود:« سه سال پس از آغاز بهار عربی، به جای آنکه شاهد روند رو به رشد این اتفاق باشیم شاهد پسروی آن هستیم زیرا برخی از دیکتاتورهای منطقه ای جنبش های آزادیخواهانه و دموکراسی طلبانه را مهار کرده اند».

 چامسکی که در گفتگو با یک نشریه داخلی آلمان سخن می گفت افزود:« تنش های دینی در خاورمیانه رو به رشد است و این موضوع می تواند به درگیری ها و نبردهای فاجعه باری منجر شود که نتیجه اش تجزیه کل منطقه خواهد بود».

وی تصریح کرد:« درگیری های مذهبی در خاورمیانه را می توان براساس احکام دادگاه  نورنبرگ در زمره مسائلی جای دادکه جنایت بسیار خطرناک بین المللی خوانده می شود ، این نوع از جنایت چندان تفاوتی با جنایات جنگی دیگر ندارد ، تنها تفاوتش این است که جنایت جنگی یک اصل کلی است و همه انواع جنایات از جمله جنایات مذهبی را در خود  جای داده است».

چامسکی به هشدارهای  قاضی رابرت جکسون در دادگاه نورنبرگ اشاره کرد و گفت:« جکسون به غرب هشدار داده بود در تلاش برای تحقق عدالت دقت عمل را فراموش نکند تا  به بهانه عدالت مرتکب جنایت نشود، هر چند آن دادگاه یک خیمه شب بازی بود و فقط عدالتی را شامل می شد که کشورهای پیروز جنگ جهانی می پسندیدند، ولی می بینیم غرب در مداخلات خود در خاورمیانه، که به بهانه گسترش دموکراسی آغاز شد به توصیه های قاضی جکسون توجه نکرد تا شکاف میان فرهنگ و تمدن اخلاقی در غرب بیش از هر زمانی آشکار شود».


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار