"فلان و چنان حکومت خان جان ..."که دربخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره بین المللی تئاترفجر حضور دارد، نگاهی تخیلی به دوره­ای تاریخ سلطنت قاجاریه و تهدید مرزهای ایران توسط دُوَلِ استعماری درآن زمان دارد.

 به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، "مهدی محمدی" سرپرست و موسس گروه «تن ها»، که با نمایش "فلان و چنان حکومت خان جان..." در بخش بین الملل حضور دارد، با اشاره به اینکه این نمایشنامه را «رضا شاهبداغی» در ارتباط مُستمر و نزدیک با گروه «تَن­ها» به نگارش درآورده، اظهار کرد: بی هیچ تعارفی این از بخت و اقبالِ نیک من و «رضا شاهبداغی» است که با هم کار می­کنیم. این که در وانفسای تئاتر امروز ایران، که بخش عمده­اش به واقع «هیاهو برای هیچ» است، تنها به مددِ گروه مان، «تن ها»، آثاری منحصر به فرد خلق کنیم، که کمترین بازخوردش به چالش کشیدنِ تصورِ رایج و کلیشه ای از تئاتر شهرستان است.
 
کارگردان نمایش«تفنگ های ننه کارار» افزود: تمرکز من به عنوان کارگردان در خلق فضاهایی است که در روند «آشنایی زُدای» مدام از زبان و روایت های متن به کنشی معاصر در زمان اجرا منجر شود. این طور که با ارتباط مؤثر با نویسنده ام رضا شاهبداغی میزانسن هایی را خلق کرده ام که صرفا بازنمایی تصویری از دیالوگ های نمایشنامه «فلان و چنان...» نیست! بلکه هر حرکت بازیگر روی صحنه آشنایی زدایی از «چیزی» است که می گوید و این امر به شهادت استقبال مخاطب از اجراهامان، بیانگر ایجاد حساسیتی معاصر است. به گمانم این «حساسیت معاصر» عنصر مفقوده در تئاتر معاصر ماست. بدین ترتیب نمایشنامه، میزانسن، خلاقیت بازیگران و موسیقی همه و همه در راستای «حساسیت معاصر» به هم تنیده شده اند و به نوعی تفکیک ناپذیرند. این کُل به هم پیوسته حاصلِ گروه «تن ها» است.
 
محمدی در ادامه افزود: بازیگران این نمایش سال هاست که شیوه ای خاص از تئاتر را تمرین می کنند و می آموزند که نتیجه اش در این چند ساله در تحول تئاتر شهرستان خُمین و استان مرکزی قابل مشاهده است. مدعای ما بازخوردِ اجرایمان در طول جشنواره های استانی و منطقه ای و اجراهایی است که در شهر اراک داشته ایم.
 
وی با تأکید بر موسیقی ویژه این نمایش می افزاید: گروه موسیقی این اجرا با سرپرستی و آهنگسازی «محمود رضا خلیلی» و «مسعود عباسی» به نوعی بازیگرانِ «فلان و چنان ...» هستند. همان طور که نمایشنامه در میزانسن تجلی میابد و میزانسن نیز از درون پیشنهاد های نمایشنامه عینیت یافته، هر کُنش موسیقیایی این گروه نیز در کُلّیت اجرا فهم می شود. ترکیب ویلون و آکاردئون و طبل و سازهای افکتیو تنها آرایه ای موسیقیایی بر اجرا نیست، بلکه نوای هر یک از این سازها و آهنگسازی «خلیلی و عباسی» بخشی از میزانسن های «فلان و چنان..» است.
 
مهدی محمدی، کارگردانی خلاقانه را تنها محدود به نسل مشخصی ندانست و در این باره خاطر نشان کرد: ایده مُد شده «تئاتر تجربی» بلای جان تئاتر امروز ماست. اینکه به فرض استفاده از تکنولوژی های پیچیده و البته گران! و توجه به جلوه های تصویری و نمود فضاهایی ذهنی، «تجربه» شکل نمی گیرد! تئاتر هنر بسیار ظریف و شکننده ای است که از تراژدی های یونان باستان تا امروز به «حساسیت های معاصر» پرداخته. «تئاتر تجربی» ما با آشنایی زُدایی به ظاهر «مدرن و ساختارشِکنانه» خود از هر «چیزی» به ایجاد فضاهای ذهنی و شخصی نزدیک می شود و به همین دلیل در ذهن مخاطبینش «اسپشیال افکت» آن یا «موسیقی ویژه» اش و یا در بهترین حالت «بازی بدنی» دشوار بازیگرانش به یاد می ماند. به یک معنا یعنی هیچگاه کلّیت آن به عنوان «تئاتر آیینه طبیعت» زنده نیست. آشنایی زدایی تجربه هایش به حساسیت معاصر نمی انجامد.
 
نمایش«فلان و چنان حکومت خانجان»نوشته رضا شاهبداغی، با بازی معصومه باقری، فاطمه قاسمی، مهناز حسینی، نگار سرلک و نازنین صالحی در بخش بین الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه خواهد رفت.
 
گفتنی است، سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری قادر آشنا از 24 دی تا 12 بهمن ماه برگزار می شود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار