وزیر امور خارجه کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران سقفی برای روابط دوجانبه با ترکمنستان قائل نیست و مرزهای دو کشور مرز دوستی است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به عشق‌آّباد سفر کرده، با رشید مردوف همتای ترکمن خود دیدار و گفتگو کرد.
 
ظریف در این دیدار حضور هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی در ترکمنستان را نشانه اهمیتی دانست که جمهوری اسلامی برای روابط با ترکمنستان قائل است.
 
وی ضمن ابراز خرسندی از سطح بالای روابط دوجانبه، اراده سیاسی رهبران دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: اولویت دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی گسترش روابط با همسایگان است و ما سقفی برای روابط دوجانبه نمی‌بینیم و هرگونه همکاری بین ایران و ترکمنستان امکان‌پذیر است.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی فرصت‌های همکاری بین دو کشور را فراوان برشمرد و افزود: مرز ما مرز دوستی بوده و می‌تواند مرز توسعه هر دو کشور و همچنین مرز همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.
 
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت همکاری‌های ترانزیتی و امور مرزی برای مردم دو کشور، منافع مشترک همکاری‌‌های نفتی و گازی را در سطح منطقه و جهان یادآور شد و افزود: همکاری دو کشور در این حوزه‌ها می‌تواند در منطقه الگو شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: توسعه ترکمنستان امکان حضور و مشارکت بخش‌های فناوری و دانش علمی و عمرانی جمهوری اسلامی را فراهم می‌آورد و ما آماده همکاری در این زمینه هستیم.
 
ظریف به چالش‌های مشترک نیز اشاره کرد و افراط‌گرایی در منطقه و بحث افغانستان را از جمله این چالش‌ها برشمرد و گفت که دو کشور می‌توانند در توسعه افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.
 
وی دریای خزر را به عنوان زمینه همکاری و دریای صلح و دوستی بین کشورهای ساحلی برشمرد.
 
وزیر خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار سفر ظریف و هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی را فرصت مناسبی برای یافتن راه‌ها و مکانیسم توسعه بیشتر همکاری‌های فی‌مابین توصیف کرد و افزود: رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید بر اینکه روابط ایران و ترکمنستان روابطی دیرینه، تاریخی و برادرانه است بر این نکته تأکید دارد که این روابط دوستانه باید هر چه بیشتر گسترش یابد و این بر عهده وزارت خارجه‌های دو کشور است که زمینه‌های تحقق آن را فراهم کنند.
 
مردوف اعلام کرد: ما موفقیت ایران را موفقیت ترکمنستان و موفقیت ترکمنستان را موفقیت ایران تلقی می‌کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه ترکمنستان در کلیه ابعاد روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه همکاری‌های اقتصادی، نفت، گاز، ترانزیت و انتقال برق علاقه‌مند گسترش بیشتر همکاری‌هاست، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مبارزه با مواد مخدر را از دیگر حوزه‌های همکاری دانست.
 
وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به خبر تلخ شهادت دیپلمات ایرانی در یمن، ضمن محکوم کردن این حادثه، مراتب تسلیت خود را اعلام کرد.
 
در این دیدار همچنین درباره ایجاد تسهیلات بیشتر در راستای مبادلات مرزی، تردد کامیون‌ها، همکاری‌های چندجانبه ترانزیتی، زمینی، ریلی و دریایی از جمله خط ترانزیتی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان و همچنین راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان تبادل نظر شد.
 
همکاری در حوزه مبادلات علمی و فرهنگی از جمله گردشگری و توریسم درمانی از دیگر محورهای این مذاکرات بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار