وزیر خارجه روسیه از غرب به سبب بی توجهی به مخالفان داخلی سوریه و تمرکز بر مخالفان خارج انتقاد کرد و ضمن متهم کردن افراد مسلح به ارتکاب جنایات در مناطق مختلف سوریه، اتهامات مطرح شده علیه دولت سوریه را بی اساس و نیازمند مدارک شفاف دانست.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئ لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در مسکو گفت: در دیدار با ولید المعلم تحولات روابط دو جانبه را بررسی کردیم و مقدمات کنفرانس درباره سوریه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. این در حالیست که فقط چند روز تا برگزاری نشست وزارتی در سوئیس باقی مانده است. وی افزود: دولت سوریه از مدت ها پیش با شرکت در کنفرانس ژنو2 موافقت کرد و حتی هیأت رسمی خود را نیز برای شرکت در آن تشکیل داده است اما شاهد اقدامات مشابه از جانب مخالفان سوری نبوده ایم و این مسئله برای ما نگران کننده است. این نکته نیز برای ما نگران کننده است که دوستان غربی ما همه توجه خود را بر مخالفان خارج بخصوص ائتلاف مخالفان سوری برای متقاعد کردن آنها به شرکت در کنفرانس متمرکز کرده اند و به مخالفان ملی داخلی سوریه که می خواهند در این کنفرانس شرکت کنند، توجهی ندارند. این مسئله به اطلاع بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که مسئول ارسال دعوتنامه ها برای شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو2 به شمار می رود و امیدواریم این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. 

وزیر خارجه روسیه در ادامه کنفرانس خبری گفت: در گفتگوهای خود با ولید المعلم بر مواضع مشترک خود درباره اهداف کنفرانس ژنو2 تاکید کردیم و گفتیم باید جلوی خونریزی ها گرفته شود و اجازه داده نشود سوریه به کانون تروریسم بین المللی تبدیل شود و اقدامات مشترکی برای دستیابی به صلح و ثبات در سوریه انجام شود. علاوه بر مسائل مربوط به جلوگیری از خونریزی ها و پایان دادن به اقدامات تروریستی و افراط گرایانه در سوریه، مسئله کاهش رنج های مردم و بهبود اوضاع انسانی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. ولید المعلم در گفتگوهای امروز بر آمادگی دولت سوریه برای همکاری با اقدامات روسیه در زمینه های انسانی تاکید کرد. 

وزیر خارجه روسیه افزود: انجام اقدامات انسانی نیازمند همکاری مخالفان سوری است که چند روز پیش نیز در پاریس با جان کری وزیر خارجه آمریکا در همین خصوص صحبت کردیم و کری قول داد با مخالفان سوری در این خصوص گفتگو کند. روسیه به تلاش های خود در چارچوب فعالیت های بین المللی انسانی در داخل و خارج سوریه ادامه می دهد. امیدواریم دیگر کشورهای کمک کننده نیز در خصوص کمک های انسانی شفاف عمل کنند و به وعده هایی که در کنفرانس اخیر در کویت داده اند عمل کنند. 

وزیر خارجه روسیه گفت: ما همچنین مسئله نقل و انتقال سلاح های شیمیایی سوریه و انهدام آنها را نیز بررسی کردیم. روسیه نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند و کشتی های روسیه نیز به تامین امنیت این عملیات کمک می کنند. 

لاوروف تاکید کرد مردم سوریه هم اکنون با مسائل مختلف و مرحله دشواری روبرو هستند و روسیه به تلاش های خود برای عبور از این دوره و پشت سرگذاشتن مشکلات کمک می کند. 

لاوروف در ادامه گفت می خواهم به این مسئله اشاره کنم که وقتی با جنگ واقعی روبرو هستیم بدون شک این جنگ مشکلاتی به دنبال دارد و شماری از افراد هم قربانی می شوند. نمونه های این چنینی در جهان زیاد است که از جمله آنها می توان به عراق و افغانستان و... اشاره کرد. بدون شک غیرنظامیان در سوریه نیز رنج هایی را متحمل می شوند. وی درباره اتهاماتی که به دولت سوریه در خصوص حمله به موسسه ها و تاسیسات مختلف نسبت داده می شود گفت: به نظر من غیرمسئولانه است که چنین اتهاماتی علیه دولت سوریه مطرح شود. برای طرح چنین اتهاماتی باید مدارک روشنی وجود داشته باشد. مسئله دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم این است که همزمان با اتهاماتی که در کنفرانس کشورهای کمک کننده در کویت علیه دولت سوریه مطرح شد، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه به درگیری ها و جنایاتی که افراد مسلح در شمال سوریه مرتکب می شوند اشاره شده است. داعش و دیگر گروه های مسلح در حلب و ادلب و دیگر مناطق حملاتی انجام می دهند و غیرنظامیان بخصوص کودکان و زنان را اعدام می کنند. یکی از دفاتر اصلی داعش در بیمارستان حلب بوده است. مسائل از این دست زیاد است. به نظر من نزاع انسانی در سوریه بسیار حساس و مهم است. 

وی در ادامه با اشاره به این که برخی تلاش می کردند بهانه هایی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه پیدا کنند و از مسائل انسانی به عنوان بهانه ای برای دخالت انسانی در سوریه بهره برداری کنند افزود: همچنین شاهد بهانه تراشی هایی برای دخالت خارجی در سوریه بودیم و بر همین اساس اتهاماتی در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی علیه دولت سوریه در غوطه شرقی مطرح شد اما تردیدی نیست که این اتهامات بی اساس است. تحقیقات زیادی در این خصوص انجام شده است و همه آنها نشان می دهد این اتهامات بی اساس است. این تحقیقات کاملا حرفه ای است و یک موسسه مطالعاتی در آمریکا نیز آنها را تایید کرده است. 

باید اقداماتی عملی برای بهبود اوضاع انسانی در سوریه انجام شود. در آینده باید عاملان جنایات جنگی را پیدا کنیم. نباید از مسائل انسانی به عنوان بهانه ای برای مانع تراشی در راه برگزاری کنفرانس ژنو2 استفاده شود. 

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت همزمان با تلاش های بین المللی در خصوص خلع سلاح هسته ای سوریه، باید به روند سیاسی یعنی ژنو2 نیز ادامه دهیم زیرا این ابزاری برای دستیابی به صلح بدون اعمال فشار از خارج است. 

وزیر خارجه روسیه درباره مسئله دعوت از طرف های ذیربط برای شرکت در ژنو2 گفت: از تلاش هایی که در خصوص دعوت مخالفان سوری به ژنو2 می شود احساس نگرانی می کنیم. آخرین خبری که دریافت کرده ایم این است که ائتلاف ملی و دیگر گروه های مخالف رسما دعوت نشده اند و دبیرکل سازمان ملل منتظر تصمیم نهایی ائتلاف ملی درباره شرکت در ژنو2 است. شنیده ایم که ائتلاف ملی امروز در استانبول در این خصوص تصمیم گیری می کند و برخی خبرها نیز نشان می دهد که فردا یا پس فردا تصمیم گیری خواهد کرد. من از همه کسانی که به ائتلاف ملی به عنوان تنها نماینده مردم سوریه دل بسته اند می خواهم به نقش این گروه ها در حل بحران سوریه بیندیشند. ما از همه طرف های ذیربط می خواهیم برای گفتگوی مستقیم بین سوری ها برای آینده این کشور تلاش کنند. من در این خصوص به صورت شفاف با احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان در پاریس گفتگو کردم. از همه طرف ها و در درجه اول ائتلاف مخالفان می خواهیم منافع سوریه را در اولویت قرار دهند و همین درخواست را نیز از حامیان خارجی مخالفان داریم. به نظر من وقتی طرف های خارجی به ژنو2 دعوت می شوند هیچ توجیهی ندارد که مخالفان داخلی به آن دعوت نشوند. روسیه همچنان بر ضرورت مشارکت گروه های داخلی و ملی گرای سوریه در ژنو2 شرکت می کند.

لاوروف گفت: در خصوص شرکت هیأت هماهنگی ملی در ژنو2 باید بگویم دیروز خبرهایی شنیدم که این هیأت ژنو2 را تحریم کرده است اما حسن عبدالعظیم در بیانیه ای این خبرها را تکذیب و ژنو2 را به عنوان تنها وسیله حل بحران سوریه تایید کرده است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، سوریه ، روسیه ، غرب ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار