شرکت ملي نفت چين اعلام کرد تقاضاي نفت اين کشور در سال 2014 احتمالا به علت راه اندازي پالايشگاه‌هاي جديد حدود چهار درصد افزايش مي‌يابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، چين، دومين مصرف کننده نفت در جهان، اصلي‌ترين عامل افزايش تقاضاي جهاني براي نفت طي سال‌هاي گذشته بود، اما اين روند در سال گذشته کند شد.

بنا بر اعلام موسسه تحقيقاتي شرکت ملي نفت چين، امسال احتمالا ميزان تقاضا به 10 ميليون و 360 هزار بشکه در روز مي‌رسد که معادل افزايش حدود 400 هزار بشکه در روز است.

واردات خالص نفت خام نيز احتمالا با حدود 7.1 درصد افزايش به 298 ميليون تن مي‌رسد، يعني معادل پنج ميليون و 960 هزار بشکه در روز.

به اين ترتيب، با توجه به توليد پالايشگاه‌ها که شرکت ملي نفت چين آن را 509 ميليون تن (10 ميليون و 200 هزار بشکه در روز) برآورد کرده است و از افزايش 5.1 درصدي حکايت دارد، وابستگي چين به واردات نفت خام خارجي امسال به 58 درصد خواهد رسيد.

اين پيش بيني‌ها بسيار بالاتر از پيش بيني آژانس بين المللي انرژي است. این آژانس در ماه دسامبر پيش بيني کرد تقاضاي نفت چين امسال 382 هزار بشکه در روز يعنی 3.7 درصد افزايش مي‌يابد.

شرکت ملي نفت چين پيش بيني کرد ظرفيت پالايشگاهي در چين تحت تاثير مثبت تقاضاي نفت خام  به سرعت افزايش مي‌يابد و اين در حالي است که توليد داخلي نفت تنها 2.2 درصد افزايش خواهد يافت.

بنا بر اعلام آژانس اطلاع رساني انرژي آمريکا، چين در ماه سپتامبر به بزرگترين کشور وارد کننده نفت در جهان تبديل شد و از آمريکا پيشي گرفت.

طي 11 ماه نخست سال 2013، تقاضاي نفت چين با 2.3 درصد افزايش به 9 ميليون و 760 هزار بشکه در روز رسيد و اين در حالي است که در سال 2012 تقاضاي نفت چين 4.5 درصد افزايش داشت.


انتهای پیام/
برچسب ها: تقاضا ، نفت ، چین ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار