یک مدیر موسسه آموزشی- تحقیقاتی امریکا در موردتوهین وزیر جنگ اسرائیل به وزیر خارجه آمریکا گفت این موضوع انعکاس روابط واشنگتن –تل آویو در واقعیت است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، روز گذشته موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل طی اظهاراتی جان کری وزیر خارجه امریکا را که به دنبال  احیای روند صلح خاورمیانه است فردی ناشی و ساده لوح  توصیف کرده که  پیشنهادات او در باره امنیت اسرائیل "به اندازه کاغذی که به روی آن نوشته شده است ارزش ندارد.

 "مارک وبر" مدیر موسسه آموزشی تحقیقاتی بازنگری تاریخ  در گفتگویی عنوان کرد  این اتفاق بازتاب واقعی روابط دو طرف است اسرائیل سال‌ها است که با گفتار و کردار خود به امریکا توهین و آن را تحقیر می‌کند.

 وی در مورد این که آیا این مسئله نشان دهنده اختلاف میان امریکا و اسرائیل است ؟ گفت:"این  اظهارات توهین آمیز نوعی از روابط ایالات متحده با اسرائیل را نشان می دهد که  سال های سال است که برای ایالات متحده تحقیر آمیز است.

قرار دادن این در موقعیت مناسب خود مهم است. در جریان مبارزات  انتخابات ریاست جمهوری2012 امریکا، نتانیاهو بسیار واضح و روشن گفت که او مخالف انتخاب مجدد باراک اوباما است وبه صراحت گفت: انتخاب او نامزد حزب جمهوری خواه( میت رامنی) است ، که بازهم  یک نوع دخالت تحقیر آمیز در امور ایالات متحده محسوب می‌شود.

اما رابطه بین اسرائیل و ایالات متحده اساسا بسیار شرم آور زیرا اسرائیل در طول سال ها بارها و بارها از طریق اقدامات و اظهارات خود، به خواسته ها و منافع ایالات متحده  دهن کجی کرده است.

با این وجود اسرائیل  برای ادامه موجودیت ، برای پشتیبانی نظامی ، حمایت اقتصادی، حمایت دیپلماتیک در سازمان ملل ( ایالات متحده آمریکا بارها و بارها قطعنامه هایی را که خواهان پاسخگویی اسرائیل برای اقدامات خود است وتو کرده است)، سال به سال به ایالات متحده وابسته است.

"وبر" در پاسخ به این سئوال که با وجود ریاضت اقتصادی امریکا در داخل چرا این کشور میلیارد ها دلار به اسرائیل روانه می کند گفت،  تمام  حمایت های ایالات متحده از اسرائیل  بخاطرمنافع آمریکا نیست ، بلکه به این دلیل است که قدرت فوق العاده آنچه که ما آن را لابی اسرائیل یا لابی یهودی ویا لابی صهیونیست  می نامیم، بر زندگی سیاسی و زندگی فرهنگی امریکا تسلط دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار