روزنامه لوفیگارو چاپ فرانسه نوشت : صحبت‌های یعلون وزیر دفاع اسرائیل سبب طوفانی دیپلماتیک بین ایالات متحده و اسرائیل خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری "الشرق الأوسط"  ؛‌ روزنامه لوفیگارو چاپ فرانسه امروز چهارشنبه در شماره خود به اختلاف بین ایالات متحده و اسرائیل در پی صحبت‌های وزیر جنگ اسرائیل اشاره کرد و آن را  "طوفانی دیپلماتیک میان آمریکا و اسرائیل بدنبال صحبت‌های یعلون " اعلام کرد.

این روزنامه نوشت :"موشه یعلون" ، وزیر جنگ اسرائیل انتقادات تندی را به وزیر خارجه آمریکا وارد کرده بود . وی سپس از سخنان تند خود که سبب خشم شدید در اسرائیل و پاسخی شدید از جانب واشنگتن شده، عذرخواهی نمود .

این روزنامه اضافه کرده است که وزارت خارجه آمریکا که غالبا سعی می‌کند در مقابل انتقادات هم‌پیمان اسرائیلی خود واکنشی نشان ندهد ، این‌بار از این اهانت کوتاه نیامد .

این روزنامه گفته است : پس از تیرگی‌ روابطی که بین اسرائیل و دولت اوباما بوجود آمده ، یعلون از موضع تند خود عقب نشینی کرد . در پاییز گذشته ایالات متحده طرح خود برای حمله به سوریه لغو کرد و همچنین گفتگوها و مذاکرات را با ایران از سرگرفت که از جانب اسرائیل موضعی بد به حساب می‌آمد . همچنین فشارهایی  که "جان‌کری" برای احیای مذاکرات صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌آورد ، باعث حساسیت زیادی از جانب اسرائیل شده‌است.

در ماه نوامبر گذشته ، دولت نتانیاهو علنا اظهار داشت : واشنگتن با سرعت بخشیدن به شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی موافقت نموده است اما جان کری در سخنانی تلویزیونی چند ماه قبل اعلام نمود : آشوب جایگزین از سرگیری مذاکرات است . 

لوفیگارو در ادامه نوشت : صحبت‌های متبادل بین دو طرف باعث نخواهد شد تغییرات ریشه‌ای واساسی در پشتیبانی آمریکا از اسرائیل به‌وجود آورد و کمک‌های نظامی آمریکا که سالیانه به 3 میلیارد دلار می‌رسد همچنان باقی خواهد ماند .

این روزنامه طبق برخی منابع خبری در واشنگتن نوشته : اگر مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها به شکست بیانجامد ، اسرائیل تحت فشارهای بی سابقه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر ایالات متحده در موقعیتی نمی‌باشد که بتواند با تلاشهای فلسطین برای به‌رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی به‌عنوان دولتی فلسطینی مخالفت نماید.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار