اتمام حفاري "فاز 17و18" تا اواخر بهمن ماه سالجاري،مصرف بيش از 5هزار تن "كاتاليست" در كشور، تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه نفت لاوان،صحت محموله هاي نفت "صادراتي" توسط بازرسان ايراني از مهمترين موضوعاتي است كه در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي مورد تاكيد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، موضوعات مهم و داغ در عرصه نفت و گاز و پتروشيمي در 6 روز گذشته روز گذشته یعنی از شنبه  20 دی ماه تا پنج شنبه  26دی ماه  اخبار  مختلفي در حوزه نفت و گاز منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع داغ و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات پرداخته مي شود.

وابستگی به درآمدهای نفتی باعث ضعف کشور به خصوص در زمان های مواجهه با تکانه های قیمتی نفت می شود برای رسیدن به افق چشم انداز 20 ساله کشور در حوزه امنیت غذایی باید از تولیدات داخلی حمایت اساسی صورت گیرد.

محمد حسین کریم رئیس انجمن توسعه روستایی ایران با اشاره به اینکه کارشناسان معتقدند بخش کشاورزی مادر تمام صنایع دنیاست، افزود: به جای اصلاحات ارضی و تکه تکه کردن زمین بایستی اصلاحات منابع آبی در کشور صورت می گرفت تا راندمان تولید در این بخش افزایش می یافت. از لحاظ منابع آبی، ایران پنجمین کشور آبیاری جهان است ولی راندمان آب در تولید بخش کشاورزی در کشور حدود 30 درصد است که باید برای این معضل بزرگ هم چاره اندیشی کنیم.

دادور، از ارتقا کیفیت بنزین تولیدی در واحد قدیمی بنزین سازی اين پالایشگاه به سطح استاندارد خبر داد و گفت: در صورت تصويب شركت ملي پالايش و پخش، تا پايان امسال كيفيت بنزين توليدي اين پالايشگاه به يورو 4 تبديل مي شود.

تولید بنزین روزانه واحد قدیم پالایشگاه را یک میلیون و ٣٠ هزار لیتر با اکتان ٨٧ اعلام کرد و گفت: ٦٠٠ هزار لیتر نفتا نیز در این واحد تولید می شود.

شرکت پالایش نفت لاوان در سال ١٣٥٥ با عنوان مجتمع تقطیر لاوان زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت ٢٠ هزار بشکه نفت مورد بهره برداری قرار گرفت.

تاكايدي از پيشرفت 98درصدي حفاري در فازهاي 17 و 18 خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود كه فاز 17 و 18 تا اواخر بهمن به اتمام برسد.

تعداد 22 حلقه چاه در فازهاي 17و18 حفاري مي شود كه از اين تعداد 14 چاه در اوايل سالجاري تكميل شده و هم اكنون عمليات حفاري 10 حلقه چاه در فاز 18 تكميل و تحويل كارفرما شده است.

آخرين حلقه چاه فاز 18 در حال تعمير است كه نهايتا اواخر دي ماه به اتمام مي رسد و در فاز 17 پارس جنوبي 7 چاه تحويل داده شده و 2 چاه رشته تكميلي باقي مانده است. در فاز 17 عمليات راندن رشته تكميلي و مشبك كاري را انجام مي دهد  به احتمال زياد تا نيمه دوم بهمن ماه به اتمام مي رسد.

مديرعامل شركت پالایش گاز ایلام، از راه اندازي واحد شماره 2 بازیافت گوگرد اين شرکت خبر داد و گفت: واحد شماره یک اين پالايشگاه تا پایان سال 92 راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار مي گيرد.

موسوي از صرفه جويي 300 ميليارد ريالي در حوزه عمليات و تعميرات در شركت شركت پايانه هاي نفتي ايران خبر داد.

در سال جاري شركت پايانه هاي نفتي در راستاي صرفه جويي بيشتر، با بررسي شرح كارها و پيمان ها، توانست هزينه هاي غير ضروري را حذف كند. در اين راستا با مشاركت همگاني كاركنان، استفاده از امكانات و تجهيزات داخلي شركت و اتكا به نيروي هاي متخصص و پر تلاش، اين شركت توانست در حوزه عمليات و تعميرات به صرفه جويي 300 ميليارد ريالي در دست يابد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت پایانه های نفتی ایران از پیشرفت 97 درصدی احداث چهار مخزن یک میلیون بشکه ای نفت خام در جزیره خارگ خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری چهار میلیون بشکه نفت به ظرفیت ذخیره سازی کشور افزوده می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده با عملیاتی شدن توافق نامه ژنو زمینه مناسبی برای افزایش صادرات نفت ایران فراهم می شود.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز از اتمام موفقيت آميز طراحي پايه واحد بازيافت گوگرد( SRU) پالايشگاه گاز بيدبلند در جهت كاهش مخاطرات زيست محيطي خبر داد.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره از افزايش 15 ميليارد دلاري ظرفيت سرمايه گذاري به علت كشف ميادين جديد در اين شركت خبر داد.

حافظي با اشاره به سابقه 40 ساله شركت نفت فلات قاره ايران، گفت: اين شركت در چهار منطقه عملياتي، از شمالي ترين نقطه خليج فارس ( بهرگان) تا جنوبي ترين نقطه در جزيره خارگ، لاوان و سيري فعاليت دارد. در سال هاي اخير نيز مناطق عملياتي قشم و كيش نيز به حوزه فعاليت اين شركت افزوده شده است.

وي از تزريق روزانه  410 هزار بشكه آب به چاه هاي نفتي و همچنين تزريق گاز و تزريق همزمان آب و گاز خبر داد و گفت: اين امر سبب تمايز شركت نفت فلات قاره ايران از ديگر شركت هاي توليدي مي شود.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با روندی کاهشی نسبت به هفته قبل به ٦٣ میلیون لیتر رسید.

سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: مجموع مصرف گاز(دوشنبه 23 دي ماه) در كشور به 475 ميليون متر مكعب گاز رسيد ه كه نسبت به روز گذشته 10 ميليون متر مكعب كاهش داشته است.

مديرعامل شرکت توسعه سازه‌های دریایی، از اجرای پروژه خطوط لوله و کابل زیردریایی میدان نفتی رشادت به منظور انتقال نفت به جزيره لاوان خبر داد و گفت: کار کابل گذاري اين طرح انجام شده و در هم اکنون از 95درصد پيشرفت برخورداراست.

یوسفی پور گفت: شرکت گاز در خصوص کنترل کیفی و تايید لوله کشی داخلی گاز منازل وظیفه ای ندارد اما در صورت بروز مشکل موضوع را به شرکت گاز اطلاع دهند و ناایمن بودن گاز داخلی منزل از طریق نظام مهندسی اثبات شود گاز منزل مسکونی مربوطه تا زمان رفع مشکل قطع می شود.

رييس پژوهشكده كاتاليست و نانو فناوري پژوهشگاه صنعت نفت گفت: طي سال هاي گذشته حدود 20 ميليون دلار براي تجهيز آزمايشگاه ها و پايلوت هاي كنترل كيفيت كاتاليست هاي پرمصرف صنايع پالايش نفت ، گاز و پتروشيمي هزينه شده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار