در حالي که شرکت هاي هلندي با اعمال تحريم هاي اقتصادي مخالفت خود را با سياست شهرک سازي رژيم صهيونيستي نشان مي دهند، اين رژيم در تلاش براي مقابله با قطعنامه تحريمي است که انجمن مطالعات آمريکا آن را تصويب کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي لوبلاگ ؛ اين قطعنامه ابتکار يک گروه آکادميک در آمريکا با هدف اسرائيل و حمايت از درخواست جامعه مدني فلسطين براي تحريم مالي و اقتصادي عليه اسرائيل است. اما اقداماتي که عليه اين قطعنامه صورت گرفته است مهمترين فشار اقتصادي وارد شده عليه اسرائيل را ناديده گرفته است؛ تحريمي که در اروپا عليه اسرائيل وضع شده است.

تحريم انجمن مطالعات آمريکا فعالان صلح را به دو دسته تقسيم کرده است برخي از آنها از اقدامات اقتصادي عليه شهرک هاي صهيونيست نشين و اشغالگري و نه کل اسرائيل حمايت مي کنند و عده اي ديگر تمايلي به حمايت از اين قطعنامه ندارند چرا که از اقداماتي خاص عليه اسرائيل و نه تحريم آکادميک اين رژيم حمايت مي کنند.

قطعنامه انجمن مطالعات آمريکا راه را براي تحريم هاي آکادميک ديگر باز مي کند و اگر دامنه اين تحريم ها به تحقيقات علوم فيزيکي يا حوزه هاي فني گسترش يابد، اين قطعنامه به قطعنامه اي بسيار بزرگتر تبديل خواهد شد چرا که سطح همکاري هاي آکادميک آمريکا و اسرائيل به لحاظ مالي، فني يا نظامي بسيار قابل توجه است.

اما حقيقت اين است که تحولات قابل توجهي در يک کشور اروپايي رخ داده است که مشکل ملموس تر و تاثيرگذارتري را براي اسرائيل به وجود آورده است. هلندي ها شاهد قطع همکاري تعدادي از شرکت هاي خود با شرکت هاي اسرائيلي به سبب ادامه اشغالگري اسرائيل هستند. تازه ترين مورد اقدام بزرگترين صندوق مديريت مستمري هلند است. اين صندوق پنج بانک بزرگ اسرائيل را که به نوعي با شهرک سازي هاي اسرائيل در ارتباط هستند تحريم کرده است. مبلغ سرمايه گذاري اين شرکت خيلي زياد نيست اما اسرائيل نگران است موسسات مالي ديگر اين رويه را دنبال کنند.

علت اين نگراني اين است که چنين فضايي در هلند وجود دارد و در حال افزايش است.ماه گذشته نيز يک شرکت آبي هلندي رابطه خود را با شرکت ملي آب اسرائيل به سبب فعاليت هاي اين شرکت در شهرک سازي هاي اسرائيل قطع کرد. يک شرکت مهندسي هلند نيز در ماه سپتامبر قرارداد همکاري در زمينه تاسيسات آب و فاضلاب را با اسرائيل به سبب آنکه اين طرح در شرق بيت المقدس واقع است لغو کرد.

دولت هلند رسما با تحريم موسسات و شرکت هاي اسرائيلي مخالف است اما به شرکت هاي خود درباره عقد قرارداد يا مشارکت در فعاليت هايي که به نوعي به شهرک هاي اسرائيلي مربوط مي شود و پيامدهاي قانوني بعد از آن هشدار داده است.

اسرائيل نگران است اين گونه اقدامات اقتصادي باعث به وجود آمدن احساسي در ميان کل مردم اسرائيل درخصوص مخالفت جدي جهان با اشغالگري اين رژيم در سال 1948 ، فعاليت هاي شهرک سازي، ادامه انکار حقوق فلسطيني ها و سازش ناپذيري اين رژيم در مذاکره با فلسطيني ها شود. انگليس نيز هشداري مشابه هشدار هلند را براي بنگاههاي اقتصادي اش صادر کرده است.


انتهای پیام / 
برچسب ها: شهرک ، تحریم ، اسرائیل ، فلسطین ، رفع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار