میلاد خجسته‌ی حضرت محمد(ص)، ولادت امام صادق(ع)رئیس مذهب جعفری، پایان حاکمیت اسلام در اندلس اسپانیا، تولد "جِیمزوات" مخترع ماشین بخار و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 29 دی 1392 خورشیدی برابر با 17 ربیع الاول 1435 هجری و 19 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

میلاد خجسته‌ی آخرین رسول الهی پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبداللَّه (ص) (52 سال قبل از هجرت برابر با سال عام‌الفیل)
ولادت حضرت محمد(ص) به اتّفاق نظر شیعیان در 17 ربیع الاول در سال عام الفیل رخ داده است، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانسته‌اند. کنیه‌ی آن حضرت، ابوالقاسم و القاب ایشان، رسول اللَّه، نبی اللَّه، خاتم الانبیا، سَیِّدُالبَشَر و... می‌باشد. پدر ایشان عبداللَّه بن عبدالمطلب و نیز مادر آن حضرت آمنه بنت وَهَب است. رقیه، ام کلثوم، زینب، قاسم، عبداللَّه، ابراهیم و حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) فرزندان پیامبر اسلام می‌باشند که به جز فاطمه(س) همگی در دوران حیات پیامبر، از دنیا رفتند.

دوران زندگی پیامبر اکرم(ص) در دو شهر مکه و مدینه سپری شد. ایشان پس از آن که در چهل سالگی برای پیامبری برگزیده شدند، در ابتدا دین الهی را به طور مخفیانه تبلیغ می‌کردند و پس از سه سال، به دعوت آشکار دست زدند. رنج‌ها و سختی‌های فراوانی که پس از درگذشت ابوطالب، عمو و حضرت خدیجه(س) همسر آن حضرت بر ایشان گذشت و همچنین اعلام آمادگی مردم یثرب برای پذیرفتن آن پیامبر عظیم‌الشأن، زمینه ساز هجرت بزرگ ایشان به مدینه گردید. ده سال آخر عمر و رسالت حضرت محمد(ص) در مدینه، همراه با جنگ‌ها، فتوحات و انتشار آیین آسمانی اسلام همراه بود.

شکایت ایران از دخالت‌های شوروی در شئون ایران به سازمان ملل متحد (1324 ش)
غائله آذربایجان یکی از مسائل‌ی بودکه با پایان جنگ جهانی دوم در ایران صورت عمل به خود گرفت اما بازتاب بین‌المللی یافت. شکل‌گیری فرقه دموکرات به رهبری جعفر پیشه‌وری و حمایت دولت شوروی از خودمختاری آذربایجان، باعث عکس‌العمل ارتش ایران شد. در شهریور 1324ش، دولت ایران از دولت‌های نیروهای مستقر در کشور درخواست کرد افراد خود را از ایران خارج کنند که آمریکا و انگلستان در راستای مقابله با شوروی این امر را عملی کردند. اما ارتش شوروی، برخلاف قراردادهای قبلی از این اقدام سر باز زد. از این رو، در روز 29 دی 1324ش نماینده ایران در سازمان ملل از این سازمان درخواست رسیدگی نمود که پس از صدور قطعنامه و پیگیری امر، قرار شد که نیروهای شوروی تا خرداد 1325 ایران را ترک کنند. شش ماه پس از خروج ارتش سرخ، نیروهای نظامی ایران با ورود به آذربایجان، به غائله حزب دموکرات پایان بخشیدند.

رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت اللَّه "سید محمد حجّت کوه کمره‌ای" (1331ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمد حجّت کوه‌کمره‌ای در سال 1271ش در تبریز به دنیا آمد. ایشان پس از تحصیل مقدمات در تبریز راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام سید محمدکاظم یزدی، میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی استفاده نمود. ایشان سپس راهی قم گردید و از درس آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و مورد توجه و لطف استاد قرار گرفت، به طوری که وی را به عنوان یکی از دو وصی شرعی خود انتخاب نمود. آیت‌اللَّه حجت در فن رجال و درایه تخصص فراوانی داشت و از علمای بزرگ، اجازه روایت اخذ کرده بود. ایشان پس از درگذشت آیت‌اللَّه حائری، زعامت اجرایی و علمی حوزه را با همکاری دو تن از بزرگان معاصرش به دوش کشید و به تألیف و تدریس خود ادامه داد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1331ش (3 جمادی‌الاولی 1372ق) در 60 سالگی رحلت کرد و در مدرسه حجتیه قم مدفون گشت.

رحلت مرجع و عالم بزرگ آیت اللَّه "سید احمد خوانساری" (1363 ش)
آیت‌اللَّه سید احمد موسوی خوانساری در سال 1269ش در خوانسار به دنیا آمد. آیت‌اللَّه خوانساری از عالمانی است که همزمان با خروش مقدس امام خمینی علیه رژیم طاغوت، همواره از آن حضرت پشتیبانی می‌کرد و از هر اقدامی برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نمی‌کرد. حضور ایشان در پایتخت علاوه بر روحیه دادن به انقلابیون، باعث برخورد محتاطانه‌تر رژیم با مردم می‌گردید. در محضر درس این فقیه نستوه، عالمان نامداری چون حضرات آیات: شهید مرتضی مطهری، امام موسی صدر، سید رضا صدر و جلال طاهر شمس پرورش یافتند. آیت‌اللَّه خوانساری در طول عمر با برکت خود، آثار فراوان عمرانی و علمی از خود برجای گذاشت شرح مختصر نافع، حاشیه بر عروة الوثقی و العقاید حقه و... از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه خوانساری سرانجام در 29 دی 27 ( 1363 ربیع‌الثانی 1405ق) در 94 سالگی رحلت کرد و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

ولادت امام صادق(ع) ششمین امام شیعیان و رئیس مذهب جعفری(83 ق)
حضرت امام جعفر صادق(ع) فرزند امام محمد باقر(ع) و از مادری به نام اُمّ‌فَروَه دختر قاسم بن محمد بن ابی‌بکر حضرتش در سال هشتاد و سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. ابوعبداللَّه، ابواسماعیل، ابوموسی از کنیه‌های آن حضرت و صادق، فاضل، طاهر، صابر و... از القاب آن جناب می‌باشند. فرزندان آن حضرت را ده تن ذکر کرده‌اند. در میان امامان، عصر امام صادق(ع) منحصر به فرد بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن بزرگوار، در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است. زیرا آن دوره از نظر سیاسی، دوره‌ی ضعف و تزلزلِ حکومت بنی‌امیه و فزونی قدرت بنی‌عباس بود و این دو گروه، مدتی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر برای کسب حکومت بودند. از این رو این دوران، دوران آرامش و آزادی نسبیِ امام صادق(ع) و شیعیان و فرصت بسیار خوبی برای فعالیت علمی و فرهنگی آنان به شمار می‌رفت.

 از نظر فکری و فرهنگی نیز عصر امام صادق(ع) عصر جنبش فکری و فرهنگی بود. در آن زمان، شور و شوق علمی بی‌سابقه‌ای در جامعه‌ی اسلامی حاصل شده و علوم مختلفی اعم از علوم اسلامی یا علوم بشری پدید آمده بود. امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی به دست آمده و با ملاحظه‌ی نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینه‌ی اجتماعی، دنباله‌ی نهضت علمی و فرهنگی پدر بزرگوار خود، امام محمدباقر(ع) را گرفت، حوزه‌ی وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشته‌های مختلف علوم عقلی و نقلیِ آن روز، هزاران شاگردِ فاضل را پرورش داد.

روز غزه
29 دی‌ماه سالروز پایان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه است که با پیروزی مقاومت اسلامی به پایان رسید.

یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد(1350ش)

شهربانی اعلام کرد در ماه اول سال جاری رانندگان متخلّف 210 میلیون ریال جریمه پرداخته اند(1352ش)
و در همین مدت 720 نفر در تهران و حومه در تصادفات رانندگی درگذشته اند

در مشهد دو شعبه بانک صادرات به آتش کشیده شد(1356ش)

تصرف عکا توسط مسلمین و پایان جنگ‌های صلیبی(690 ق)
ملک اشرف خلیل در چهارم ربیع الاول سال 690 ق با سپاهی عظیم به عکا رسید و آن شهر را محاصره کرد. سپاهیان قبرس به کمک صلیبی‌ها آمدند، اما شکست خود را قطعی دیده و از طریق دریا گریختند. مسلمانان به عکا حمله برده و جنگ شدیدی در روز هفدهم ربیع الاول سال 690 ق روی داد. در این نبرد، مسلمین پیروز شده و صلیبی‌ها شکست خوردند. عکا از سال 496 ق تا سال 690 ق در دست صلیبی‌ها بود. ملک اشرف خلیل پس از بازپس گرفتن عکا، شهرهای صور و صیدا را نیز از دست صلیبی‌ها بیرون کرد.

پایان حاکمیت اسلام در اندلس اسپانیا پس از یورش مسیحیان (1492م)
از اوایل قرن هشتم میلادی برابر با اواخر اولین قرن هجری، مسلمانان که بیش از نیم قرن از حکومتشان در جنوب غربی آسیا و شمال افریقا می‌گذشت به اسپانیا لشکرکشی کردند و آن را ضمیمه حکومت اسلامی نمودند. در اواخر قرن پانزدهم میلادی، اندلس دستخوش موج عظیمی از حملات پی در پی مسیحیان گردید و قلمرو مسلمانان، در شرق و غرب، یکی پس از دیگری به دست مسیحیان افتاد. حملات سنگین مسیحیان باعث تضعیف بیشتر قوای مسلمانان و کاهش قدرت آنان گردید و مسیحیان را در تصرف دیگر شهرهای اندلس، مصمم‌تر ساخت. پس از چندی پرتغالی‌ها سرزمین‌های جنوب غربی را مورد تجاوز قرار داده و علی رغم تحمل تلفات فراوان، با تصرف نقاط مختلف اندلس شامل قرطبه و اِشبیلیه، آخرین ضربات را بر پیکر اندلس وارد آوردند. سرانجام مهاجمان مسیحی با حمله‌ای وسیع و پس از 9 ماه محاصره، شهر غرناطه، آخرین پایگاه مسلمانان در اندلس را که در دوران شکوفایی تمدن اسلامی در طی چندین قرن به عنوان مهد این تمدن به شمار می‌رفت، در 19 ژانویه 1492م تصرف کردند و به این ترتیب اندلس پس از حدود 800 سال به طور کلی از دست مسلمانان خارج شد. مسلمانان در هنگام حکومت خود در اندلس، در نشر فرهنگ و تمدن اسلامی کوشیدند و تمدنی درخشان با شهرهای آباد، کشاورزی، صنایع و معماری پرشکوه به وجود آوردند.

تولد "میشل عَفلق" پایه‌گذار حزب بعث (1910م)
میشل عفلق در 19 ژانویه 1910م در دمشق به دنیا آمد. عفلق در سال 1933م به همراه یکی از دوستانش هسته اولیه یک سازمان سیاسی تشکیلاتی با هدف اتحاد همه احزاب و تشکیلات سیاسی موجود در کشورهای عربی را بنیان نهاد. آنان با این هدف، در سال 1941م سازمان الاحیاء العربی را بنیان‌گذاری کردند و سپس روزنامه البعث را که ارگان این حزب بود، تأسیس کردند. عفلق نیز در اولین کنگره عمومی حزب بعث در سال 1947م به دبیر کلی این حزب انتخاب شد و با حمایت از طرح وحدت سیاسی سوریه و مصر، به عنوان یک چهره برجسته سیاسی مطرح گردید. وی طی سفری به بغداد، حمایت خود را از کودتای عبدالکریم قاسم در براندازی حکومت سلطنتی اعلام نمود و جای پایی نیز در عراق برای خود باز کرد. عفلق طی زمینه‌سازی سیاسی جهت کودتای آرام احمد حسن البکر در سال 1968، از دمشق به بغداد آمد و از آن تاریخ تا زمان مرگ خود به عنوان مغز متفکر حزب بعث عراق باقی ماند. میشل عفلق مدافع سرسخت اندیشه پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی بود و اندیشه سلطه بر کل جهان عرب که توسط حکومت‌های بعثی عراق ابراز شد از خمیرمایه‌های ذهنی میشل عفلق ناشی می‌گردید. میشل عفلق سرانجام در 24 ژوئن 1989م در 79 سالگی بر اثر بیماری در پاریس جان سپرد.

تولد "جِیمزوات" دانشمند انگلیسی و مخترع ماشین بخار (1736م)
جِیمز وات در 19 ژانویه 1736م در شمال انگلستان متولد شد. وی در 21 سالگی برای تعمیر دوربین‌های نجومی و دیگر ابزار به استخدام یک دبیرستان درآمد، ولی علاقه زیادی به ساختن ماشین بخار داشت. فکر ساختن این ماشین در آن زمان تازگی نداشت زیرا پیش از وی، دانشمندان دیگری نیز ماشین‌هایی ساخته بودند که آب را از معادن زغال سنگ، مانند تلمبه بیرون می‌کشیدند.

در این زمان، دانشکده علوم، ماشین نمونه بخار را که از کار افتاده بود به وات سپرد تا تعمیر کند و به کار اندازد. در حین تعمیر این ماشین بود که وات توانست به قدرت عظیم بخار پی ببرد. جِیمز وات با تلاش فراوان اشکالات ماشین اولیه بخار را برطرف کرد و دستگاه جدیدی اختراع نمود که ماشین بخار را شکل داد. وی بعدها اختراع خود را کامل کرد و به این ترتیب، انقلابی عظیم در صنعت به ویژه حمل و نقل زمینی و دریایی پدید آورد که نیروی حرکت لوکوموتیوها و کشتی‌های بخار، حاصل همین اکتشافِ وات بوده‌اند. جِیمز وات سرانجام در 19 اوت 1819م در 83 سالگی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار