
به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمود سالمی در نشست هماندیشی ارتقای سطح حملونقل جادهای کشور، افزود: کشتهشدگان تصادفات در سال 1385 بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند که حدود 27 هزار نفر بود که این رقم در سال گذشته به حدود 19 هزار نفر رسید و در 9 ماهه سال جاری نیز این روند کاهشی ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه وسائل نقلیه از سال 1380 تا به امروز رشد سه برابری و موتورسیکلت رشد 5.5 برابری داشته است گفت: مطابق با راهبرد ملی ایمنی حملونقل و براساس ماده 163 قانون برنامهی پنجم دولت موظف است سالانه 10 درصد کاهش تلفات سوانح جادهای را فراهم کند.
سرپرست معاونت برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزارت راه ادامه داد: شاخص تلفات رانندگی به 100 هزار نفر جمعیت در سال 1388 حدود 30 بود که این میزان در سال 1400 باید به عدد 9 برسد.
سالمی با بیان اینکه 16 هدف مهم صنعت راهبری ملی ایمنی حملونقل تدوین شده است، گفت: این اهداف شامل ارتقای طراحی، ساخت و نگهداری ایمنی شبکه راهها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راهها، ارتقای ایمنی وسائل نقلیه، ارتقای خدمات امداد و نجات و ... است.
به گفته او تعداد تلفات در هشت ماهه امسال در راه روستایی 1047 نفر بوده که امیدواریم به عدد 47 کاهش یابد.
معاون راه روستایی با بیان اینکه کل راههای روستایی ما حدود 195 هزار کیلومتر است، گفت: 153 هزار کیلومتر راه روستاها برای روستاهای بالای 20 خانوار است و حدود 23 میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی میکنند.
میرشفیع ادامه داد: در پنج سال گذشته 30 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته شده و کل راههای آسفالته روستایی به صد هزار کیلومتر رسید.
**کاهش 6 درصدی تلفات روستایی در پنج سال گذشته حسین میرشفیع، معاون راه روستایی نیز در این نشست گفت: در پنج سال اخیر شاخص تلفات از 30 نفر در هزار کیلومتر راه روستایی به 13 نفر و از 17 درصد تلفات برون شهری به 11 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: به جای این که به روستاییان بگوییم ما مواظب شما هستیم به آنها گفتیم که شما مواظب خود باشید و این موضوعی بسیار مهم است.
وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: سرمایهگذاری چندانی برای بحث ایمنی راه روستایی انجام نشده و از طرفی پلیس نیز حضور چندانی در راههای روستایی ندارد.