قم/

آموزش و پژوهش در حوزه باید پیوندی عمیق داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فضای آموزشی در حوزه باید با پژوهش پیوندی عمیق و چندلایه پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با گروهی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: باید مشخص کرد در فقه تمدن دنبال فقه جمعی هستیم یا فردی و فقه با نگاه اجتماعی به چه معنا است.

وی ادامه داد: فضای آموزشی در حوزه باید با پژوهش، پیوندی عمیق و چندلایه پیدا کند و تبعاً یکی از شاخصه‌های ارزیابی موسسات نوظهور و تازه تولد یافته در حوزه، ارائه مدلی توانمند برای جمع کردن بین آموزش و پژوهش در حوزه است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند در فضاهای پاسخگویی به نیازهای جهانی حضوری موثر پیدا کنند باید آموزش و پژوهشی آمیخته با هم را در پیش گیرند ولی طبیعی است که این درهم آمیختگی نیازمند به یک مدل فعال و کاملاً علمی است.

وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند به دور از هر گونه شعار در راستای مطالعات تمدن‌پردازانه گام‌های جدی بردارند باید دانش‌های خود را با نگاهی علمی و عصری متوجه به تمدن کنند و به صورت طبیعی چنین دانش‌هایی بدون توسعه کمی و کیفی قادر به ایفای چنین نقشی نیستند.

مبلغی خاطرنشان کرد: مطالعات حوزوی باید دارای پیوست تمدنی باشد و همواره و همیشه هر مطالعه فقهی را برخوردار از بعد تمدنی کرد؛ طبیعتاً ایجاد تراکم و انبوه نسبت به مطالعات فقهی با این رویکرد فقه را در راستای تقویت و توسعه تمدن، هوشمند خواهد ساخت./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.