به گزارش
گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از ايكوپرس، هاشم يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو تاكيد كرد: توليد محصولات پايه گازسوز و ديزلي و در نهايت توليد خودرو با موتورهاي كم مصرفي چون خانواده TU5، استراتژي بلندمدت ايران خودرو در زمينه كاهش آلايندگي و توليد محصولات با استاندارد يورو پنج و بالاتر است كه در 10 سال آينده محقق خواهد شد.
وي با تاكيد بر اين كه بلندمدت بودن اين برنامه مرتبط بودن آن با ساير نهادها است، تصريح كرد: در اين بخش ايران خودرو به تنهايي تصميم گيرنده و مجري اصلي نيست، بلكه بخش هاي مختلف زنجيره تامين منابع اقتصادي و كليه عوامل مانند ترافيك و يا از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در اين طيف قرار مي گيرند.
يكه زارع با اشاره به اين كه ايران خودرو براي تجهيز محصولات خود به استاندارد يورور 4 برنامه هاي مدوني دارد، تصريح كرد: بايد در اين زمينه به اين نكته توجه داشت كه ابتدا بايد سوخت با استاندارد يورو 4 به طور كامل در جايگاه ها توزيع شود، استفاده از سوخت يورو 2 موجب آسيب به موتور خودروها و درنهايت باعث متضرر شدن مشتريان و بي اثرشدن اين پروژه مي شود.
وي با اشاره به اين كه رويكرد ايران خودرو در اين زمينه جامع و لازم الاجر است؛ ادامه داد: علاوه بر اينكه خود به سطح معقولي از دانش و فناوري دست مي يابد، موجب رشد و توسعه در بخش هاي تامين و خدمات پس از فروش خواهد شد.
يكه زارع افزود: همچنين گروه صنعتي ايران خودرو برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت، در زمينه كاهش مصرف سوخت دارد.راهبرد كوتاه مدت ايران خودرو در زمينه كاهش مصرف سوخت كه تا پايان سال 94 محقق خواهد شد، دستيابي به مصرف شش تا شش و نيم ليتر در هر 100 كيلومتر در سبد كليه محصولات، حذف كامل موتورهاي پرمصرف از چرخه توليد و توليد محصولات با موتورهاي كم مصرف مانند اي. اف. 7. است.
وي همچنين افزوده شدن موتورهاي ديزلي را از برنامه هاي كوتاه مدت گروه صنعتي ايران خودرو دانست و تاكيد كرد: كاليبراسيون و تنظيم مجدد مغز هوشمند خودرو (ECU) و مديريت سامانه موتور (EMS) نيز از ديگر برنامه هاي كوتاه مدت ايران خودرو براي دستيابي به كاهش آلايندگي ها و مصرف سوخت است و اين اقدامات موجب به روز رساني و ارتقاي خودروها براساس استانداردهاي مصوب ملي تعريف شده مي شود.