به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ،عماد افروغ به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت درباره وحدت دینی در جوامع اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی اظهار کرد: پیام اصلی ادیان ابراهیمی پیام صلح و محبت و مودت و وحدت و دوستی است نه جنگ و نزاع و درگیری.
تحلیلگر مسائل سیاسی جنگهای تاریخی با بهانههای دینی اشاره کرد و افزود: در تاریخ شاهد جنگهای بین دینی، درون دینی و صاحبان ادیان مختلف با غیردین داران بودهایم اما هیچکدام را نمیتوان به نام دین گذاشت اما شروع کنندگان آن جنگها داعیه دین داشته که بعضا در تاریخ هم میخوانیم که این جنگها برپایه خودبرتربینی، خودبرحق بینی بوده و برخی هم ماهیت دفاعی داشتهاند.
اکثر جنگ های بین دینی محمل دینی ندارند
این جامعهشناس و استاد دانشگاه تاکید کرد: جنگها ی صلیبی یا کشتاری که در فلسطین اشغالی به نام آئین یهود اتفاق میافتد نمونههای تاریخی جنگهای بین ادیان است که هر عامل و بهانهای که عامل بروز این جنگها میشده شاید با نام دین بوده اما حقیقت این است که اکثرا محمل دینی نداشته است.
وی به نبرد ادیان در زمان کنونی اشاره کرد و گفت: اصل نبرد ادیان که در زمان کنونی به نام نبرد تمدنی و به نام هانتیگتون رقم خورد چیزی جز توطئه نظام سرمایه داری نیست.
افروغ به مقاله نبرد تمدنهای هانتینگتون اشاره کرد و افزود: هانتینگتون در این مقاله پیش بینی کرد «در آینده نبرد تمدنی خواهیم داشت» که در این نوشته نبرد پیش بینی شده را با دین گره زده بود، شاهد نامه 58 نفر از شبه روشنفکران و استراتژیستهای آمریکایی بودیم که به دنبال آن هم بعد اقدامات جنگ طلبانه بوش بود.
نبرد تمدن ها توطئه نظام سرمایه داری است
این جامعهشناس و استاد دانشگاه در تبیین نبرد تمدنها خاطرنشان کرد: روشن است که سناریویی از سوی نظام سرمایه داری تعریف شده که هم بر کوس جنگ بین دینی و درون دینی بدمند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: البته در کنار این توطئهها شاهدیم که جهان دین به این موضوع پی برد و به گفتگوهای دینی روی آورد و بیش از گذشته برای تحقق وحدت و توجه به مشرکات تلاش نمود.
وی تاکید کرد: با رجوع به اسناد تاریخی به نوع مواجهه پیامبر اسلام (ص) با سایر ادیان برمی خوریم پیمانها، مودتها و محبتها با ادیان همه نشان از این موضوع است که رابطه درونی بین دین و جنگ وجود ندارد بلکه این رابطه، رابطه درونی بین دین و صلح است.
افروغ گفتوگوهای بین دینی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در دوران کنون گفتگوهای ادیان رونق گرفته مخصوصا گفتوگوهای بین دینی، اما متاسفانه جهان امروز شاهد نزاعهای درون دینی اسلامی است.
در گفتوگوهای درون دینی اسلامی کم کاری داریم
تحلیلگر مسائل سیاسی با اظهار تاسف از کم کاریهای گفتوگوهای درون دینی اسلامی تاکید کرد: ما در گفتگوهای بین دینی اسلام و مسیحیت و یهودیت موفقتر بودیم تا گفتگوهای درون دینی، اگر کسی از بیرون به این نوع روابط نگاه کند چه برداشتی دارد؟ آیا میتوانیم از او بخواهیم این اختلافات را به پای دین ننویسد؟
این استاد دانشگاه و جامعهشناس با اشاره به جنایات تکفیریها به نام دین گفت: عدهای به نام دین سر میبرند و عملیات انتحاری میکنند و این گریبان عالمان دین را از هرد و جناح میگیرد. این در حالی است که اشتراکات مسلمانان در اصول، مبانی و معیارهای وحدت بیشتر از سایر ادیان است.
وی توحید، نبوت، معاد، نماز، حج و زکات و بسیاری از آموزههای دینی را از اشتراکات مسلمانان برای وحدت اشاره کرد و اظهار کرد: ما گاهی جوهر دین را فدای لایههای دین میکنیم لایهها تاریخی، آئینی، منسکی و رفتاری دین میکنیم اینها متغیرند آن چیزی که اساس داوری دین به حساب میآید میزان خلوص و توحید گرایی دین در مواضع است.
افروغ ملاک سنجش مواضع را معیار توحید عنوان کرد و افزود: وقتی توحید را ملاک اعمال و رفتارمان قرار ندهیم آن وقت اسیر تفاسیر و تعابیر غلط تاریخی و روزمره میشویم که نتیجهای جز سطحی نگری قشری و ظاهرگرایی ندارد.
برای حل و فصل منازعات نیازمند هم افزایی هستیم
این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: به رغم اینکه بحث هفته وحدت برای تحکیم فرق و مذاهب اسلامی است نمیتوانیم خوشبینانه و سربلند به آن نگاه کنیم چرا که آنقدر که در گفتوگوی بین ادیان موفق بودیم در روابط درون دین موفق نبودیم که باید از نهادهای مربوطه سوال کرد در این باره چه کردهاند؟
این استاد و جامعهشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اتفاقات امروز در جهان اسلام اتفاقی غیربشری و غیردینی است که همه باید برای حل و فصل این منازعات هم فکری و هم افزایی داشته باشند./س