آلودگی در کلان شهر تهران این روزها دیگر برای هیچ یک از ساکنان این کلان شهر غریبه نیست و گویا مسئولان مربوطه از پاستورنشینان گرفته تا بهارستانی‌ها به این امر عادت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، واژه‌ "آلودگی" این روزها برای کلان شهر تهران مبدل به لغتی دوست و همسایه شده است، لغت شومی که گویا با زندگی ساکنان این کلان شهر عجین شده است، لغتی که مسئولان کشوری و استانی نیز از قرار معلوم به خوبی با آن انس گرفته‌اند و گویا قصد انجام کاری جدی در این زمینه را ندارند!

آلودگی همان لغت شومی‌ است که این روزها بدون هیچ مزاحمتی بارها و بارها در کنار پایتخت ایران می‌نشیند و کسی هم نیست که برای دلخوشی ساکنان هم که شده با اجرای قوانین و یا اتخاذ تدابیری کارآمد برای اندک زمانی با آن برخورد کند.

این روزها وقتی به آسمان تهران بنگریم، خبری از آسمان آبی نیست، آسمان این کلان شهر مملو از ذرات غباریست که خواسته یا ناخواسته به ریه‌های ساکنان این پایتخت آلوده ورود می‌کند و با کمال تاسف و با توجه به جمیع جوانب و نظرات کارشناسان باید اظهار داشت: " آری،ساکنان با سلامتی خویش وداع کنند "

البته از حق هم نگذریم، مسئولان با اتخاذ تدابیر به ظاهر بی‌تاثیری، از قبیل تعطیلی روزهای خاص در هفته به دلیل آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل سعی در بهبود وضعیت موجود داشتند اما صد آه که تهران در آستانه انفجار به این زودی‌ها قصد تنفس در هوایی پاکیزه را ندارد!

پایتخت را از آن جهت در آستانه انفجار خواندیم که با افزایش روزافزون وسایل نقلیه به همان میزان چشم انداز کودکان و آینده سازان تهرانی از آسمان آبی کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد.

گذشته از این صحبت‌ها به گمانمان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که روزانه آمار ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در آسمان تهران و ریه‌های ساکنان آن را به صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهد خود نیز به یاد ندارد آخرین روزی را که هوای کلان شهر ایران اسلامی را سالم خوانده است.

این هم شاخص کیفیت هوای امروز پایتخت است که همچون روزهای پیشین در مز بین ناسالم و خطرناک به سر می‌برد.


مرکز کنترل کیفیت استان تهران در تشریح این آمار اینگونه نوشته است: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت آلاینده منواکسید کربن نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته و بر میزان غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون افزوده شده است  به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم می‌باشد.

گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف تا کمی ابری و غبارآلود می‌باشد. به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا همچنان در شرایط ناسالم باقی بماند.

اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در شرایط ناسالم: افزایش تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن، افزایش تعداد تنفس در عموم افراد.

توصیه می‌گردد در شرایط ناسالم، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی ، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد باید فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

این نوشته‌های مرکز آمار گویا این حقیقت است که همچنان مردم باید مراعات کنند و کسی نیست این پرسش را پاسخ دهد که وظیفه مسئولان در این خصوص چیست؟

آیا آقایان مسئول در این زمینه هیچ مسئولیتی در قبال مردمان بر خواسته از دوششان ندارند و باید تنها به تصویب قوانین اکتفا کنند؟ آیا دستگاه‌های نظارتی ذی‌ربط نباید بر نحوه اجرای قوانین نظارت کنند؟

این پرسش‌ها و صدها سوال دیگر روزانه در ذهن 9 میلیون ساکن پایتخت مرور می‌شود و هرگز پاسخی به خویشتن خویش نمی‌یابد.

کارشناسان حوزه مربوطه برای پاسخگویی به سوالات و یا حداقل کاستن از حجم آنها راهکارهایی را در بهبود وضعیت آب و هوای تهران بارها و بارها برشمرده‌اند، راهکارهایی که از جلوگیری از تردد وسایل نقلیه از رده خارج آغاز و به افزایش کیفیت بنزین مصرفی اتومبیل‌ها ختم می‌شود، راهکارهایی که به قانون هم تبدیل شدند اما؟

اما تهرانی‌ها رنگ و بویی از عمل به آنها نمی‌بینند چرا که اگر گذری کوتاه داشه باشید در خیابان‌های آلوده پایتخت فراوان خواهید یافت خودروهای از رده خارجی را که با آسودگی خاصی در حال تردد هستند و ثانیه به ثانیه بر تیرگی آسمان تهران می‌افزایند.

بحث افزایش کیفیت خودروها هم که خود مدتی بحث داغ رسانه‌ها بود و روزانه اظهار نظرات جالبی در موردش منتشر می‌شد اما نکته مهم این بحث آن است که این راهکار تاکنون هیچ جامه‌ای از عمل به خود ندیده است!

در شرایط کنونی با ناامیدی به سراغ متولیان رفتیم تا به یادشان بیاوریم در قبال مردمان پایتخت مسئولیتی دارند اما خودمان نیز می‌دانستیم کار خاصی از عهده‌شان ساخته نیست.

حشمت الله بسطامی سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گویی کوتاه با باشگاه خبرنگاران ضمن اعلام مشخصات کلی هوای امروز(دوشنبه)شهر تهران و هشدار به بیماران قلبی و سالمندان اظهار کرد : هوای امروز تهران مطابق آمار واصله ناسالم گزارش شده است.

این سخنگو نیز خود می‌داند تهران دلتنگ یک روز صاف است روزی که شاید بتوان آسمان را دوباره آبی دید.

گذشته از گفته‌های فوق،چند صباحی هست که شایعاتی از گوشه و کنار مبنی بر ارتباط مان افزایش اعتبارات سازمان محیط زیست و رفع آلودگی هوا به گوش می‌رسد، برای پیگیری مجدد موضوع به سراغ سخنگو کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی رفتیم که گفته‌های وی در ذیل به استحضار می‌رسد:

رفع معضل آلودگی هوا نیازی به افزایش اعتبارات سازمان محیط زیست در لایحه بودجه 93 ندارد

"موید حسینی‌صدر" نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به معضلات آلودگی هوای تهران و در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون محیط زیست برای رفع این معضل پیشنهادی در قالب لایحه بودجه ارائه خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: مشکل محیط زیست و آلودگی هوا مشکل بودجه نیست و مشکل عدم اجرای قوانینی است که تا کنون مصوب شده اما اجرایی نشده است که از جمله آن می‌توان به بحث خروج خودروهای فرسوده، نظارت بر آلودگی واحدهای صنعتی، بحث کیفیت استاندارد خودروها و کیفیت سوخت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست یک سازمان نظارتی است و نیازی به افزایش بودجه ندارد، تصریح کرد: با این حال بودجه سازمان محیط زیست در لایحه بودجه 93، 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: موضوع آلودگی هوا یک موضوع کاملا حیاتی است که باید برای آن شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و رئیس جمهور شخصا آن را مورد بررسی قرار دهد.

حسینی‌صدر اظهار داشت: سازمان محیط به تنهایی نمی‌تواند کار کند، بلکه عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا باید راسخ باشد، وقتی سوخت کشور کیفیت لازم را نداشته باشد و حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم و یا اینکه یک سوم پالایشگاه‌های کشور از سوخت مازود استفاده کند، همه نشان‌دهنده این است که هنوز این عزم وجود ندارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در پاسخ به اینکه تاکنون مجلس چه اقدامی برای حل معضل آلودگی هوا انجام داده پاسخ داد: قوانین کارآمدی در این زمینه داریم اما هر روز نمی توان وزیر را به مجلس احضار کرد و گفت که چرا بازار خودرو انحصاری و یا سوخت غیر استاندارد است.

عضو کمیسیون صنایع در پایان بابیان اینکه اقدامات مثبتی در رفع معضل آلودگی هوا در حال انجام است گفت: ارتقاء عرضه بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت تا 6،5 ماه آینده و همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از اقدامات خوبی است که در حال انجام بوده اما ممکن است یک یا دو سال طول بکشد تا این دست اقدامات آثارشان قابل مشاهده باشد.

باتوجه به اظهارات فوق کاملا دریافتیم که قوانین وجود دارند اما دستگاه نظارتی وجود ندارد هرچند که خود به خوبی واقفیم که این پاس دادن مردم به زمین یکدیگر است و دردی از درهای پایتخت نشینان را دوا نخواهد کرد پس همچنان منتظر باراش باران‌های الهی بر سر پایتختمان می‌مانیم تا شاید برای اندک زمانی هم که شده دوباره بنگریم آسمان آبی شهرمان را...

در خاتمه از نسل فردا که آینده سازانمان محسوب می‌شوند کمال پوزش را به جهت عدم انجام اقداماتی موثر از سوی متولیان زمان خویش به جا می‌آوریم و بار دیگر یادآور می‌شویم که سرب در سینه‌های پایتخت نشینان زین پس به وفور یافت خواهد شد.

انتهای پیام /

برچسب ها: الودگی ، تهران ، مسئولان ، مردم ، سرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار