رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: آمار بیماران مبتلا به سرطان سینه در این استان نگران کننده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،سید حمید حریری، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه 335 بیمار مبتلا به سرطان در این استان وجود دارد، افزود: از این تعداد 128 نفر به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر آمار ابتلا به سرطان سینه در این استان متعلق به سال گذشته بوده است، ادامه داد: طی سال گذشته 55 نفر و در سال جاری 30 نفر از زنان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

حریری اظهار کرد: پایین آمدن سن مبتلایان به این بیماری یکی دیگر از نگرانی‌های موجود است، بطوری‌که سن ابتلا به این بیماری در این استان به 26 سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در این انجمن بیمار مبتلا به سرطان سینه در محدوده سنی 26 و 27 سال وجود دارد.

این مسوول توضیح داد: معمولا سرطان سینه در خانم‌هایی با سن بیش از 35 یا 40 سال بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: 0.1 زنان این استان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

حریری در خصوص عوامل زمینه ساز سرطان سینه بیان کرد: چاقی پس از یائسگی، تولد فرزند پس از سن 30سالگی، باردار نشدن ‌یا دیر باردار شدن، تابش مقدار زیاد اشعه به قفسه سینه، استفاده از رژیم غذایی چرب، قائدگی زودرس، یائسگی دیر رس و مصرف سیگار و الکل زمینه را برای ابتلا به سرطان سینه فراهم می‌کند.

وی افزود: احساس وجود هرگونه توده در پستان‌ها، عدم تقارن واضح پستان‌ها با یکدیگر، هر نوع فرورفتگی در نوک پستان‌ها، هر نوع تغییر رنگ در پوست پستان‌ها، تغییر حالت پستان‌ها و ترشح غیرطبیعی از پستان‌ها از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری است.

رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان شمالی تاکید کرد: سرطان سینه 100درصد قابل درمان است، اما به شرط اینکه افراد زود متوجه شوند و به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه خانم‌ها پس از مشاهده هرگونه توده فورا به پزشک مراجعه کنند، توضیح داد: خانم‌ها با مشاهده توده، نگران اینکه به سرطان مبتلا شده‌اند، نباشند، چرا که از هر پنج خانمی که توده در پستان آن‌ها مشاهده می‌شود، چهار توده از آن تعداد خوش خیم و قابل درمان است‌ و حتی آن یک توده دیگر نیز با مراجعه سریع‌تر به پزشک بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: خراسان ، سرطان ، سینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.