به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت در این نشست مشترک علاوه بر گفتوگو و تبادل نظر درباره اهداف و وظایف مشترک دو وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه و مواد مرتبط با بخش سلامت، راهکارهای عملی برای تحقق پوشش همگانی و فراگیر سلامت و کاهش هزینههای درمانی از جیب مردم تصمیم گیری شد.
بر اساس این گزارش در این نشست، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به پیگیری جدی تأمین منابع مورد نیاز بخش سلامت، ایجاد رضایت کافی در مردم از نحوه ارائه خدمات سلامت و افزایش کیفیت خدمات تأکید کردند.
در این جلسه مقرر شد به منظور تحقق راهکارهای عملی کاهش هزینههای درمانی مردم، کارگروههایی جداگانه شامل کارگروه دارو، کارگروه تعرفه و کارگروه فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمهها تشکیل شود و پس از بررسی کارشناسی موضوعات در این کارگروهها و بررسی جامع مسائل، گزارش نهایی به وزرا اعلام شود و در جلسات بعدی مورد پیگیری قرار گیرد.
تحقق مطالبات مردمی، اصلیترین هدف دولت
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست هدف اصلی همه مسئولان دولت از جمله دو وزارتخانه را تحقق مطالب مردم عنوان کرد و با تأکید بر سرعت انجام امور گفت: وظیفه ما این است که مصمم و مقتدر در جهت تحقق اهداف نظام سلامت و ایجاد رضایتمندی در مردم حرکت کنیم.
هاشمی با اشاره به همدلی و همگرایی ایجاد شده بین همه مسئولان نظام در اولویت دادن به مقوله سلامت جامعه گفت: همه ما برای کمک به مردم هم عقیده هستیم و باید نتیجه تصمیم گیریهای این گونه جلسات به طور مستقیم به زندگی مردم تأثیر گذارد و مردم طعم شیرین تغییرات را بچشند.
وزیر بهداشت بر ایجاد سه کارگروه مشترک دارو، تعرفه و فن آوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت و کاهش هزینههای درمانی مردم، بر تصمیم گیری و اعلام هرچه سریعتر رقم واقعی تعرفهها در کارگروه «تعرفه» تأکید کرد و گفت: کارگروه تعرفهها حداکثر تا نیمه اول بهمن موظف است تا رقم واقعی تعرفهها را در بخشهای دولتی و خصوصی اعلام کند.
هاشمی همچنین بررسی کتاب تعیین ارزش نسبی خدمات سال ۸۹ را مورد اشاره قرار داد و از مسئولان نظام پزشکی و بیمهها خواست تا با بررسی مجدد این کتاب نسبت به برآورد دقیق ارزش نسبی خدمات اقدام کنند.
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اهمیت کارگروه دارو گفت: دارو موضوع مهمی است که به طور مستمر و همیشگی باید مورد توجه قرار گیرد و بنابراین، این کارگروه باید تداوم داشته و همیشگی باشد.
هاشمی همچنین در خصوص کارگروه فناوری اطلاعات و سامانه خدمات سلامت و بیمهها گفت: در حال حاضر زیرساختهای این سامانه در سازمانهای مرتبط فراهم شده است و بهتر است از داشتههای موجود در این حوزه و نیز تجارب سازمانهای بیمه گر و دیگر ارگانهای مرتبط استفاده شود. وزارت بهداشت نقش ناظر و ارزیابی کننده بر این سامانه را داشته باشد.
واقعی شدن تعرفهها و رضایتمندی مردم
براساس این گزارش، داوود دانش جعفری، مشاور عالی وزیر بهداشت در این نشست اظهار داشت: اگر تعرفهها به صورت واقعی تعریف شوند، از نظر اقتصادی و رفاهی، رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت را به حداکثر میرسانند و در غیر این صورت یکی از این دو گروه آسیب میبینند.
دانش جعفری گفت: اگر تعرفهها کمتر از قیمت متعادل باشد از نظر اقتصادی قیمت خدمت در بازار افزایش مییابد و کاهش میزان خدمت توسط عرضه کننده افزایش تقاضای خدمت توسط مصرف کننده را به دنبال دارد و اگر تعرفهها بیشتر از قیمت متعادل باشد، عکس این موضوع خواهد بود. بنابراین پایین یا بالا بودن تعرفهها از قیمت واقعی خود، هر دو به ضرر جامعه، مصرف کننده و عرضه کننده خدمات است.
مشاورعالی وزیر بهداشت تأکید کرد: باید قیمت خدمات را متعادل و درست تعریف کنیم.
۲ اصل مهم در رضایتمندی مردم
بر اساس این گزارش ایرج فاضل، نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی نظام پزشکی، تعیین واقعی تعرفهها و سامان دادن عملکرد بیمهها را بزرگترین خدمت به مردم عنوان کرد.
فاضل افزود: با تعیین نرخ واقعی تعرفههای عمومی و خصوصی رضایت مردم جلب خواهد شد.
کاهش هزینهها، افزایش کیفیت و دسترسی آسان به خدمات درمانی مهمترین انتظار مردم
محمد آقاجانی، معاون درمان نیز در این نشست اظهار داشت: مردم از خدمات درمانی ۳ انتظار کلی دارند.
وی کاهش هزینههای درمانی مردم، افزایش کیفیت خدمات دریافت شده و دسترسی آسان به خدمات درمانی را انتظارات مردم از وزارت بهداشت برشمرد.
وی واقعی شدن تعرفهها در بخش دولتی و خصوصی را شاه بیت سه انتظار مردم دانست و گفت: با مشخص شدن قیمت واقعی تعرفهها بسیاری از مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در ۳ ماه گذشته در خصوص ویزیت پزشکان دولتی و خصوصی و هتلینگ اقداماتی صورت گرفته است.
آقاجانی افزود: ویزیت پزشکان عمومی بر اساس دهک ۹ جامعه و ویزیت پزشکان متخصص نیز بر اساس درآمد دهک ۱۰ جامعه تعرفهبندی شده است.
وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پزشکی، اقدام جدی و عملی در واقعی شدن تعرفهها صورت گیرد.
انجام ۹۰ درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستان دولتی
ملکزاده، معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه ۹۰ درصد خدمات درمانی به مردم در بیمارستانهای دولتی انجام میشود، گفت: در صورتی که تعرفهها به صورت واقعی دیده شوند، میزان رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی افزایش مییابد.
ملکزاده مهمترین راهکار برون رفت نظام سلامت از چالشهای فعلی را واقعی شدن تعرفهها عنوان کرد و گفت: برای رضایتمندی مردم از حوزه درمان، نیازمند تغییرات اساسی هستیم و این تغییرات در قالب واقعی شدن تعرفهها محقق میشود.
کاهش پرداخت هزینههای دارویی مردم از ۵۰ به ۴۰ درصد
رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با همکاری بیمهها توانستیم بازار دارویی کشور را از ۵۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۸۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ بالا ببریم و در نتیجه پرداخت هزینه دارویی از جیب مردم از حدود ۵۰ درصد در سال ۹۱ به حدود ۴۰ درصد در سال ۹۲ کاهش یافت.
دیناروند افزود: اگر بتوانیم در سال آینده ۱۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه دارویی هزینه کنیم دیگر هیچ بیماری دچار مشکل جدی در پرداخت هزینههای دارویی نخواهد شد.
وی در ادامه بر ضرورت کنترل بر نسخ دارویی تأکید کرد و آمادگی سازمان غذا دارو را برای راه اندازی سامانه الکترونیکی نسخ دارویی با همکاری سازمانهای بیمهگر اعلام کرد.
وی در ادامه افزود: در صورت همکاری سازمانهای بیمهگر با وزارت بهداشت نسخه نویسی الکترونیکی تا سال آینده اجرایی خواهد شد.
دیناروند گفت: برنامه سازمان غذا و دارو یکسان سازی و کاهش قیمت داروهاست.
لزوم دسترسی پوشش همگانی سلامت به مردم
علیرضا دلاوری مشاور وزیر بهداشت و رئیس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت وزارت بهداشت، نیز گفت: هدف مشترک و اصلی بیمهها و وزارت بهداشت پوشش همگانی سلامت است.
علیرضا دلاوری گفت: با همکاری و هماهنگی سازمانهای بیمه و وزارت بهداشت میتوانیم پوشش همگانی سلامت را برای مردم فراهم آوریم.
انتهای پیام/