دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: آسيب‌هاي فناوري‌هاي جديد اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود نظام فكري و هويتي نسل جوان را متاثر مي‌كند.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران  مهدي نويد ادهم در رابطه با روند فعلي هوشمندسازي مدارس افزود: هوشمندسازي مدارس صرفا به معناي ورود رايانه به مدرسه و كلاس درس نيست، در حقيقت هوشمندسازي در شايستگي و توانمندي مدير و معلم است كه بايد هوشمندانه مسائل تعليم و تربيت را شناسايي و رديابي كنند كه در اين عرصه رايانه و فناوري‌هاي جديد مي‌توانند ابزارهايي در خدمت اين موضوع باشند.

وي افزود: اگر با نگاه پارادايمي به فناوري‌هاي جديد نگاه كنيم، فضاي جديدي براي تعليم و تربيت پويا واثربخش فراهم مي‌‌شود اما در عين حال در هر دو نگاه يعني نگاه ابزاري و نگاه پارادايمي نمي‌توان به نقش مدير و معلم بي تفاوت بود.

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به اينكه عنصر اصلي فرآيند تعليم و تربيت چه با استفاده از فناوري و چه بدون استفاده از آنها به توانمندي معلم، صلاحيت حرفه‌اي و انديشه او وابسته است، گفت: اگر به دنبال ارتقاء كيفيت فرآيند تعليم و تربيت هستيم بايد در اين موضوع سرمايه گذاري اصلي را داشته باشيم در عين حال اينكه از فناوري‌هاي جديد نيز استفاده كنيم.

نويد ادهم ادامه داد: اين استراتژي را در شوراي عالي آموزش و پرورش تعقيب كرده‌ايم و در سند تحول نيز نگرش به فناوري‌هاي جديد اينگونه است به همين دليل در سند واژه هوشمندسازي را ذكر نكرده‌ايم بلكه استفاده هوشمندانه از فناوري‌ها را به كار برده‌ايم.

وي در توضيح استفاده هوشمندانه از فناوري‌ها عنوان كرد: استفاده هوشمندانه يعني فرصت‌ها و تهديدها را همزمان با يكديگر ببينيم فرصت‌ها به اين شكل است كه موجب دسترسي آسان به منابع، تقويت خوديادگيري، افزايش سرعت يادگيري و تغيير زمان و مكان يادگيري مي‌شود و در يك كلام يعني استفاده از تمام نقاط مثبت  فناوري‌هاي جديد؛ اما در كنار اين نقاط مثبت، آسيب هايي نيز نهفته است كه صرفا اخلاقي نيست كه تصور كنيم با فيلتر كردن چند سايت غيراخلاقي مي‌توان مشكلات را حل كرد.

دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: آسيب‌هاي فناوري‌هاي جديد اگر هوشمندانه با آن برخورد نكنيم نظام فكري و هويتي نسل جوان را متاثركرده و فرآيند يادگيري و چرخه يادگيري را دچار آسيب مي‌كند.

 وي يكي از آسيب‌‌ها را انبوه زدگي و سيل زدگي اطلاعات دانست و افزود: اگر دانش آموز شاخص‌هاي علمي براي گزينش اطلاعات صحيح را نداشته باشد توانايي تشخيص اطلاعات درست از نادرست را ندارد و اين يك آسيب جدي است و طوفان اطلاعات دانش آموز را با خود مي‌برد و قدرت انتخاب گري را از وي مي‌گيرد.


انتهاي پيام/
برچسب ها: دبیر ، هوشمند ، جوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار