نایب رییس شورای اصناف کشور، گفت: با ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دستباف، واسطه‌گری در این صنعت حذف می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران "جلال‌الدین محمد شکریه" در حاشیه بازدید از نمایشگاه فرش دستباف و صنایع دستی که هم اکنون در تالار سلطان واقع در جاده رشت - انزلی در حال برگزاری است، گفت: ایران سرآمد صنعت فرش در دنیا است.

وی اضافه کرد: در برخی از کشورها نقوشی را که نشان دهنده فرهنگ کشورهای دیگر است در دیوارها و کلیساها می‌بینیم اما در کشور ایران این نقوش بر فرش ما بافته شده است و فرش‌های دست باف نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایران است.

او با بیان اینکه فرش دستباف نقش مهمی در اقتصاد کشور ما ایفا می‌کند، تأکید کرد: باید حواس‌ها را جمع کنیم تا در بازارهای رقابتی این امانت را از کف ندهیم.

شکریه با بیان اینکه همدلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با صنعت فرش موجب شده است که دست‌بافان فرش استان گیلان در این نمایشگاه توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند، تصریح کرد: تاکنون برای 2500 نفر بافنده فرش دستباف کارت فرش بافی صادر شده است و 2000 نفر از این هنرمندان صنعت فرش گیلان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: 200 نفر از فرش دست‌بافان گیلان نیز بیمه تکمیلی دارند و پایگاه بسیج فرش دست‌بافان استان نیز تشکیل شده است.

او با بیان انجام اصلاحات در نوع و ساختار شیوه‌نامه صدور کارت برای فرش‌بافان، گفت: شیوه‌نامه صدور کارت برای فرش‌بافان امروزه سنتی است و با ساختاری که دارد نمی‌تواند ما را به اهداف توسعه این صنعت برساند و بنا داریم شیوه‌های به روز را برای صدور کارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسوولین و فرش دست‌بافان گیلان علاقمند به ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دست باف در استان هستند، تأکید کرد: با اجرای این نمایشگاه در استان بحث واسطه‌گری حذف خواهد شد و وجود این نمایشگاه برای استان از اوجب واجبات است.

او همچنین با بیان اینکه فرش گیلان برند ندارد، گفت: استان گیلان در صنعت فرش مانند طلا سابقه و پیشینه‌ای ارزشمند دارد اما استانهای دیگر در این بخش‌ها از گیلان جلو زده‌اند.

وی تأکید کرد: برند خاص برای گیلان و ایجاد نمایشگاه دائمی فرش دست‌باف و همچنین ارائه تسهیلات بانکی با مدت بازپرداخت طولانی تر می‌تواند فرش دست باف گیلان را متحول کند.

او با بیان اینکه در تولید فرش دست‌باف گیلان باید به دنبال مجموعه‌های صادراتی باشیم تا برای بافندگان فرش دست‌باف بازاریابی کند، تصریح کرد: با وجود این مجموعه دیگر تولید کنندگان فرش دست باف دغدغه بازار نخواهند داشت و تولیداتشان بر زمین نخواهد ماند و با ایجاد مجموعه صادارتی سلیقه‌های بازارهای مختلف شناسایی می‌شوند و هر بافنده می‌داند که چه نقش و رنگی باید برای مشتری خود در فرش بکار ببرد.

 این نمایشگاه در ساعتهای 10 صبح لغایت 10 شب و از تاریخ 19 دی‌ماه سالجاری تا 24 دی‌ماه سالجاری در تالار سلطان واقع در جاده رشت به انزلی برای علاقمندان باز است.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: گیلان ، فزش ، نمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.