مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از پایان پروژه ارزش‌گذاری تالاب شادگان تا پایان سال خبر داد.

لاهیجان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: طی چند دهه گذشته سازمان محیط زیست هیچ‌گاه به دنبال تعیین ارزش واقعی عرصه‌های بکر و طبیعی تحت مدیریت خود نبود تا یک کار علمی صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: همچنین در تمام توسعه‌هایی که در این صورت اتفاق افتاد سرمایه‌گذاران و دولتمردان تنها به سود اقتصادی توجه کردن این در حالیست که محیط زیست هیچ عدد رقمی از ارزش واقعی اکوسیستم‌ها نداشت تا از آن دفاع کند و همیشه این صنعت بود که پیروز می‌شده اما این توسعه یک توسعه پایدار نبود.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که صنعت فولاد، پتروشیمی و یا پالایشگاه در عرصه‌های طبیعی، جنگی و دریایی حضور پیدا کردن ارزش این زمین‌ها را با ارزشی اقتصادی فعالیت خود مقایسه می‌کردند و ادعا می‌کردند اگر 100 هزار متر مربع زمین را گرفتیم در مقابل 100 میلیارد ریال سود نصیب کشور شده است در حالیکه ارزش این مناطق بیشتر از اینها است.
 
لاهیجان‌زاده با اشاره به آغاز پروژه ارزش گذاری تالاب‌ها گفت: مطالعه ارزش گذاری این منابع در 2 بعد اقتصادی و زیستگاهی بررسی می‌شود در این مطالعه 4 تالاب هورالعظیم، بامدر، میانگرا و تالاب بین‌المللی شادگان بررسی می‌‌شوند.
 
وی با اشاره به پیشرفت 70 درصدی پروژه ارزش‌گذاری تالاب شادگان اذعان داشت: این پروژه تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد و همزمان با آن به نتایج قابل توجهی رسیده‌ایم که ارزش هر هکتار از تالاب را مشخص می‌کند و می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: پروژه ارزش‌گذاری تالاب شادگان از 6 ماه گذشته آغاز شده و تا پایان سال نهایی خواهد شد همچنین اعتبار 110 میلیون تومانی آن از محل اعتبارات ملی و استانی با همکاری دانشگاه شهید چمران و اهواز و دانشگاه اصفهان در حال انجام است.
 
لاهیجان‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات پایه‌ای 3 تالاب دیگر استان نیز شروع شده و پس از اتمام پروژه تالاب شادگان وارد مرحله تکمیلی می‌‍شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تالاب ، شادگان ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار