مديركل حفاظت محيط ‌زيست خوزستان با اشاره به اعتبار اختصاص يافته به مديريت تالاب‌ها، تاكيد كرد: در حالت بسيار خوش‌بينانه، شايد تنها 20 درصد از 78 ميليارد تومان اعتبار در طول برنامه 5 ساله محقق و تخصيص شود. بايد از استان‌ها برنامه خواسته شود تا با اين برنامه‌ها بتوان تالاب‌ها را به خوبي احيا كرد و انتظار است كه در توزيع بودجه در اين بخش نيز سليقه‌اي عمل نشده و از توزيع سليقه‌اي بودجه‌ها جلوگيري شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ احمدرضا لاهيجان‌زاده در دومين دوره آموزشي مديريت زيست‌بوم تالاب‌هاي كشور كه دیروز(يك‌شنبه) در اهواز برگزار شد، افزود: بايد رويكرد اساسي براي شركت در دوره‌هاي توانمندسازي در نظر گرفته شود و اگر مديريت تالاب‌ها به صورت يك برنامه سياست‌گذاري شود، ديگر حضور استان‌ها در اين دوره‌ها اختياري نبوده بلكه الزامي است.

 وي ادامه داد: استان خوزستان موتور محركه كشور ايران است و اگر خوزستان نباشد، كشور به لحاظ اقتصادي و درآمدي دچار مشكل خواهد شد.

 لاهيجان‌زاده افزود: خوزستان در بخش كشاورزي با 14.2 ميليون تن توليد در سال از قطب‌هاي كشور است و با توليد سالانه 2.6 ميليون تن گندم نيز دارنده رتبه اول در اين زمينه است. همچنين در هر سال 6 ميليون تن نيشكر در خوزستان توليد مي‌شود. 85 درصد نفت توليدي كشور در استان خوزستان حاصل مي‌شود و اين استان دارنده رتبه نخست پتروشيمي در كشور است، در حال حاضر 20 واحد پتروشيمي در خوزستان فعال و 13 واحد پتروشيمي نيز در حال ساخت است. همچنين خوزستان با توليد 3.5 ميليون تن فولاد، قطب توليد فولاد كشور پس از اصفهان به شمار مي‌رود.

 وي عنوان كرد: خوزستان قطب توليد انرژي به لحاظ برق‌آبي و گازي است؛ استقرار 20 سد بزرگ و متوسط در خوزستان، توليد 90 هزار تن ماهي و ميگو در شيلات استان و داشتن 25 درصد مساحت تالاب‌هاي كشور از ظرفيت‌هاي خوزستان است.

مديركل حفاظت محيط ‌زيست خوزستان گفت: بي‌شك به دنبال همه اين اعداد و ارقام و ظرفيت‌هاي استان، تبعات زيست‌محيطي بسياري نيز وجود دارد.

وي گفت: در چند سال گذشته به دليل تغيير مديريت‌ها، هيچ استاني كار عمراني انجام نداد ولي در استان خوزستان در هورالعظيم يك مركز پايش در حال ساخت است و با روند رو به رشد آن پيش‌بيني مي‌شود تا بهمن ماه امسال به پايان برسد.
 
لاهيجان‌زاده توضيح داد: در بحث انتقال آب رودخانه به تالاب شادگان، موفق شديم حق‌آبه تالاب را دريافت كنيم و در خرداد 93 نيز دوباره انتقال آب به اين تالاب انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: سازمان آب و برق مكلف شده 10 متر مكعب آب به عنوان حد پايه، براي تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان حق‌آبه در نظر بگيرد تا حق‌آبه اين تالاب‌ها تامين شود. /ب
برچسب ها: حق آبه ، تالاب ، تامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.