عضو شورای ملی زعفران گفت: عرضه طلای سرخ در بورس کالا نیازمند فراهم نمودن بستر مناسب برای این امر است.

علی حسینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های مسئولان جهاد کشاورزی در رابطه با ورود زعفران به بورس کالا افزود: عرضه طلای سرخ در بورس کالا مزیت‌های زیادی دارد، از جمله اینکه ایران بعنوان بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران می‌تواند در بحث قیمت گذاری جهانی و مدیریت وضعیت تولید آن تأثیرگذار باشد. 

وی اضافه کرد: اما این مسئله کار ساده‌ای نیست و روند پیچیده‌ای دارد.

حسینی با اشاره به نوسانات زیاد قیمت زعفران در یک روز ادامه داد: علاوه براین مسئله کیفیت این محصول مرتب در حال تغییر و شرایط نگهداری کالا در انبارهای ویژه و خاصی امکان پذیر است. 

وی با بیان اینکه تغییر کیفی زعفران در طول زمان محسوس است، اضافه کرد: به همین دلیل روزی که قرار است این محصول معامله شود باید مجدد مورد آزمایش و آنالیز واقع شود. 

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: البته ورود طلای سرخ به بازار بورس امکان پذیر است و ما نیز با این کار موافق هستیم. به شرط آنکه بستر و سازوکارهای لازم برای این امر فراهم شود. 

***خریداران خارجی باید توان خرید زعفران در بورس را داشته باشند


حسینی با بیان اینکه با فراهم کردن بستر لازم برای عرضه زعفران در بورس کالا می‌توان به درستی این مسئله را مدیریت کرد گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که خریداران خارجی یا نماینده آنان توان خریداری زعفران در بورس کالا داشته باشد. 

وی اضافه کرد: علاوه براین تولیدکنندگان نیز باید قادر به پیگیری این مسئله بوده و در این بحث حضور پررنگی داشته باشند. 

حسيني  ایجاد انبارهای مرجع (دارای شرایط فنی با استانداردهای قابل قبول) که زعفران قبل از ورود به بورس ، ایجاد آزمایشگاه‌هایی در محل این انبار‌ها که بتوانند آزمایش‌ها و آنالیز معتبری از هر کالا ارائه کند. به طوری که امکان مقایسه کالا‌ها وجود داشته باشد و براساس این مقایسه بتوان قیمت‌ها را تغییر داد. همچنين کالا  از حمايت یک ارگان نهاد یا سازمان بوده را از بسترهایی برای ورود زعفران به بورس کالا  عنوان كرد.

حسینی تأکید کرد: با ایجاد این بستر‌ها می‌توان شرایط درستی را برای عرضه زعفران در بورس کالا فراهم نمود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، زعفران ، پیچیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار