سیاست‌های تغذیه‌ای جمهوری اسلامی باید در حوزه مشکلات باشد تا تغذیه سالم و مناسب در کشور نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در اولین همایش تغذیه‌ سالم پیش از ظهر امروز گفت: تغذیه سالم و مناسب آئینه‌ای از درآمد تولید، توزیع، سواد تغذیه‌ای و سلامت افراد است. 

وی افزود: مشکلات تغذیه‌ای باید در کشور در زمینه سیاست‌های تعریف شده صورت گیرد، که ۸۴۰ میلیون نفر به علت فقر و گرسنگی در دنیا تلف می‌شوند.

وی اظهار داشت: ۲۳ درصد مردم کمبود مصرف انرژی و ۴۸ درصد زیاده خوری و تنها ۳۰ درصد در تغذیه سالمشان متعادل هستند. 

وی در ادامه افزود: ۹۰ درصد انرژی مصرفی مردم و ۷۰ درصد پروتئین از غلات است و پروتئین ارزش غذایی حیوانی و گیاهی با هم فرق می‌کنند و نتیجتا ۷۰ درصد مردم دچار کمبود پروتئین هستند. 

وی در خصوص سرانه مصرف گوشت افزود: کم درآمد‌ترین مردم که میزان ۳ کیلو و افراد با درآمد بیشتر 15.1 کیلو گوشت مصرف می‌کنند که این تقریبا ۵ برابر است همچنین میزان شیر در کم درآمد‌ترین مردم 15.3 و مردم با درآمد بیشتر23.8 درصد است و میزان مصرفی قند و شکر در افراد کم درآمد ۱۲ و با درآمد بیشتر 36.4 است که این‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی است. 

وی در ادامه گفت: مصرف میزان گوشت و سایر مواد مغذی با این اختلاف‌های زیاد به حد مطلوب در مدت کوتاهی نخواهد رسید. 

۸۰درصد مردم را در سنین مدرسه کمبود کلسیم دارند
وی اظهار داشت ۴۰ درصد مردم دنیا از کمبود ریز مغذی‌ها رنج می‌برند و در کشور کمبود آهن به میزان دو رصد است و دیگر سیاست‌هایی در این زمینه نداریم، همچنین کمبود ویتامین A، D و کلسیم در کشور وجود دارد و از هر ۳ مرد یک نفر و از سه خانم دو نفر در سن میانسالی به بالا به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. 

سیاری افزود: ۸۰ درصد مردم در سنین مدرسه دچار کمبود کلسیم هستند که سرانه مصرف شیر در این سنین و در افراد سالمند باید ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز و ۱۲۰۰ میلی گرم در افراد باردار و شیرده و ما بقی افراد ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. 

وی اظهار داشت: شیر در مدارس تا حدی رایگان است و غنی سازی کلسیم با شیر شروع شد. 

 معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: حتی غذایی که ما می‌خوریم غیر ممکن است که به مواد آلاینده آلوده نباشد به دلیل آنکه با اندازه گیری‌هایی که در مراکز تره بار صورت گرفته نشان می‌دهد سرب، کادمیوم و نیترات به میزان ۴۵ درصد در سبزیجات ۵۴ درصد در پیاز، ۴۵ درصد در خیار و میزانی در گوجه و سیب زمینی وجود دارد، همچنین سمومی که در جهت از بین بردن آفات در کشاورزی استفاده می‌شود برای سلامتی افراد مضر است و این‌ها راه حل پزشکی ندارد و وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و رسانه‌ها باید راه حلی در این زمینه پیدا کنند. 

۱۵ درصد روغن‌های مصرفی در داخل تولید می‌شوند
سیاری در اولین همایش تغذیه سالم افزود: روغن مایع که در حدود چند سالی است که در کنار روغن‌های جامد مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد جای خوشحالی است ولی هنوز استفاده از روغن‌های جامد کاربرد دارد. 

وی اظهار داشت: ۱۵ درصد روغن‌های مصرفی در داخل تولید می‌شود و روغن مایعی که از کشور‌های دیگر وارد می‌کنیم به دست خودمان هیدرژنه و سپس مصرف می‌کنیم که این یعنی گامی در جهت آسیب زدن به سلامتی خودمان است. 

وی در ادامه توضیح داد: سالانه۹۲ هزار نفر از مردم ایران دچار سکته مغزی و قلبی می‌شوند و این نشان دهنده سیاست غلط تغذیه‌ای است و باید اصلاح شود در صورت اصلاح این سیاست‌ها آمار مرگ و میر کاهش خواهد یافت. 

وی در خصوص چربی خون افزود: ۱۵ میلیون نفر در کشور چربی خون دارند که ۳۴ هزار نفر مرگشان به دلیل چربی خون است. 

وی در خصوص نمک افزود: باید سیاست‌هایی را در کاهش مصرف نمک داشته باشیم تا به کاهش فشار خون در کشور برسیم. 

میزان مصرف نمک باید ۵ گرم در روز باشد ولی در ایران ۱۲ گرم در روز است و ۸۸درصد مردم ۵ واحد سبزی و میوه را در روز مصرف نمی‌کنند. 

در پایان اولین همایش کشوری تغذیه سالم از افراد فعال در بهبود تغذیه تقدیر و از اولین بازی رایانه‌ای در حوزه تغذیه رونمایی شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار