استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اینترنت تنها یک رسانه نیست بلکه بستر و ابزاری برای برقراری ارتباطی چند رسانه ای است.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،مهدی منتظر قائم به عنوان مدرس دوره آموزش های تخصصی راهبری فضای مجازی با موضوع تحلیل آخرین وضعیت مصرف اینترنت در میان کاربران ایرانی در جمع فعالان و مدیران فضای مجازی شهر مشهد ضمن تأکید بر این نکته که انسان و حواس بشری مبنای تعریف رسانه است، اظهار داشت: رسانه شامل ابزارهایی است که امتداد چشم و گوش بشر در جهان های دوردست را گسترش می دهد و مبتنی بر انسان و حواس بشری است.

وی با بیان این مطلب که در اینترنت اتصال کامپیوترهایی به هم صورت می گیرد که کاربران انسانی دارد و بر این اساس در داخل اینترنت جدا از انسان چیزی وجود ندارد، افزود: بر این اساس اینترنت یک موجودیت فنی دارد که که در دل آن یک فضای مجازی ایجاد شده که تمام مکانیزم های ارتباط در طول تاریخ از عرصه ماده و زمان و مکان به عرصه مجازی و سایبر بدون زمان و مکان منتقل می شود.

این دکترای جامعه‌شناسي از دانشگاه لستر انگلستان گفت: در این راستا و در گذر تاریخ با افزایش داده ها و درون دادهای انسانی، سیستم پردازش اطلاعات و اخبار انسانی نیز باید ارتقاء پیدا کند تا برون دادهای بهتر، عمیق تر، گسترده تر و جامع تری داشته باشد.

وی ادامه داد: هر چقدر که انسان های بیشتری بتوانند داده های دقیق تر و عالمانه تری تولید کرده و به تعداد انسان های بیشتری منتفل و عرضه کنند، می توانیم بیشتر به شکوفایی علمی و فرهنگی حقیقی امیدوار باشیم.

منتظر قائم سه گروه ارتباط را پیش از پیدایش اینترنت برشمرد و عنوان کرد: پیش از وجود اینترنت در دنیانی کنوی ارتباطات به سه گروه شامل ارتباط بین فردی از طریق نامه و تلفن، ارتباط دورن گروهی با استفاده از تکنولوژی هایی که به چند نفر محدود می شود و همچنین امکان ارتباط توده ای از طریق رادیو و تلویزیون محدود می شد.

وی با اشاره به اتفاق عصر جدید که جایگزین شدن صفر و یک به جای جریان متناوب الکتریسیته است، افزود: در عصر جدید امکان پردازش اطلاعاتی در لحظه ضبط، انتقال و بازیافت اطلاعات برای تبدیل به صفر و یک و در واقع کامپیوتریزه شدن فراهم است و در نهایت می توان گفت عصر جدید در راستای مینیاتوری شدن همه چیز به ویژه در زمینه های فنی پیش می رود.

استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: از این طریق و با استفاده از اینترنت امکان ارتباطی برقرار شده که بر اساس آن شرایط برقراری ارتباط یک به یک، یک به چند محدود، یک به چند فراوان، و یک به چند نا محدود فراهم شده است.

وی تصریح کرد: این میان با افزایش دایره ارتباطات و دوستی ها، مقاصد برقراری ارتباط نیز دستخوش تغییراتی شده است و ساختارهای سیاسی، احزاب، گروه های مختلف زنان و جوانان در داخل و خارج مرزهای ملی از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

این دکترای جامعه‌شناسي در پاسخ به این سوال که تغییرات ارتباطی در عصر حاضر مثبت عمل می کند یا منفی، اظهار داشت: تکنولوژی های ارتباطی در صورت عدم کنترل و مدیریت صحیح می تواند در کنار تمام مزایایی که دارد، مخرب و آسیب رسان نیز باشد و فرد، گروه و اجتماعی را در مسیر انحطاط قرار دهد.

وی ادامه داد: از دیگر سو، این امکانات ارتباطی نوین می تواند برای افراد و گروه ها و جوامع آنچنان فرصتی را برای توسعه و تعالی فراهم کند که که هیچگاه در طول تاریخ فراهم نبوده است بنابراین در صورت مدیریت مناسب فضای مجازی، بشر می تواند بیش از هر مقطعی از تاریخ برای ساختن خویشتن خویش و جامعه خویش از این ابزار استفاده کند.

منتظر قائم خاطر نشان کرد: باید برای استفاده مناسب از این ابزار ارتباطی باید بتوانیم طی یک مجاهدت دسته جمعی، وضع موجود و امکانات آن را به خوبی شناسایی و ارزش گذاری کرد و در قالب و معنای احسن به دیگران منتقل و عرضه کرد.

وی با بیان این مطلب که در تمام جوامع به ویژه در کشور ما مشکلات و دغدغه های بنیادین و پایه ای در ارتباط با این تکنولوژی ها وجود دارد، اظهار داشت: باید برای استفاده صحیح و سازنده از اینترنت سیاستگذاری های اجرایی و برنامه ریزی های دقیقی انجام بگیرد تا اطلاعات و داده ها از سطوح بالا تا سطوح پایین تر به صورت مناسب و صحیحی قابل اجرا و بهره وری باشد.

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان توصیه هایی برای بهره وری مناسب تر از فضای اینترنت و سایبر گفت: داشتن سرعت عمل، دقت لازم، صداقت، جامعیت، بی طرفی، تلاش برای حرفه ای شدن، چند رسانه ای شدن، دو سویگی و همچنین شبکه سازی از جمله توصیه هایی است که در زمینه استفاده صحیح و جلوگیری از بحران های ارتباطی در خصوص فضای مجازی عنوان می شود.

شایان ذکر است دوره راهبری فضای مجازی برای نخستین بار در مشهد توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می شود./س

 

برچسب ها: اینترنت ، ارتباط ، چند ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.