وی ادامه داد: مرحوم "آیت الله میرزا هاشم آملی" شخصیت جالب، جذاب و مفیدی برای نسل جوان است. یکی از مهم ترین ویژگیهای ایشان زندگی هدفمند بود، وی تصمیم داشت تمام عمر خود را وقف توسعه فقه جفعری نماید و حدود 85 سال هم این کار را انجام داد و هر امری که معارض با این هدف بود را قاطعانه کنار میگذاشت.
دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه تصریح کرد: زندگی هدفی خیلی مهم بود، در منزل ما علم بعد از دیانت "سوپریم" بود، در خانه ما هر کسی به اندازه علمی که داشت، احترام داشت، البته والده ما دختر "آیتالله العظمی سید محسن اشرفی" بود که از زهاد بزرگ بود و ایشان هم این گرایش و نظر پدر را تایید میکردند، لذا بین ما در خانه نوعی مسابقه وجود داشت برای کسب شرافت از طریق سواد و علم بیشتر! این موضوع باعث شد همه برادران لاریجانی به کسب علم توجه داشته باشند، از طرف دیگر مرحوم ابوی اهل تحمیل نبود، بلکه اهل مباحثه بود.
وی افزود: ایشان هیچ چیزی را در گرایشهای علمی به فرزندان خود تحمیل نمیکرد و این موضوع هم سبب شد که فرزندان ایشان به شاخههای مختلف علوم علاقمند شوند، ایشان نظراتشان را بیان میکردند، اما دست ما برای انتخاب گرایش علمی باز بود، مثلاً من همه اخوان را به ریاضی خواندن تشویق کرد، غیر از دکتر باقر که فریب من را در ریاضیات نخواند، بقیه وارد ریاضیات شدند؛ مثلاً فکر میکنم "حضرت آیتالله صادق لاریجانی" بیش از حد لیسانس، ریاضیات بلد است، البته ایشان در کارهای علمی انسان پرنبوغی است.
لاریجانی اظهار داشت: وقتی به گذشته نگاه میکنم به این نتیجه میرسم که سه نفر بیشترین تاثیر را در زندگی علمی من داشتند، یکی مرحوم پدر ما بود که توجه ایشان به معارف حقه و معارف جعفری سبب علاقمندی عمده ما به این معارف شد و به لطف الهی آن را همیشه تا حدی نگه داشتیم، نفر دوم استاد بزرگوارم "آیتالله حسنزاده آملی" است، وی بر گردن من حق زیادی دارد و من خودم را شاگرد ناقابل ایشان می دانم
وی ادامه داد: آقای حسنزادهآملی از شخصیتهایی است که باید برای نسل جدید او را تعریف کرد، من از ایشان پرکاری، تعشق علمی و از همه مهمتر عشق به ریاضیات را یادگرفتم، سومین نفری هم که در زندگی علمی من تاثیر داشت استاد ریاضیات من در دانشگاه برتلی بود، ایشان از ریاضیدانان قرن بیستم بود و از همه اینها که بگذریم باید بگویم کسی که بیشترین تحول را در زندگی من ایجاد کرد، "حضرت امام(ره) بود که ما را بعد دیگری از اسلام آشنا کرد و اسلام را برای ما در زندگی جمعی مطرح کرد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علاقمندی برادران لاریجانی از چه زمانی به سیاست آغاز شد، اظهار داشت: من سیاست را از کلاس هشتم دبیرستان، به راهنمایی مرحوم شهید بهشتی در قم آغاز کردم؛ انجمنی به نام انجمن سجادیه ایجاد کردیم که جمعهها خود ایشان، مرحوم مفتح و... میآمدند برایمان صحبت میکردند؛ در آن سالها نهضت امام به تازگی شروع شده بود؛ این انجمن 2- 3 سال ادامه داشت تا اینکه ساواک چند نفر از ما را احضار کرد؛ یک صبح تا بعد از ظهر ما را آنجا نگه داشتند و از ما تعهد گرفتند که این انجمن باید تعطیل شود؛ این زمینه بود که ما با به نحوی از مسائل سیاسی آشنا شویم.
وی ادامه داد: حضرت اما تحول بزرگی در نسل ما ایجاد کردند؛ در دانشگاه فضای تحرکات سیاسی بین چپ و مسلمانان تقسیمبندی میشد؛ گروههای مارکسیستی هم کار میکردند و شاه هم از وجود این گروهها بدش نمیآمد تا مسلمانان محدود شوند؛ کسی که بیشتری تاثیر را در این میان داشت شخصیت، تعالیم و حرفهای حضرت امام بود.
لاریجانی درباره اولین دیدارش با امام گفت: حضرت امام (ره) در قم رابطه دوستانه بسیار وثیقی با پدر ما داشتند؛ لذا از سالی که وارد قم شدیم، هفتهای یا دو هفتهای یک بار پدر و حضرت امام (ره) با هم دیدار داشتند؛ در این دیدارها مباحثه علمی صورت میگیرد و در کنار آن مقداری هم اختلاط میکردند؛ غالباً بعد از این صحبتها شام هم برگزار میشد؛ حضرت امام (ره) هم در مزاح چیزی کم نداشتند و پدر ما هم معروف بود به شوخ طبع بودند، یک شب غذا آبگوشت بود، ظاهراً آب این آبگوشت قدری زیاد بود، حضرت امام (ره) به مزاح گفتند آشیخ جواد دو تا لنگ هم بیار، چون می شود در این آبگوشت شنا کرد (خنده).
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی در رابطه با اولین مسئولیتهایش از پیروزی انقلاب اظهار داشت: صدا و سیما و وزارت علوم اولین نهادهایی بود که من در آن فعالیت کردم. همیشه کار علمی به نحوی با من همراه بود.
وی تصریح کرد: دو سال قبل از انقلاب به تهران آمدیم، وقتی که حضرت امام (ره) در نوفل لوشاتو بودند هم مدتی خدمت ایشان رفتیم و بعد از حضور ایشان در ایران، به کشور برگشتیم.
لاریجانی همچنین در بخش دیگری از این برنامه درباره جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی جایگاه بسیار جالبی دارد، در هیچ یک از کشورهای دنیا مجلس به قدرت مجلس شورای اسلامی ما نیست؛ نزدیکترین مجلس از نظر قدرت به مجلس ما، سنای آمریکاست؛ مجلس ما رکن بزرگ نگهداری نظام و مردمسالاری است؛ به نظر من جای کار زیادی وجود دارد تا مجلس به جایگاه واقعی خود برسد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: هم نمایندگان باید این شان را ایجاد کنند و هم باید با پیشرفت ساختار مدنی کشور این شان پیدا شود؛ در دورههای مختلف مجلس تاثیرگذاریهای زیادی داشته است؛ در دوره جنگ جناب آقای هاشمی رئیس مجلس بودند که عنصر مهمی در جنگ به حساب میآمد، به همین دلیل مجلس نقش فعالی در جنگ و فتنه بنیصدر داشت، در دوره آقای ناطق مجلس نگاههای ساختاری بسیار وسیعی پیدا کرد، در دوره دکتر علی لاریجانی مجلس به جایگاه مورد احترام و اعتماد مردم دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: ظهور آرای مختلف در مجلس خیلی زیبا است، من نگران برخی آرای تند نیستم. خیلی صحنه جالبی است که وقتی نمایندهای حرفی میزند که عده زیادی مخالف او هستند و جوابش را میدهند؛ این بحثها برای افزایش بصیرت، سرزندگی سیاسی، نشاط و... بسیار موثر است.
لاریجانی اظهار داشت: من به هیچ وجه نگران مباحثات داخل مجلس نیستم، البته باید طوری مدیریت شود که این مباحثات منتج به نتایج خوبی شود؛ فکر میکنم یکی از ویژگیهای خود مدیریتی علی لاریجانی در همین است که نظر خودش را تحمیل نمیکند و سعی میکند نظرات را به هم نزدیک نماید تا درنهایت این نظرات را به به جمع بندی در جهت نظام هدایت کند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره دوره ریاست حداد عادل نیز در مجلس خاطرنشان کرد: ریاست حداد بسیار آبرومندانه بود؛ البته در آن مجلس مشکلات زیادی وجود داشت و مدیریت آن سخت بود. آقای حداد شخصیت بسیار فرهیختهای است و یکی از شخصیتهای بسیار دوست داشتنی جمهوری اسلامی است.
لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک سفره گسترده برای خدمت است؛ هشت سالی که در مجلس بودم برایم تجربه جالبی بود و من با قانوننویسی در ایران و مسائل آن از نزدیک آشنا شدم.
وی در رابطه با اختلاف نظری که بین علی و صادق لاریجانی راجع به اظهار نظر مطهری در مجلس ایجاد شده، اظهار داشت: بحثی که این نماینده محترم بیان کرد، از نظر محتوای سیاسی به نظرم میآید ایشان فتنه را در حد یک دعوای داخلی میدانند که این درست نیست، ماهیت فتنه یک کودتای تمام عیار علیه نظام بود که با مشارکت وسیع آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب همراه بود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: ورود در فتنه ظلم بزرگی به نظام
بود؛ کسی که وارد انتخاب میشود متعهد به رعایت قوانین انتخابات است، وقتی
این اتفاق نمیافتد و قبل از پایان انتخابات یکی از نامزدها مصاحبه میکند و
میگوید من رئیس جمهور منتخب هستم، یک جرم بزرگ اتفاق افتاده است؛ فرض
کنیم خیابانکشیها موفق میشد، در این صورت اولین چیزی که قربانی میشد،
دموکراسی بود؛ چون دموکراسی با لشکرگشی خیابانی به دست نمیآید، بلکه
دموکراسی پای صندوقهای رای تثبیت میشود.
وی افزود: بصیرت یعنی
فهم درست فتنه و عبرت گرفتن از آن! کسانی که دلشان برای دموکراسی میسوزد و
از استبداد ناراحتند و میگویند بوی استبداد به مشاممان میرسد، باید
نگران توفیق این فتنه میبودند چون آنجا دموکراسی ذبح میشد؛ معتقدم فهم
این موضوع بسیار کلیدی است؛ بازدارندگی کلید استراتژی دفاعی ماست؛ در بحث
سیاسی و جنگ نرم، معنای بازدارندگی بصیرت است؛ هرچقدر ما به سلاح بصیرت
مسلح باشیم، قدرت دفاعمان بالاتر خواهد بود؛ ما باید بفهمیم که جرم بزرگی
اتفاق افتاده نباید آن را نادیده گرفت.
لاریجانی ادامه داد: او
گفت چرا رئیس قوه قضاییه فتنه را ختم نمیکند؛ این در حالی است که فتنه با
رهبری رهبر شجاع و متدین و آگاه ما و همچنین مردم ختم شد و در 9 دی مهر
پایان هم به آن زده شد، دستگاه قضایی وظایف خود را انجام میدهد و به مسائل
هر کسی که مرتکب جرم، خشونت و تخلف قانونی شود، رسیدگی میکند.
دبیر
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: روابط ما (برادران لاریجانی) تحمیلی نیست
ولی با هم در مورد مسائل مختلف مباحثه میکنیم؛ هنر اینکه ما به جای دعوا
با هم بحث کنیم و به نتیجه برسیم، هنر بزرگی است.
وی در بخش دیگری
از این مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این که مهمترین نقد شما به رئیس
دستگاه قضایی کشور چیست، تاکید کرد: رئیس دستگاه قضاء مسئول هدایت جریان
قضاء است و وی بسیار تاکید دارد که قضات باید با شجاعت و به صورت مستقل نظر
خود را بیان کنند.
لاریجانی تصریح کرد: پروندههای مختلفی در دوره
وی وجود داشته، جریان فتنه خودش انبوهی از پروندههای جنجالی است؛ در زمان
احمدینژاد هم پروندههای مختلفی بود که یک سرش به تشکیلات دولت وصل میشد؛
از نظر اتهامی رسیدگی به این پروندهها در بُعد قضایی با دقت بالایی صورت
میگیرد، اما گاهی در مورد اطاله یا عدم اطاله بعضی از پرونده ها بنا بر
مصالح تصمیماتی صورت میگیرد که آن هم از مجاری قانونی است.
وی اظهار داشت: حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ حضرت امام (ره) این موضوع را بر اساس مبانی
فکری بیان کردند که ما گاهی برای حفظ نظام میتوانیم برخی از واجبات را
تعطیل کنیم؛ این نشان میدهد کار ما این نیست که فقط یک پرونده را به پایان
برسانیم.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خروج شما از معاونت
بینالملل وزارت خارجه با قطعنامه 598 ارتباطی داشت یا خیر، اظهار داشت: قطعنامه
598 که بنده مذاکرات عمدهاش را انجام میدادم، با ایدهای آغاز شد و در یک
زمانی میتوانست سند جالبی باشد، عراق به ما حمله کرده بود، ولی در عین
حال پرچم صلح را در دست داشت و هر روز یک پیشنهاد جدید صلح به دست ما
میرسید و ما به آن جواب منفی میدادیم؛ در اینجا ما تبدیل به شخصیت "نه"
بگو و ادامهدهنده جنگ شده بودیم؛ به همین دلیل لازم بود این پرچم صلح را
از دست عراق بگیریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: این ایده اول خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد، آقای
هاشمی و آقای موسوی اردبیلی هم این موضوع را پسندیدند؛ حضرت امام (ره) هم
فرمودند ایده خوبی است، روی آن کار کنید؛ امام (ره) در فهم سیاسی نابغه عجیبی بود
و مبتنی بر پند امام بندهای این قطعنامه شکل گرفت.
وی افزود: رفتن من از وزارت خارجه ارتباطی به قطعنامه 598 نداشت، بین من و
آقای ولایتی اختلاف نظر وجود داشت و به نوعی حس کردم برایشان راحت نیست که
آنجا باشم.
دبیر ستاد حقوق بشرقوه قضاییه همچنین در پاسخ به این
سوال که انتخاب روش تاخیری در مذاکرات 598 دلیل خاصی داشت، تاکید کرد: دلیل
این موضوع این بود که نظام باید تصمیم میگرفت که قطعنامه را قبول کنیم یا
خیر، از طرف دیگر غرب هم اصرار داشت یا این قطعنامه را بپذیریم یا اگر آن
را قبول نداریم، بگوییم که آن را نخواهیم پذیرفت، تئوری اطاله یک تکنیک است
که گاهی خیلی سخت و مشکل است، قطعنامه سه فاز عمده داشت، فاز اول انعقاد
نطفه این ایده و چهارچوب برای قطعنامه بود، این خیلی مهم است که ما
ایدههای مورد اتفاق نظام را وارد قطعنامه کنیم، مرحله دوم رشد متن قطعنامه
بود که فراز و نشیب زیادی داشت، سومین مرحله هم مرحله توافق و اجرا بود.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود در مورد توافق هستهای دولت یازدهم
گفت: مساله مهم این است که دولت نباید حس کند حمایت و توفیقش در این است که
این توافق حتماً به جایی برسد، ما از دولت دکتر روحانی به عنوان دولت و
شخصیت محبوب خودمان دفاع میکنیم، چه غربیها این سند را اجرا کنند چه
نکنند، دولت نباید احساس فشار کند که مجبور است این سند به جایی برسد، این
اولین چیزی است که باعث میشود سندمان با شتابزدگی همراه شود، نکته بعدی
این است که این سند اگرچه پایه قانونی ندارد، اما بر اساس اصل وفای به عهد
اعتبار دارد، باید مراقب جاهایی باشیم که طرف مقابل تخلف از عهد میکند.
لاریجانی تاکید کرد: معتقدم طرف مقابل تا امروز تخلف از عهد و
توافقنامه کرده است، نمونهاش وضع تحریمهای جدید، اجرای قطعنامه منوط به
این شده که ما سهم خودمان را انجام دهیم و بعد از راستی آزمایی، غربیها به
تعهدات خود عمل کند، این در حالی است که هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل
کنند و یک کمیته به صورت همزمان به راستی آزمایی بپردازد، تهدید ایران به
اینکه همه گزینهها روی میز است، خلاف این توافقنامه است.
وی ادامه داد: به نظر من آمریکا و اروپا تخلفات آشکاری داشتهاند،
مذاکره کنندههای ما آدمهای توانمندی هستند و نباید حس کنند مجبورند این
سند را هر طور شده به نتیجه برسانند، این تواقنامه باید منافع ملی ما را
تضمین کند و هرجا که اینطور نباشد زمین خواهد خورد چون منافع ملی ما
مدافعان سرسختی دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش در مورد پیام
امام(ره) به گورباچوف اظهار داشت: برداشت من از پیام حضرت امام (ره) به
گورباچوف دو چیز بود، اول اینکه ایشان پیشبینی میکردند شوروی از هم می
پاشد، نکته دیگر اینکه ایشان معتقد بودند تجربهای که ملت ایران در کشور
شروع کرده (بنای یک نظام مدنی- سیاسی براساس تفکر اسلامی) محدود به سرزمین
ایران نیست چون اسلام دینی نیست که عرب و عجم و سیاه و سفید داشته باشد.
وی افزود: اسلام یک دین جامع و جهان شمول است، حضرت امام
خمینی(ره) می خواستند این تجربه را آغاز کند که تجربه ملت را به دنیا عرضه
کند که خیلی خوب هم این کار را انجام دادند، بعد از اینکه نامه را چند بار
خواندم شش پیشنهاد به امام دادم که پنج پیشنهاد در مورد عبارات بود و یکی
مربوط به محتوا بود و آن هم این بود که در پیام امام با قاطعیت گفته بودند
مارکسیسم در دنیا از بین رفته است، من عرض کردم شاید اینطور نباشد، این
عبارت باید اندکی معتدلتر شود.
لاریجانی خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) آن پنج پیشنهاد را قبول
کردند، اما این آخری را نپذیرفتند، من رفتم و این پیام را به گورباچوف
دادم، گورباچوف وقتی متن را خواند نه تنها ناراحت نبود، بلکه گویی صحبتها
را قبول داشت، وقتی به ایران بازگشتم و خدمت امام رسیدم، ایشان فرمودند
آقای لاریجانی آن مساله درست بود یانه؟ من هم عرض کردم او اگر کمترین
علاقهای به مارکسیسم داشت، باید عصبانی میشد، اما به نظر میآید آنها هم
به این نتیجه رسیدهاند که مارکسیسم برای همیشه مرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه در زمینه مذاکره با یکی
از مسولان وقت وزارت امورخارجه انگلیس در آستانه انتخابات سال 76 هم تصریح
کرد: علت این دیدار پیچیده نبود، وزارت خارجه انگلیس به کاردار ایران در
انگلیس نوشت که این شخص میخواهد بعداً در ایران سفیر شود، به همین دلیل
میخواهد قبل از سفر به ایران ملاقاتی داشته باشد و آشنا شود.
وی ادامه افزود: این ملاقات در محیط سفارت و باحضور کارشناسان
مختلف انجام شد، این دیدار پیامی هم از سوی دولت انگلیس داشت که میگفت شما
مساله جایزه مرگ سلمان رشتی را مطرح کردهاید که در اروپا باعث ایجاد
حساسیت شده است. ما هم جوابشان را دادیم. زمانی که ملاقات به پایان رسید،
به او گفتم شما راجع به انتخابات ایران چه برداشتی در اروپا دارید که او
گفت ما در جامعه اروپا به این نتیجه رسیدهایم که به هر ترتیب آقای ناطق
نباید رئیس جمهور شود. ما تضمینهایی پیدا کردیم که در دولت آقای خاتمی دگر
اندیشان میتوانند فعالیت داشته باشند.
لاریجانی تصریح کرد: یکی از کارشناسانی که در آنجا
بود، با دوستان ما مثل بهزاد نبوی در ارتباط بود و احساس خطر کرد که اگر به ایران بیام
و این مساله را مطرح کنم اتفاق عجیب غریبی خواهد افتاد. قبل از اینکه به ایران برسم
یک نشریه دو صفحهای درست شده و در تیراژ 20 میلیون در سراسر ایران پخش کردهاند. این
دو صفحه هم شاید دو جمله درست داشت اما عمدتاً چیز غلطی بود، در واقع دست پیش گرفتند
که پس نیفتند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: چون فضای انتخاباتی بود بعضی از دوستان
دستپاچه شدند، اما من از این موضوع ابایی نداشتم. دوستان تبلیغات زیادی کردند و گفتند
لاریجانی انگلیسی است، باید اعدامش کنید و عدهای هم در دانشگاه جمع شدند و خواستار
راهپیمایی علیه من شدند، آقای هاشمی من را صدا زدند. رفتم خدمتشان دیدم میخندند. گفتم
آقای هاشمی چی شده؟ گفت اگر خودت همینجوری
به دانشگاه بروی و بگویی میخواهم سخنرانی کنم 300 نفر جمع میشوند، اما اینها
تراکت پخش کردهاند و با تبلیغات فقط توانستهاند 70-80 نفر جمع کنند.
وی افزود: بعداً معلوم شد آنهایی که به من میگفتند
با انگلیس مراوده داری، سرشان کجا بند بود. انگلیس هم خودش در این قضیه بیتاثیر نبود.
آن ها حس کردند گاف دادهاند و به همین دلیل سعی کردند با کمک عواملی که در داخل داشتند
موضوع را جمع کنند. بعضی از دوستانی که الان به سمت غرب غش میکنند، در دهه اول انقلاب
جزو رادیکالهای درجه یک بودند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در زمان
حضرت امام در روزنامه ستونی داشتم که هر هفته پنج شنبهها مینوشتم. آنجا نوشتم که
بحث مذاکره ما با آمریکا به تنهایی موضوعیت ندارد. باید ببینیم مذاکره منافع ما را
تامین میکند یا نه! فکر میکنم در موردی بود که در مورد مسائل منطقهای میخواستیم
با آمریکا مذاکره کنیم.من نوشتم ما از مذاکره با هیچ کشوری ابایی نداریم، اما باید
بدانیم از مذاکره چه میخواهیم. بعد از این بود که در روزنامههایی مثل سلام غوغایی
به پا شد و گفتند اینها سرشان در آخور اسرائیل است و اینها نوکر اسرائیل هستند.سنت
افترا و هوچیگری چیزی است که از سمت جناح اصلاح طلبان که در دهه اول رادیکال هم بودند
پایهریزی شد.
وی در مورد حمایتش از حجتالاسلام ناطق نوری در انتخابات
سال 76 هم گفت: آقای ناطق یک نیروی سیاسی بسیار قابل هستند. در جریان انتخابات 88 به
وی بدون هیچ دلیلی توهین شد که بسیار آزرده شد. آقای ناطق، آقای ناطق است و امتحانش
را پس داده است. ایشان خصوصیات اخلاقی بسیار پسندیدهای دارند و از توانمندی اجرایی
بالایی برخوردارند. من طرفدار این هستم که وی فعالیت سیاسی وسیعتری داشته باشد. برای
ریاست جمهوری من توصیهام به دوستان همه جناحها این است که نیروهای فرهیخته و جوانتر
را انتخاب کنند، چون معتقدم استعداد و توانایی جوانها خیلی بیشتر از ماست.
لاریجانی در بخش دیگری درباره دیدار هیات پارلمانی اروپا در سفارت
یونان نیز اظهار داشت: تحرک پارلمانی مجلس کار بسیار خوبی است؛ البته پارلمان اروپا
نهاد چندان تاثیرگذاری نیست، اما آمدنشان به ایران بد نبود. اما کاری که
کردند خیلی بد و تخلف بود و هیچ کس با این تخلف موافق نبود.
دبیر
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: هیئتهای خارجی
که به ایران میآیند اگر میخواهند با کسی ملاقات کنند این موضوع را وزارت
خارجه در میان میگذارند و آن کشور حق دارد که تنظیم کند آیا این دیدار
میتواند اتفاق بیفتد یا خیر؛ چنین درخواستی هم به دست وزارت خارجه نرسیده
بود و هیچ نهادی در کشور نه با تقاضایی روبه رو بودند و نه با کار اینها
موافق بودند.
لاریجانی ادامه داد: غربیها آدمهایی هستند که در رفتارشان مبادی آداب نیستند و باید بعد از این مراقب باشیم.
وی همچنین در پایان خاطر نشان کرد: کشاورزی و دامداری کار
بسیار با تشخصی است که من الان حدود 25 سال است به آن مشغولم و این کار را
دوست دارم؛ بیخود نیست انبیاء به این کارها میپرداختند؛ به نظر من یکی از
زیباترین کارها، کار روی زمین و زراعت است؛ یک وقتی نهادهای کشاورزی آمده
بودند و پیشنهاد دادند ما شما را به عنوان کشاورز نمونه معرفی کنیم، من هم
گفتم همین یک قلم را کم دارم.
انتهای پیام/