گران شدن قيمت شيرخام و تخم‌مرغ ، كمبود داروهاي زنبور عسل و افزايش بهاي آن‌ها از جمله خبرهاي مهم اين هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترين اخبارحوزه ي كشاورزي از 14 تا 18 دي‌ماه سال جاري به شرح زير است:

"شيرخام" گران شد/ ثبات قيمت "لبنيات" تا پايان سال


رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه تخصیص یارانه سه هزار میلیارد ریالی دولت به دامداران گفت: طبق این مصوبه از این پس کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۳۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند.
 
احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه دستورالعمل نحوه اختصاص یارانه سه هزار میلیارد ریالی دولت به دامداران دوشنبه گذشته ابلاغ شده است، افزود: طبق این دستورالعمل از این پس کارخانجات صنایع لبنی باید شیر خام را به قیمت ۱۳۰۰ تومان از دامداران خریداری کنند.   
 
وی اضافه کرد: با این وجود بهای فراورده‌های لبنی برای مصرف کنندگان ثابت می‌ماند و دولت‌ مابه‌التفاوت آن را از محل منابع یارانه حامل‌های انرژی (سه هزار میلیارد ریال مذکور) از طریق وزارت  صنعت، معدن و تجارت به کارخانجات صنایع لبنی می‌پردازد.


 
 
بهاي تخم‌مرغ تغييري نکرده است/ برخورد جدي با متخلفان

دبيرکل کانون سراسري مرغ تخم‌گذار ايران ضمن تکذيب خبر گران شدن تخم‌مرغ گفت: قيمت هر عدد تخم‌مرغ زرده معمولي و زرده زعفراني به ترتيب 320 و 330 تومان است.
سيد فرزاد طلاکش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه از هفته گذشته تاکنون بهاي هر کيلو تخم‌مرغ درب مرغداري 250 تومان افزايش داشته است، افزود: به دليل اينکه ما قبلا سود واسطه‌هاي پخش، بنکداري‌ها و ... را حساب کرده‌ايم قيمت اين محصول براي مصرف‌کنندگان افزايش نخواهد يافت. 

 
 
29ميليارد متر مكعب آب "اروميه" خشك شده است/ "آرتميا" در يك قدمی مرگ  
 
 
علي محسن پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود: متاسفانه هنوز دولت جديد اقدامي براي بهبود شرايط آرتميا اورميانا انجام نداده و شرايط بد قبلي در حال بحراني شدن است.
 
وي با تاكيد براينكه درياچه اروميه در حال خشكيدن است، اضافه كرد: از حدود 32 ميلياردمترمكعب آب درياچه تنها حدود 3 ميليارد مترمكعب آن باقي مانده است.
 
محسن پور با اشاره به  شوري فوق اشباع آب در قسمت عميق درياچه، ادامه داد: در چنين شرايطي هيچ موجودي قادر به ادامه زندگي نيست.
رييس مركز تحقيقات آرتمياي كشور در مورد پرورش اين آبزي در شهرهايي مانند چابهار،هرمزگان و... گفت: اين مسايل بحث‌هاي حاشيه‌اي بوده و موضوع اصلي احياي درياچه اروميه است.
 
محسن پور با بيان اينكه پرورش آرتميا در استخرهاي مصنوعي در همه جاي كشور امكان‌پذير است، افزود:  هم اكنون در بندرعباس روي اين موضوع كار مي‌شود.

 
"تولید" سالانه ۱۷ میلیون "میوه" در کشور / رتبه "صادراتی" ما در جهان بسیار پایین است  
 
رییس اتحادیهٔ ملی محصولات کشاورزی کشور با اشاره به اینکه ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد، گفت: با برنامه ریزی‌های مدون در عرصهٔ تولید دیگر نیازی به واردات میوه یا حتی محصولات استراتژیک وجود نداشته باشد.
نورانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه رشد و توسعهٔ باغ داری از اول انقلاب آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، اظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل‌های بالا در کشور، ایران علاوه بر تامین کلیهٔ نیازهای داخلی توان تامین نیازهای کشورهای حوزهٔ خلیج فارس را نیز دارد.   
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق اعلام فائو ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی است واردات محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو، روغن و... نشانگر ضعف ما در تولید این محصولات است.   
 
نورانی با اشاره به اینکه ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده‌های اول تا هفتم جهان قرار دارد، افزود: از جملهٔ این محصولات می‌توان به پسته، خرما، زرد آلو، انار، گیلاس، بادام، خیار، هندوانه، خربزه، سیب درختی، کیوی، به، گردو، صمغ طبیعی، انجیر، هلو، لیمو ترش، پیاز، گوجه فرنگی، فندق، پرتقال و آلو اشاره کرد.


افزايش سرسام‌آور قيمت داروهاي "زنبور عسل"/ كاهش 70 درصدي توليد عسل  

 
رئيس اتحاديه سراسري زنبورداران با بيان اينكه كمبود دارو سبب شده زنبورداران از داروهاي شناخته نشده و غير معتبر استفاده كنند،گفت : زیر بخش بودن باعث شده این صنعت همیشه نادیده گرفته شود.
عفت رییسی سرحدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبود داروهاي   زنبور عسل در کشور اظهار داشت: به همین دلیل زنبورداران مجبور به استفاده از داروهایی هستند که  چندان شناخته شده و معتبر نیستند و قاچاقچیان نیز از این فضا سواستفاده می‌کنند.   
 
وی با بیان اینکه در گذشته اتحادیه سراسری زنبورداران با سازمان دامپزشکی جلساتی برگزار می‌کرده است، افزود: در جریان نقل و انتقالات دولت جدید برگزاری این جلسات به حالت تعلیق درآمده و در این مدت علی‌رغم درخواست اتحادیه، نه سازمان دامپزشکی و نه صندوق بیمه محصولات کشاورزی جلسه‌ای با ما نداشته‌اند.   
 
رییسی ادامه داد: مشکلات مالی، نبود حمایت و همچنین بیماری زنبور‌ها، تولیدکنندگان عسل را مجبور به استفاده از داروهای وارداتی ارزان قیمت ساخته است. 


 
اختلال در توزيع عامل "گراني" است/ افزايش 160 توماني بهاي "تخم‌مرغ" درب مرغداري  
 
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران گفت:در مواقع افزايش بهاي تخم‌مرغ درب مرغداري عمده‌فروشي‌ها از خريد آن خودداري کرده و منتظر کاهش قيمت مي‌مانند.
ناصر نبي ‌پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي  باشگاه خبرنگاران افزود: معمولا پس از ماههاي محرم و صفر به دليل افزايش تقاضا با رشد قيمت تخم‌مرغ مواجه مي‌شويم.  
 
 وي علت افزايش قيمت اين محصول طي روزهاي اخير را گراني تخم‌مرغ درب مرغداري عنوان کرد و گفت: طي چند روز گذشته قيمت تخم‌مرغ درب مرغ‌داري حدود 160 تومان افزايش داشته است.  
 
نبي پورافزود: معمولا در چنين مواقعي عمده‌فروشي‌ها از خريد تخم‌مرغ خودداري کرده و منتظر کاهش قيمت آن مي‌مانند.  
 
وي تاكيد كرد: بنابراين در حال حاضرما با مشكل توزيع مواجه هستيم. 


وزير جهاد، "کميسيون کشاورزي" را قانع نکرد/ تضاد آمار "وزرات‌جهاد" با واقعيت  

 
نايب رئيس اول کميسيون کشاورزي با اشاره به اينکه توضيحات وزير جهاد کشاورزي نتوانسته نمايندگان ملت را قانع کند، گفت: گزارشات و آمار اعلامي وزارت جهاد معمولا با واقعيات‌ در تضاد است در حالي‌که اين آمار بايد شفاف و واقع بينانه باشد.
ناصر صالحي نصب در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:  وزير جهاد به درخواست کميسون کشاورزي در جلسه غيرعلني مجلس توضيحاتي را در مورد محصولات استراتژيک از جمله گندم ارايه کرد.
 
وي افزود: توضيحات وزير جهاد کشاورزي در زمينه اقدامات زيربنايي وبرنامه‌هاي اين وزارت‌خانه در جهت افزايش توليد،راندمان و عملکرد در واحد سطح بود.
 
صالحي نصب اضافه کرد: بعيد به نظر مي‌رسد که اين برنامه‌ها مشکلات کشور را در زمينه محصولات استراتژيک حل کند.
 
وي ادامه داد: کشاورزي ايران روز به روز با روند مکانيزه و صنعتي شدن فاصله مي‌گيرد و بيشتر معيشتي و سنتي است.



سرانه مصرف "عسل" هر ايراني يک کيلو است/ قيمت هر کيلو عسل "کاملا طبيعي" 30 هزار تومان  
 
مدير عامل اتحاديه سراسري زنبورداران کشور با اشاره به اينکه ايران در رتبه چهارم کشورهاي داراي کندو قرار دارد، گفت: سرانه مصرف عسل هر نفر در کشور ما حدود 1000 گرم است.
عفت رئيسي سرحدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: در کشورهاي پيشرفته سرانه مصرف عسل هر شخص 2 کيلو و نيم و در کشورهاي آفريقايي 220 گرم است.
 
وي ادامه داد: مصرف عسل در کشور ما نسبت به کشورهاي پيشرفته پايين است و اين مي تواند يکي از دلايل افزايش بيماري ديابت در ايران باشد.
 
رئيسي افزود: کشورهاي پيشرفته در صنايع نوشابه‌سازي، شکلات‌سازي، مواد غذايي و... از عسل استفاده مي‌کنند اما در کشور ما چنين اقدامي انجام نمي‌گيرد.
 
وي با بيان اين مطلب که قيمت هر کيلو عسل مرغوب کاملا طبيعي بين 30 تا 35 هزار تومان است، تاکيد کرد: عده‌اي به دليل نبود مرکز قيمت گذاري براي عسل، هر کيلو عسل طبيعي را بين 120 تا 200 هزار تومان به فروش مي‌رسانند.


انتهاي پيام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار