انتظار براي انتشار تازه‌ترين آمار ذخاير نفت خام آمريکا و خرابکاري در يک خط لوله مهم نفت در عراق موجب شد بهاي نفت روز جمعه در بازار آسيا نوسان داشته باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه از سنگاپوردر معاملات الکترونيک امروز صبح بازار آسيا، هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا (وست تگزاس اينترمديت) براي تحويل در ماه فوريه که ديروز در بازار نيويورک نزديک به سه دلار از بهاي آن کاسته شده بود، با دو سنت کاهش، 95 دلار و 42 سنت معامله شد.

در عين حال، بهاي هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در مدت مشابه  25 سنت افزايش يافت و به 108 دلار و سه سنت رسيد.
 بازار منتظر انتشار گزارش هفتگي وزارت انرژي آمريکا درباره ذخاير نفت‌خام اين کشور است که اين بار استثنائا به جاي روز چهارشنبه که به مناسبت آغاز سال نو مسيحي تعطيل بود، روز جمعه منتشر مي شود.

به گفته تحليل‌گراني که خبرگزاري داو جونز نيووايرز با آنها گفتگو کرده است، مقامات آمريکا احتمالا از کاهش دو ميليون و 200 هزار بشکه‌اي ذخاير نفت خام اين کشور در هفته منتهي به 27 دسامبر ( شش دي) خبر خواهند داد.

قيمت طلاي سياه از سوي ديگر تحت تأثير انفجار در يک خط لوله که نفت خام شمال عراق را به پايانه نفتي جيهان در ترکيه مي رساند قرار داشت.

فروش نفت خام 95 درصد درآمدهاي دولت عراق و دو سوم توليد ناخالص داخلي اين کشور را تشکيل مي دهد.

مسئولان عراقي اميدوارند توليد نفت خام را تا سال 2017 به نه ميليون بشکه در روز برسانند، هدفي که صندوق بين المللي پول و آژانس بين المللي انرژي آن را بسيار خوشبينانه مي دانند.

بهاي نفت خام روز پنجشنبه تحت تأثير احتمال بازگشت نفت ليبي به بازار و افزايش ارزش دلار کاهش يافته بود.

مقامات ليبي روز پنجشنبه از تعليق دست‌کم دو هفته‌اي اعتصاب در ميدان نفتي الشراره در جنوب اين کشور و از سرگيري توليد نفت در اين ميدان خبر دادند.

افراد قبيله اي که خواستار قدرت محلي بيشتر هستند از اواخر ماه اکتبر اين ميدان را تحت کنترل خود درآورده بودند که باعث توقف توليد نفت شده بود.

در حالت عادي روزانه 330 هزار بشکه نفت از اين ميدان استخراج مي شود.

ارزش دلار نيز افزايش يافت. بالا رفتن ارزش دلار از جذابيت نفت که با دلار معامله مي شود براي سرمايه‌گذاراني که ارزهاي ديگر در اختيار دارند مي کاهد.

روز پنجشنبه در پايان معاملات بازار نيويورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اينترمديت با دو دلار و 98 سنت کاهش، 95 دلار و 44 سنت معامله شده بود.

در بازار لندن نيز هر بشکه نفت خام برنت درياي شمال با سه دلار و دو سنت کاهش نسبت به روز سه‌شنبه، 107 دلار و 78 سنت به فروش رفته بود.
انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، نوسان ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار