یک پژوهشگر حوزه دین گفت: دائرة المعارف بزرگ اسلامی ارزنده‌ترین کتاب نوشته شده طی 300 سال اخیر در جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمد اسفندیاری سه‌شنبه شب در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار داشت: این کتاب مهمترین اثر مکتوبی است که در جهان اسلام پس از بحارالانوار علامه مجلسی تالیف می‌شود.


وی افزود: اگر بخواهیم پس از بحارالانوار فقط بر یک کتاب انگشت بگذاریم که سرآمد دیگر آثار باشد، دائرة المعارف بزرگ اسلامی خواهد بود.

این نویسنده و مولف با بیان اینکه علامه مجلسی در سال 1110 هجری قمری دار فانی را وداع گفته است عنوان داشت: از آن زمان تاکنون بیش از 300 سال می‌گذرد و به نظرم طی این مدت کتابی تا بدین پایه پرمایه و مالامال از مقالات و مطالب علمی در جهان اسلام فراهم نشده است.

وی ادامه داد: در 300 سال اخیر هزاران کتاب در جهان اسلام نوشته شده و از میان آنها صدها کتاب به یقین بسیار مهم هستند؛ میزان رجوع به یک کتاب معیار مناسبی برای سنجش اهمیت آن تلقی می‌شود و با توجه به رجوع فراوان به دائرة المعارف بزرگ اسلامی اهمیت آن را می‌توان دریافت.

اسفندیاری با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌ها مطالب علمی را اندک اندک ارائه می‌کنند و برخی دیگر میزان بیشتری از اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند گفت: دائرة المعارف بزرگ اسلامی از کتاب‌های نوع دوم محسوب می‌شود.

این پژوهشگر حوزه دین خاطرنشان کرد: طی 300 سال اخیر آثار ارزنده‌ای همچون جواهرالکلام، وسائل، البرهان، المیزان، اعیان‌الشیعه، معجم الرجال الحدیث، قوانین، رسائل، کفایه و الغدیر در حوزه علوم و فنون مختلفی همچون فقه، اصول، رجال و حدیث نوشته شده‌اند و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

وی با اشاره به دلایل تفاوت میان آثار علمی ابراز داشت: مقایسه میان کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف صحیح نیست اما اگر بخواهیم در مجموع یک کتاب را سرآمد سایر آثار بدانیم، دائرة المعارف بزرگ اسلامی را می‌توانیم انتخاب کنیم.

اسفندیاری افزود: دائرة المعارف بزرگ اسلامی کتابی مرجع است به همین دلیل اشتباه در آن قابل اغماض نیست.

این نویسنده دینی با بیان اینکه چنین ویژگی‌هایی مسئولیت نویسندگان دائرة المعارف بزرگ اسلامی را بیشتر می‌کند گفت: به همین دلیل باید دقت و تلاش برای پرهیز از هرگونه اشتباه در نگارش این کتاب ارزنده مد نظر نویسندگان و مدیران قرار داشته باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.